Jeep Commander:Spennende Cherokee-linjer

Commander høres ambisiøst ut, og er det også. Men her handler det i første rekke om linjer – linjer som forteller deg at denne bilen kan bringe deg nær sagt hvor som helst.

Og selv om vi – i all vår enkelhet – i første rekke lar oss fascinere av mulige, fremtidige Cherokee-linjer, er det et helt annet forhold som har ligget Jeep nær hjertet. Hittil har nemlig de rene og miljøvennlige bilkonseptene omhandlet søte, fleksible familiebiler.

Søt er ikke et adjektiv som på noen som helst måte er passende for Jeep Commander. Men miljøvennlig er den – her har Jeep faktisk tatt i bruk brenselscelle-teknologien i en SUV (Sport Utility Vehicle – og ja, vi savner fortsatt et dekkende norsk begrep på denne betegnelsen).

Selv om Chrysler åpent innrømmer at “dagens Commander” sin fremdrift kommer fra en konvensjonell elektrisk motor, vil de i løpet av 1999 ha en drivlinje til bilen som bruker Chryslers brenselscelle-teknologi.

Denne går i korte trekk ut på at brenselsceller omdanner hydrogen (som må “tankes” som et drivstoff) til elektrisk kraft gjennom en kjemisk reaksjon med oksygen fra vanlig luft. Nå er ikke hydrogen et enkelt og greit drivstoff å skape logistikkløsninger for – det tar ekstremt med plass og vil kreve mye av både biler og “bensinstasjoner”.

Derfor velger Chrysler en løsning der hydrogen utvinnes fra metanol, et drivstoff som er enkelt å transportere og håndtere gjennom dagens infrastruktur.