Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Jeep Wrangler (1999)

Jeep Wrangler er etterkommeren til den berømte Jeepen som amerikanerne brukte i andre verdenskrig. For bare småbilpenger kan du velge fra et rikt utvalg modeller.

I 1945 gikk det tyske 1000-års riket nedenom og hjem etter bare 12 år. En av årsakene til dette var en liten firehjulsdrevet terrengbil fra USA, den såkalte Jeep. Etter krigen ville mange hjemvendte soldater ha en sivil versjon, og den ble også en stor suksess. I 1986 erstattet Jeep gode gamle CJ med Wrangler. Den har siden vært fast inventar på 4X4-markedet.

LES OGSÅ:

Foto: Autofil Vis mer

En Wrangler fra sent 90-tall kan ikke sammenlignes med en gammel CJ5. Nykommeren er nemlig totalt overlegen hva gjelder komfort og kjøreegenskaper. Fjæringen er stort sett bra, men over humper i asfalten forplanter støtene seg hardt. Det største minuset er allikevel den stive bakakselen som kjennes ut som den beveger seg til alle kanter, uavhengig av hvilken retning du selv kjører. Den firesylindrete motoren er ikke imponerende, men duger til vanlig kjøring. Har du råd, bør du kjøpe sekseren med 60 hester mer.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Man sitter høyt og relativt komfortabelt. Instrumentene er ryddige og oversiktlige, og finishen bra. Bagasjeplassen bak setene duger ikke til bombekastere, men et par kasser med granater går bra.

Oppsummering
Bilen ser fortsatt stilig ut, og det er vel også en av grunnene til at Jeep fortsatt bygger den. (Nå kommer den jo til og med i firedørs-utgave) Vil du ha en kul firehjulstrekker som ikke koster skjorta, er dette bilen. Den vekker heller ikke negative assosiasjoner hos enkelte, som en del av de dyreste SUV-ene gjør. Wrangleren er vanskelig å evaluere helt nøyaktig på bruktmarkedet. Modeller før 1996 kan fås for godt under 100 000 kroner.

Foto: Autofil Vis mer

I 1996 kom en nydesignet 1997-modell (det finnes altså ingen 1996-modeller) som enkelt gjenkjennes med sine runde lykter. Modeller fra sent 90-tall ligger rundt 150 000 kroner. En nyere Jeep Wrangler er blant de aller morsomste firehjulstrekkerne på bruktbilmarkedet. Den ser bra ut, er driftssikker og rimelig komfortabel. På minussiden har du den håpløse bakakslingen samt det faktum at bilen ikke har diffsperrer for virkelig seriøs terrengkjøring. Utgavene med seks sylindre er vesentlig mye sterkere, (181 hk kontra 120 hk) og står derfor høyere i pris. Uansett motor er Wrangler et gøyalt bilkjøp til en hyggelig pris.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Jeep Wrangler (1999)

Kul firehjulstrekker med tøft image, god kvalitet

Stiv fjæring og håpløs bakaksel, ingen diffsperre