PEN OG ROMSLIG...MEN: Heldigvis for Volvo er det særlig dieselmotoren som totalt ødelegger opplevelsen av V60 for Jeremy Clarkson. Da passer det bra at Volvo vil fase ut den typen motorisering. Bildet er fra den storstilte V60-lanseringen utenfor Stockholm i februar i fjor. Foto: Øystein Fossum
PEN OG ROMSLIG...MEN: Heldigvis for Volvo er det særlig dieselmotoren som totalt ødelegger opplevelsen av V60 for Jeremy Clarkson. Da passer det bra at Volvo vil fase ut den typen motorisering. Bildet er fra den storstilte V60-lanseringen utenfor Stockholm i februar i fjor. Foto: Øystein FossumVis mer

Volvo V60 kommer aller sist av 2018-kandidatene

Jeremy Clarkson slakter den norske Volvo-favoritten

- Ingenting mer enn en Volvo i oppkjørselen, forteller at sexlivet ditt er dødt, slår den tidligere Top Gear-stjernen fast.

Jeremy, som er programleder i The Grand Tour på Amazon Prime for tredje sesong etter å ha vært den ikoniske galleonsfiguren i Top Gear i «uminnelige tider», er også bilanmelder for den britiske avisen og nettstedet Sunday Times.

Han har gjort en oppsummering av sitt bilår 2018 og kåret de bilene som etter hans mening var de fem beste - samt de fem verste.

Italiensk vinner

Det er vel ingenting oppsiktsvekkende i at hans vinner av året er Lamborghini Huracán Performante, supersportsbilen med selvpustende V10-motor på 5,2 liter, 640 hester og Nordsløyfa på 6 minutter og 52 sekunder.

Mer oppsiktsvekkende er bunnlisten hans.

Ikke så mange her til lands har noe forhold til den femte dårligste, Abarth 695 Rivale, som slaktes for sine kjøreegenskaper.

TAPER: Abarth 695 Rivale. Foto: Abarth
TAPER: Abarth 695 Rivale. Foto: Abarth Vis mer

Den fjerde vil nok overraske en del: Audi Q8 er flaggskipet i Audi-stallen, og selv Clarkson innrømmer at teknologien er imponerende.

Men, som han sier: - Den er en konkurrent til den grusomme BMW X6, og det vil si at den er for gale mennesker.

Duster - for duster?

Deretter følger Dacia Duster, som disses for fæl styling og for å være undermotorisert - det hele til en altfor høy pris (i England).

- Ingen kommer noensinne til å kjøre en Duster harmonisk, eller stille. Eller med sin verdighet i behold, skriver Clarkson.

Heller ikke spesialversjonen av Mini, 1499 GT, finner gunst i den britiske skribentens øyne. Det stive understellet får slakt, særlig i og med at bilens svake ytelser ikke rettferdiggjør det.

- Det er vanskelig å komme på det riktige ordet, skriver Clarkson, - Men «forferdelig» er nær nok.

Volvo-slakten

Det mest oppsiktsvekkende er nok for de fleste at nykommeren Volvo V60 kåres til verst av alle. Denne familie-stasjonsvogna tar opp arven etter norske folkefavoritter som 240, 850 og V70, og er naturligvis en svært viktig modell for Volvo. V60 har stort sett fått meget god omtale i norsk presse, inkludert her på Dinside.

Om noen trekker i tvil JCs objektivitet og seriøsitet som bilanmelder, vil de nok fortsette å gjøre det etter å ha sett begrunnelsen.

Volvoen får nemlig plusspoeng både for design, plass og praktiske egenskaper. Det er imidlertid testbilens dieselmotor som i Clarksons øyne ødelegger alt. Han anser den som fullstendig håpløs, og tar ikke med i sin vurdering at Volvo akter å slutte med dieselmotoriseringer allerede i år.

Og sitatet som skal oppsummere denne bilen er altså: «Nothing says your sex-life has died more than a Volvo in the driveway ...»

Det begynner å bli lenge siden hans egen familiebil var en Volvo XC90.