Hvert år gjør britiske «What Car?» en stor undersøkelse blant britiske bileiere, for å finne de mest driftssikre nye bilene.
I denne lenken kan du se hvilke biler nordmenn anser har best kvalitet.

J.D.Power:
«Bilene blir stadig mindre pålitelige»
I årets undersøkelse har de spurt mer enn 14.200 personer med biler som er nyere enn tre år, og fått svar på hva som har vært feil med deres bil de siste tolv månedene.
Respondentene har gitt tilbakemelding om hvor lenge bilen deres ikke har vært kjørbar og hvor mye hver reparasjon har kostet dem - enten det har vært gratis (garanti) eller dyrt. Verkstedprisen har blitt vektet opp mot alvorlighetsgraden av skaden på bilen.
Altså, de som har vært minst kjørbare og som har kostet mest i løpet av de siste tre årene har fått lavest poengsum, rangert fra 0 til 100 prosent.
# | Merke | Poeng |
1. | Lexus | 92.1% |
2. | Mitsubishi | 90.8% |
3. | Toyota | 89.6% |
4. | Suzuki | 86.6% |
5. | Alfa Romeo | 85.8% |
6. | Honda | 84.9% |
10. | Subaru | 81.8% |
16. | Mazda | 77.9% |
25. | Volvo | 62.3% |
29. | Nissan | 52.7% |
30. | Tesla | 52.4% |
31. | Land Rover | 50.6% |
32. | Jeep | 42.1% |
Japansk storeslem
Det er de japanske merkene som stikker seg tydelig fram med de fire øverste plassene.
Lexus på første, fulgt av Mitsubishi, Toyota og Suzuki på de neste plassene. Bare Alfa Romeo sniker seg foran den femte japaneren; Honda.
Foruten Nissan (29. plass) havner faktisk alle de japanske og asiatiske merkene i den øvre halvdelen. Hos Nissan er for øvrig det hederlige unntaket elbilen Leaf, som kåres som mest driftssikker i sin kategori.
Tesla (30), Land Rover (31) og Jeep (32) tar de tre bunnplasseringene, og er med det de minst pålitelige nybilene, ifølge de britiske respondentene.
Kategori | Modell | Poeng |
Minibil | Toyota Aygo | 100% |
Småbil | Honda Jazz | 100% |
Kompaktbil | Lexus CT 200h | 100% |
Flerbruksbil | Ford B-Max | 91,6% |
SUV (kompakt) | VW Tiguan (diesel) | 96,3% |
SUV (store) | Mitsubishi Outlander | 91,2 |
Øvre mellomklasse | Audi A3 sedan (bensin) | 100% |
Luksus | Mercedes-Benz S-klasse sedan | 93,2% |
Kupé | Audi A3 kabriolet | 95,2% |
Elbil | Nissan Leaf | 93,9% |
Ti segment og modeller
Men «What Car?» har gått dypere til verks enn å bare måle bilmerker. De har også vurdert bilmodeller i konkurranse med sine segmenter.
Det har resultert i ti segment eller kategorier. Minibiler, småbiler, familiebiler, flerbruksbiler, SUV-er (små og store), øvre mellom-klassebiler, luksusbiler, kupé/kabriolet og elektriske biler.
Vinnerne i de forskjellige klassene ser du i faktaboksen over (mobil/nettbrett) eller til høyre (datamaskin).
PS: «What Car?» har vurdert feilene i 14 underkategorier: Batteri, karosseri, bremser, motor, motorelektronikk, eksos, utvendig lys, drivstoff-system, girkasse/clutch, interiør, elektronikk (ikke motor), styring, fjæring og «annet».

Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.