Jeep: Ny Cherokee

Detroit (DinSide Bil): Nye motorer. Nytt understell, og ny design. Det er ikke mye som er tatt vare på fra forrige utgave, bare navnet - Cherokee.

Jeep: Ny Cherokee
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Til høsten, eller mer nøyaktig i august eller september, er den nye utgaven av Jeep Cherokee klar for det norske markedet.

Tre motoralternativer

Under panseret kan vi glede oss over to nye bensinmotorer og en ny dieselmotor med Common-Rail teknologi. Størst er en 3,7-liters V6 motor med 210 hestekrefter og et dreiemoment på 305 Nm ved 4.000 omdreininger i minuttet. Mer aktuell for norske forhold er likevel den firesylindrede bensinmotoren med et slagvolum på 2,4 liter. Fra sine fire sylindre, med fire ventiler hver seg, utvikler motoren 154 hestekrefter og har et dreiemoment på 225 newtonmeter ved 4.000 omdreininger i minuttet.

Dieselmotoren i Jeep Cherokee er en firesylindret rekkemotor med 16 ventiler og Common-Rail teknologi. Ytelsen er 140 hestekrefter og 2,4-literen har et dreiemoment på 343 newtonmeter fra 1.800 omdreininger i minuttet.

Selvbærende karosseri

Jeep: Ny Cherokee

Den nye Jeep Cherokee har fått selvbærende karosseri. Det skal sørge for at Cherokee blir enda mer komfortabel på landeveien, samtidig som terrengegenskapene er ivaretatt. Sammenliknet med forrige utgave har nemlig den nye Jeep Cherokee blitt betraktelig mer vridningsstabil.

Skreddersydd for terrengkjøring er også firehjulsdriften med reduksjonsgir og sperrer. Både dieselmotoren og den minste bensinmotoren får fem-trinns manuell girkasse som standard, mens automatgir er standard på Cherokee med V6 motor.

Mye plass, upraktisk bagasjeluke

Plass bør heller ikke være noe problem i Jeep Cherokee. Både takhøyde, skulderbredde og benplass skal nemlig være bedre enn på forgjengeren. Og dersom du har behov for å ta med deg mye, kan det være godt å vite at bagasjerommet favner 909 liter med baksetene i bruk.

Jeep har i tillegg utstyrt Cherokee med en todelt bakluke hvor vinduet svinger opp, mens bakluken svinger ut. Vi hadde heller sett en tradisjonell løsning hvor hele bakluken svinger opp. Ved lukeparkering, eller dersom du har rygget inntil en vegg er nemlig løsningen som Jeep har valgt svært plasskrevende.

Blir dyr

Jeep: Ny Cherokee

Jeep Cherokee kommer altså til Norge i august eller september. Prisene er foreløpig ikke klare, men noen billig bil blir Cherokee ikke. Det har Jeep sørget for ved å utstyre bilen med store motorer. Men også egenvekten på 1.878 kilo for 2,5-literen, 1.750 kilo for Cherokee med V6 motor og 1.675 kilo for dieselutgaven sørger for at bilen straffes hardt når vektavgiften skal regnes ut.

  • Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen fra bilutstillingen i Detroit