Kommentar:

– Jeg vil jo bare fylle tanken

Likner drivstoffpumpa på en enarmet banditt, velger jeg heller å fylle hos konkurrenten.

TILBUDSBONANZA: Det er ikke bare bare å fylle tanken på Circle K - uten å betale for en bilvask i samme slengen. Foto: Berit B. Njarga
TILBUDSBONANZA: Det er ikke bare bare å fylle tanken på Circle K - uten å betale for en bilvask i samme slengen. Foto: Berit B. Njarga Vis mer
Publisert

«Det enkle er ofte det beste», het det før på Rema 1000 - til stor glede for flere enn undertegnede, tipper jeg:

Du trengte ikke å følge med på Æ-tilbud med 10 prosent rabatt her, 30 prosent på utvalgte varer der - og egne Håndball-EM-kupp - som du bare får kjøpe om du skanner en QR-kode først, for så å passe på å velge de riktige kampanjevarene.

Hvor ble det av «faste lave priser», Reitan?

Men rabatter og forskjellige tilbudsordninger er én ting, og kan for mange av oss føles som et gode, selv om det nok også får oss til å handle mer av det vi ikke visste at vi trengte.

Mersalg ved bensinpumpa

Rent mersalg i seg selv, som det Circle K bedriver på bensinpumpene sine, er kun irriterende - med stor I. Circle K gjør det nemlig vanskelig å stoppe kjapt innom en av stasjonene deres for å fylle tanken.

Før du kommer i gang, fremstår skjermen med drivstoffvalg etter å ha stukket inn bankkortet, som det rene omreisende sirkuset.

Første stopp er bensinstasjonkjedens fordelsprogram, hvor du kan trykke på grønn knapp for ja, og den gule og mindre synlige knappen for nei.

Men det er bare vorspielet til det du har i vente:

Et grønnblinkende sammensurium av muligheter for bilvask og spylervæske som kan utløse anfall hos de mest sindige av oss.

Og det eneste du vil, er få fylt opp tanken på bilen din. Det valget står nederst til høyre på skjermen, godt skjult i form av en svak, kommunegrå farge.

– Savner det enkle

Akkurat som bensinstasjonene de siste tiårene heller forbindes med bollebonanza og billige pølser, enn med drivstoff, er andre butikkjeder preget av kundeklubber og krav om å oppgi mobilnummer i kassa om du vil få de beste tilbudene.

Nå har enkelte kjeder begynt å spørre deg i selve betalingsterminalen - før du får tastet PIN-kode for å betale, om du vil bli medlem av kundeklubben deres.

Det kreves en viss svømmedyktighet for å manøvrere i alle tilbud, medlemsfordeler og kundeklubber, og sannsynligheten for å drukne, om det er i kampanjevarer eller spylervæske, er stor.

For de av oss med dårlige svømmeferdigheter - det vil si liten tålmodighet - er det fort gjort å velge en konkurrent som lar deg fylle tanken på en drivstoffpumpe som ikke minner om en enarmet banditt.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer