Verdens første M4 driftebil

Joachims BMW M4 overgår alt

Joachim Waagaard er kjent for mange bygg med ekstrem finish. Hans BMW M4 overgår alt, men han kjører den som om den var en jordebil.

STRØKEN: Dette er en av verdens mest strøkne driftebiler, men det hindrer ikke eieren fra å bruke bilen maksimalt. Alle deler er støpt opp i flere eksemplar, så bilen er like fin til neste løp. Foto: Kaj Alver
STRØKEN: Dette er en av verdens mest strøkne driftebiler, men det hindrer ikke eieren fra å bruke bilen maksimalt. Alle deler er støpt opp i flere eksemplar, så bilen er like fin til neste løp. Foto: Kaj Alver Vis mer

Vi burde jo egentlig fått smekk på lanken – for egentlig burde denne bilen vært på Dinside for leeenge siden. Men en fin miks av Joachims travle hverdag, og vi som har en særdeles «laidback» stil, gjorde at ting aldri materialiserte seg.

SKREVER: Man ser fort hva denne bilen skal brukes til, med et relativt bredt skrev på forhjulene. Foto: Kaj Alver
SKREVER: Man ser fort hva denne bilen skal brukes til, med et relativt bredt skrev på forhjulene. Foto: Kaj Alver Vis mer

Nå er i alle fall tiden kommet, og vi presenterer det som er (eller, vi er jo litt trege, så kanskje har noen andre bygget en også?) verdens eneste BMW M4 driftebil!

… Den var i alle fall verdens første!

På egne bein

For de som ikke kjenner Joachim, skal vi gi et lite innblikk i hvem han er. Født på SIA i Lørenskog (heter nå Ahus) oppvokst på Strømmen utenfor Lillestrøm. Flyttet til Fredrikstad da han var 11 år. Gutten drev med Gokart fra han var 10 år til han fylte 16.

I motsetning til andre, kjøpte han seg ikke moped eller lett motorsykkel for konfepengene, men sparte og tok et billig lån hos sin far for å kjøpe seg Mazda RX7 på Ebay for å bygge banebil av.

CUSTOM: HGT 5 trinns sekvensiall girkasse og Sachs Performance clutch med quickchange diff, custom mellomaksel og drivaksler står for fremdriften. Foto: Kaj Alver
CUSTOM: HGT 5 trinns sekvensiall girkasse og Sachs Performance clutch med quickchange diff, custom mellomaksel og drivaksler står for fremdriften. Foto: Kaj Alver Vis mer

Han fikk kjøre drifting som 17-åring under disposisjon afran NBF (da hadde vi ikke junior drifting på den tiden).

I 2008 ble han med Fredric Aasbø til USA for at han skulle delta i Redbull Drifting Word Championship. Det gikk veldig bra og endte med flere turer til USA og Asia. Han hadde en drøm om være en del av ett team og leve av drifting, men slik ble det ikke den gangen så han begynte å stå på sine egne bein.

Joachim er utdannet biloppretter, men jobber nå for seg selv med å bygge driftingbiler og er veldig stolt av det.

MÅTTE ha en!

Historien om denne bilen er lang – hadde vi gjort det vi skulle når vi skulle, hadde den ikke vært fullt så lang. Men – det begynte da han så de første bildene av den nye BMW M4 konseptbilen fra Pebble Beach i August 2013. Det første han tenkte var at om M4’en blir like rå som det der så MÅTTE han bare ha en! I 2014 kom bilen i produksjon og den skuffet ikke.

SINNA: Fronten er aggressiv, og har ofte en panserlås åpen. Spesielt etter fotogarfen har vært ansvarlig for å lukke den. Foto: Kaj Alver
SINNA: Fronten er aggressiv, og har ofte en panserlås åpen. Spesielt etter fotogarfen har vært ansvarlig for å lukke den. Foto: Kaj Alver Vis mer

Joachim kjørte for tiden en Mazda RX7 driftingbil, men han visste at det var på tide med noe nytt.

- Jeg hadde bestemt meg at skulle jeg bygge meg en ny driftingbil, så skulle jeg bygge en bil ingen andre hadde bygget før. Jeg tok en telefon til GS Bildeler som jeg allerede hadde ett samarbeid med på personlig kjøreutstyr og la fram ideen om å bygge verdens første M4 drifting bil. Dette var tidlig i 2014, vi snakket og drøftet litt fram og tilbake, men for øyeblikket lå det litt langt unna økonomisk sett, forteller Joachim.

Ikke mye som skiller den fra en original M4, bortsett fra at den er noe bredere og har litt andre eksos-stusser blant annet. Joachim ville ikke ødelegge det fine utseendet som er originalt. Foto: Kaj Alver
Ikke mye som skiller den fra en original M4, bortsett fra at den er noe bredere og har litt andre eksos-stusser blant annet. Joachim ville ikke ødelegge det fine utseendet som er originalt. Foto: Kaj Alver Vis mer

Senere i 2014 så totalvraket Joachim sin RX7 under konkurranse i Drift Allstars og det var da ballen virkelig begynte å rulle. Han måtte uansett ha ett nytt chassis..

En ny telefon ble tatt til GS Bildeler og de ble til slutt enig om en avtale. Vi skulle sammen bygge verdens første M4 drifting bil.

Utrolig respons

Bilen Joachim fikk, var ett helt tom chassis fra BMW som GS bildeler skaffet til veie rett fra fabrikken.

Bilen ble strippet helt ned til stålet, det ble sveiset inn FIA-godkjent bur fra J.H Linnerud. Fronten og baken på bilen ble kappet av og bygget om med krasj-soner for drifting.

Former ble støpt av hele bilen for å ha reservedeler ved en eventuell krasj, eller bygging av flere biler. Former av bilen laget de selv, og alle glassfiberdeler ble laget "inhouse". Karbonfiber-dørene støpte Pål Alexandersen i formene Joachim og gutta hadde laget. For å få 100 prosent passform på delene ville han gjerne montere og justere alt når de stod på bilen.

MER VANLIG: Mange velger å ha kjølingen bak i bilen. Både effektivitet og vektbalanse spiller inn. Foto: Kaj Alver
MER VANLIG: Mange velger å ha kjølingen bak i bilen. Både effektivitet og vektbalanse spiller inn. Foto: Kaj Alver Vis mer

- Motor og drivverk ble flyttet over fra min gamle bil. Mange spør meg hvorfor jeg ikke har en BMW motor, og det er ganske enkelt. Med et begrenset budsjett og begrenset tid på å bygge bilen, må man velge noe man kjenner til og vet fungerer. Vi var opptatt å bygge en bil som skulle fungere "straight out of the box" og det lykkes vi med.

GS Bildeler skaffet alt av originale BMW-deler slik at vi hadde noe å jobbe videre med, samt deler fra deres samarbeidspartnere. Ingen deler var laget til dette chassiet enda så Sachs Performance laget støtdempere og Wisefab sendte oss ett kit til E9X som vi med hjelp fra JP Racing modifiserte til å passe.

Mye av delene til bilen ble laserskjært hos Lafinto, noe som gjorde det mulig å lage "prikken over i en" på veldig mange fine detaljer. Når bilen var ferdig laget og prøvemontert, ble hele bilen strippet, slipt ned og levert til Skade og Lakk AS i Fredrikstad for lakkering. Det var da min arbeidsplass og gutta la en ekstra innsats i å få bilen 100 prosent.

Resultatet ble veldig fint, og vi premiereviste bilen på Elmia på GATEBIL sin stand med en utrolig respons!

Det er ingen tvil om at bilen til Joachim ble hel-grom – men enda grommere ble den i fjor da de satte i ny motor som bremset over 800 hester!

Gøy hele helgen

For de av dere som er ny i GATEBIL-gamet, kan vi avsløre at 800 hester er mye – men ikke mest hos oss. Her finnes biler med langt mer effekt. Problemet er ofte at disse bare virker en periode, og kan være en håndfull å kjøre.

- Jeg har tydeligvis alltid kjørt driftebiler som har vært vanskelige å kjøre, noe jeg ikke var klar over før jeg bygget denne. Denne bilen var som en ny verden, for den er helt verst å kjøre.

POPULÆR: Alle vil ha en bit av Joachim på GATEBIL. Hyggelig. Foto: Kaj Alver
POPULÆR: Alle vil ha en bit av Joachim på GATEBIL. Hyggelig. Foto: Kaj Alver Vis mer

Balansen mellom motoreffekt, vekt og hjuloppheng er helt rått. Jeg har aldri vært den beste sjåføren og kommer kanskje heller aldri til å bli det, men denne bilen har løftet meg som sjåfør mange hakk! Jeg har langt i fra nok effekt til å vinne breisladden på gatebil, men jeg kan kjøre HELE tiden. På Gatebil juli brukte jeg opp 48 Sonar semislicks bakdekk på en helg! Når jeg kom hjem og fikk telt over hvor mange dekk vi faktisk hadde klart å bruke på en helg, så kunne jeg klappe meg selv på skulderen og slå fast at vi har bygget en utrolig bra driftebil. Drifting handler først og fremst om å ha det gøy, det kan jeg love deg jeg har med min bil!

Og han har i motsetning til mange, det gøy hele helgen!

GoodWood Festival Of Speed

Så hva er det egentlig dette her – eller hva består det av?

RØRGATER: FIA-godkjent bur er selvsagt på plass. Foto: Kaj Alver
RØRGATER: FIA-godkjent bur er selvsagt på plass. Foto: Kaj Alver Vis mer

Motoren er en LS3 V8 på 6,2-liter volum. På toppen av det, har den et kompressorkit. Den er også stroket, så volumet er nå 6,8 liter. Nok motorkraft er helt klart avgjørende, men det hjelper ikke med 800 hester hvis man har brukte Koni-dempere funnet i søpla, og girkasse fra BMW 520i. Nei, skal dette fungere, må alt stå i stil. Derfor er det brukt en drifteforstilling fra GS – bygget av JP Racing. Det meste er custom, bygget av kompetente folk. Girkassen er en 5-trinns sekvensiell sak, akslingene er customlaget, og clutchen er signert Sachs Performance.

Innsiden er typisk drift/race. FIA-godkjente stoler, egenprodusert dash, brannslukkeropplegg og godkjent fullbur selvsagt. Bilen er oppsiktsvekkende kul – noe som ikke har gått den store verden forbi. Joachim ble nemlig invitert til det prestisjetunge GoodWood Festival Of Speed som eneste nordmann i 2015, for å vise frem bilen og driftesporten til tusenvis av tilskuere. Det er en ære i seg selv, og Joachim kan være ganske stolt av en slik bragd.

SVÆR: En stor V8'er med kompressor gir lite ventetid, og mye krutt. Foto: Kaj Alver
SVÆR: En stor V8'er med kompressor gir lite ventetid, og mye krutt. Foto: Kaj Alver Vis mer

Selv om bilen var en helt ny BMW, så betyr det ikke at dette er et enkelt bygg. Alt som er gjort, er gjort i verkstedet til Joachim – og i følge han, så har læringskurven vært veldig bratt.

- Alle som har deltatt i prosjektet underveis, har lært en hel del av dette. Bilen ble den gang i hovedsak bygget av Dennis, Robert, Frank og meg, men selvfølgelig med god hjelp fra familie, venner og sponsorer. Det ble jobbet døgnet rundt, til og med på 17 mai jobbet vi på bilen mellom tog, sang, pølser, is og bunad. Vi Skulle rekke Gatebil På Våler.

Også i år var Joachim på plass med bilen, og fikk kjørt noen runder innimellom autografskriving og selfies. Om det er kjøringen eller hans musikalske talenter som har gitt han en fanbase-boost vet vi ikke, men at han er populær på GATEBIL er det ingen tvil om!

Denne artikkelen sto på trykk i GATEBIL Magazine november 2018.

Joachim Waagaard

Alder:28 år
Fra:Fredrikstad
Status:Samboer
Yrke:Bilbygger
Hvorfor akkurat denne?Ville gjøre noe nytt
Byggetid:5 måneder
Største utfordring?Tiden, ingen deler var å få kjøpt alt måtte lages
Mest fornøyd med?Driftsikkerhet og kvalitet på bygget
Hvordan er den å kjøre?Helt konge!
Fremtidig planer?Bygge driftingbiler og kjøre drifting så lenge jeg lever
Nye prosjekter?Det vil tiden vise
Andre biler?Nei.