Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Jeep Grand Cherokee (1995)

En Jeep er noe av det barskeste du kan kjøre, i alle fall hvis du har hår på kassa og anser deg som et friluftsmenneske. Nå presses prisene ned, takket være politisk ukorrekte motorer…

Amerikanske Jeep har bygd firehjulstrekkere i over 60 år. Det var derfor med stor tiltro norske kunder med solide pengebunker mellom hendene kastet seg over Grand Cherokee-modellene på 90-tallet. Cherokee kom allerede i 1984, mens Grand Cherokee kom i 1993. Med internkoden ZJ ble den produsert med kun små endringer fram til 1998.

LES OGSÅ:

Bra framkommelighet, høyt luksusnivå og solid komfort var blant de fremste salgsargumentene. Amerikanske SUV’er av denne sorten har ofte en saftig og bensinslukende V8-motor. Sylindervolumet gikk helt opptil en 5,9-liter på 249 hester. Vår bil har en sekssylindret motor på 4-liter som yter 185 hester. 0-100 går på 10,3 sekunder og toppfarten nås ved 180 km/t. En 2,5-liters dieselmotor på 115 hester fantes også. Europeisk Grand Cherokee er bygd i Østerrike, men vår bil er USA-importert.

Foto: Autofil Vis mer

Firehjulstrekkeren er bygget for rette og slette veier, så møte med norske veihull kan være tøft. Det smeller i skarpe dumper. Ellers duver det av sted og krenger godt i svinger. Totalt sett savner vi større følelse med understellet, som ikke gir nok tilbakemeldinger til føreren under alminnelig kjøring. Men motorlyden er fin, og den har et brukbart skyv. På langturer vil nok dette være svært så komfortabelt for de fleste.

Som på Mercedesen, kan du her manuelt kople inn og ut firehjulstrekket – selv om det såkalte Quadra-Trac-systemet består av en automatisk låsbar senterdifferensial. Det er noe enklere enn Geländewagens system. Men lavgirserie kan også her koples inn for de tøffe oppgavene.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Vår bil er en Laredo-utgave, og her er ikke skinnseter inkludert. Ellers er det lite du vil savne. Første eier var angivelig en konsul som benyttet den til og fra golfbanen, hvilket forklarer den korte kjørelengden (81 000 km) og det pent brukte interiøret. Bagasjerommet sluker imponerende 1136/2254 liter.

Oppsummering
I Norge var dette dyre saker som nybil, så det var de velsituerte på vestkanten som hadde råd. Men det var også noen selvstendig næringsdrivende som kjøpte den som firmabil på grønne skilt, den gang det var lov. Grand Cherokee har nok tapt mye av anseelsen blant vestkantfiffen og igjen står bilen litt mellom to stoler. Hardcore 4x4-entusiastene velger gjerne grovere redskap som Land Rover Defender, mens de som vil være hot kanskje velger BMW X5.

Foto: Autofil Vis mer

Digre bensinmotorer skremmer mange, men her kan du gjøre mange gode kjøp! Du finner biler fra underkant av 30 000 kroner. Varebilutgavene på grønne skilt ligger noe overraskende ikke lavere i pris. Det er spesielt de tørste bensinutgavene som har stupt i pris som islandske statsobligasjoner den senere tiden. Det har selvsagt med bensinprisen å gjøre. Legger du rundt 70 000 kroner på bordet, får du et pent eksemplar med i overkant av 150 000 kilometer bak seg.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Jeep Grand Cherokee (1995)

Komfortabel, sterk, romslig

Ullen kvalitetsfølelse, bensintørst