Ukens Gatebil: Porsche 911 og Nissan R33 Skyline

Japansk sverd og tysk slegge

Espen Skoglund Pedersen har en bilpark som gir uttrykk for at han har vanskelig for å bestemme seg. Nissan Skyline og Porsche 911 er ikke akkurat skåret over samme lest ...

SJEF: Skylinen er fremdeles sjefen. Spesielt når det kommer til brutal kraft. Foto: Kaj Alver
SJEF: Skylinen er fremdeles sjefen. Spesielt når det kommer til brutal kraft. Foto: Kaj Alver Vis mer

Vi hadde for lengst fått snusen i at Espen eide en tøff Skyline R33, men å få planlagt et møte for å ta bilder og prate sammen var litt vrient siden det var sent på sesong, været var ustabilt og vi befant oss sjelden på samme breddegrad til samme tid.

Likevel – verden er ikke stor. Det viste seg at vi hadde gjort avtale med to karer som bodde bare en times tid unna Espen, for en reportasje på deres «bilstall», og vi satset alle pengene på ett kort; vi ringte og spurte om Espen hadde nerver til å ta ut bilen tross rufsete vær, og kjøre en times tid.

Svaret var entydig: «Jepp! Skal jeg ta med 911-en også?»

DETALJER: Fronten er original. GT-R behøver egentlig ingen modifikasjoner på utseendet. Hekkvingen er original med en kustom BMW M3-flipp. Foto Kaj Alver
DETALJER: Fronten er original. GT-R behøver egentlig ingen modifikasjoner på utseendet. Hekkvingen er original med en kustom BMW M3-flipp. Foto Kaj Alver Vis mer

Vulgær

Om ikke annet, er det opplett. Vi står og prater med to kamerater som har en imponerende samling av relativt sjeldne BMW-er, du kan lese om senere, når vi hører lyder ethvert menneske med litt bensin i blodet vil gjenkjenne.

Først en dyp tone fra en overladet japse, etterfulgt av en brumlende luftkjølt sekser. Espen var tydeligvis like rundt hjørnet – bokstavelig talt.

OPPGRADERT: Espen sin Skyline har en 5-trinns girkasse med Nismo Super Coppermix 2-platet clutch. Foto: Kaj Alver
OPPGRADERT: Espen sin Skyline har en 5-trinns girkasse med Nismo Super Coppermix 2-platet clutch. Foto: Kaj Alver Vis mer

Det er ikke så ofte man ser dem langs vei lenger, og det gjør det ekstra moro når man først får møte et fint eksemplar av en Nissan Skyline GT-R R33. Man har nesten glemt hvor sint fremtoning disse bilene har.

Tankene går umiddelbart til japanske monstre som «Godzilla». Den er stor og nesten litt vulgær, og virker egentlig ikke smidig i det hele tatt. Men det er den.

Det er en bil som er bygget for fart, og ikke bare rett frem. GT-R R33 kom originalt med en markedsført effekt på 280 hester, noe som i realiteten var rundt 305.

Stasjonsvogner med sportsbiltendenser: Les om tidenes villeste stasjonsvogner

Den var utstyrt med en RB26DETT – rekkesekser med to overliggende kammer og to turboer, bremser signert «Brembo» og firehjulstrekk. GT-R R33 var, til tross for sin store og usmidige kropp, første produksjonsbil som kjørte nordsløyfen på Nürburgring under 8 minutter – nærmere bestemt 7 minutter og 59 sekunder – og alle som kjenner til banen som har krevd hundrevis av liv vet at den har svært mange krevende svinger.

Film-forelskelse

Filmen «The Fast & The Furious» har fått mye av skylden for at vi fikk en massiv oppblomstring av gatebiler i Norge – og over hele verden for øvrig. Man fikk se biler med helt spesiell dekor, styling og «stuk». Men mest av alt; Toyota Supra ble voldsomt populær. De fleste tenker nok på akkurat denne biltypen når man nevner den første F&F-filmen. Men ikke Espen.

- Jeg ble forelsket i Nissan Skyline R33 da jeg så Leons gule Skyline i den filmen faktisk.

Vi forstår egentlig Espen godt, når vi spaserer en runde rundt bilen og kikker. De svulmende skjermene, den store vingen og den aggressive fronten gjør noe med deg. Litt gøy er det at vi for første gang egentlig legger merke til at det er festeanordning for vindusvisker på bakruten – på en sedan. Det er ikke akkurat vanlig, men japanerne liker å gjøre ting litt annerledes – og hvorfor ikke.

Glassblåsing

Espen importerte bilen selv fra Sverige. Dette er en bil som ble solgt ny i England i 1998, og er én av 100 såkalte UK-Spec-biler som er solgt ny i England. Espens bil er nummer 54 i rekken, og det er én av kun 20 biler som ble levert med skinninteriør. Innsiden har han holdt noenlunde original, med unntak av litt flocking av dashbordet, satt inn andre instrumentskiver og oppgradert lydsystemet.

- Jeg ønsket å sette sammen en skikkelig gatebil, så dette var egentlig et prosjekt da jeg handlet den. Blant annet var motoren rast, den manglet noen deler, hadde sliten lakk og litt rust her og der.

ORIGINALT: Innvendig er det bare byttet instrumenter og flocket dashbord, samt oppgradert musikkanlegg. Foto:Kaj Alver
ORIGINALT: Innvendig er det bare byttet instrumenter og flocket dashbord, samt oppgradert musikkanlegg. Foto:Kaj Alver Vis mer

I dag er alle deler på plass igjen – og vel så det, i tillegg til å være strukket opp i alle bauger og kanter. Espen har strippet bilen fullstendig og lagt ned en hel del arbeid i å fjerne rust, glassblåse understelldeler og lakke hele bilen på nytt i originalfarge, kun tilsatt litt ekstra lilla kulør.

Foto: Kaj Alver
Foto: Kaj Alver
Foto: Kaj Alver
Foto: Kaj Alver
FELGENE: Volk CE28n i 10x19,5 tommer. Bremsene er Bremboi 6-stempla calipere med 355 millimeters flytende skiver foran. Bak er det Brembo 4-stempla med 345 millimeters flytende skiver. Foto: Kaj Alver
Foto: Kaj Alver
Foto: Kaj Alver
SJEF: Skylinen er fremdeles sjefen. Spesielt når det kommer til brutal kraft. Foto: Kaj Alver
Foto: Kaj Alver
LITT MODDA: Den originale vingen har fått en liten flipp på toppen. Foto: Kaj Alver

Nesten 600 hester

Espen sier selv han elsker å kjøre GT-R-en. Det er noe med å ha fikset bilen selv og oppnå et resultat han er fornøyd med. Men vi mistenker at han har hatt sine perioder hvor han har begravd ansiktet i hendene i ren frustrasjon også.

- Originalmotoren ble jo bygget opp med smidd innmat for så å finne ut at blokken hadde sprekk mellom olje og kjølevann. Så da ble ny komplett motor, handlet inn fra England - en standard R34-motor med 35.000 km på telleren. Denne fikk en full utvendig overhaling med ny vannpumpe, oljepumpe, tetninger og registerreim.

Etter en hel sommer med flushing av kjølevannsanlegget på motoren tok jeg den ut igjen og fikk trykktestet blokken. Her ble det påvist at også i denne blokka var det sprekk mellom olje og vannkanal. Etter dette sendte jeg en mail til RIPS i New Zealand, og bestilte fullsmidd RB30 short-block. Sendte toppen ned til E.B.B. i Stavanger for service og porting og bestilte inn HKS-turboer, HKS-kammer, MaxxEcu-datasprut og en drøss med andre deler.

I dag bremser bilen 578 hester og 756 Nm på navene. Det gjør den til en relativt rask sak – 276 km/t ble målt på GPS da sjåføren følte at det holdt – bilen ville fortsette.

- Den er veldig rask, men det er nok vekten som vil holde den litt tilbake på banen – den veier jo nesten 1.600 kilo ...

Porsche 911: Favoritten?

Av erfaring vet vi at det er veldig vanskelig å kjøre to biler samtidig. Dette er noe heller ikke Espen helt behersker, så med seg i dag har han kjæresten Annhild. Hun sitter bak spakene på Porschen.

- Jeg elsker å kjøre den, sier Annhild om den gamle 911-en med luftkjølt boksermotor og stående pedaler.

Espen er helt enig.

- Jeg elsker å kjøre GT-R.. Men jeg må si at jeg foretrekker Porschen. Den kan kanskje ikke kan måle seg med tanke på effekt, men den er mye morsommere å kjøre på svingete veier, på grunn av størrelsen og det at den veier omtrent et halvt tonn mindre. Og sist, men ikke minst ... lyden en sekssylindret boksermotor gir på 6.000 omdreininger er helt fantastisk.

Den tyske sportsbilen har han bare eid i to år. I utgangspunktet er dette en 1978 SC Euro-modell som er bygget om til Carrera 3,2 med både motor, gir og utvendige endringer.

Drømmen om Porsche startet for Espen da han som 16-åring fikk øvekjøre i en 911 Turbo.

Foreløpig har den egentlig bare fått 18-tommer RH-felger, blitt senket, fått ny hekkvinge, montert modda dansk eksosanlegg og interiør fra Porsche 964. Men planene er klare:

- Noen av delene ligger allerede klare og venter på montering. Turbo, manifold, datasprut, sylindre og stempler fra 964 turbo og så videre. Den skal bli en ordentlig gatebil den også, forteller Espen.

Selv om bilene er totalt forskjellige i utgangspunktet, så blir de på sikt enige om en ting: De skal gå veldig-veldig fort!

Denne artikkelen har tidligere stått på trykk i bladet Gatebil (9) i juni 2019.