Japanere og amerikanere ruster mest

Skal du kjøpe ny bil bør du være klar over at lang rustgaranti ikke er noen garanti mot rust. Det viser en svensk undersøkelse som tar for seg 100 populære biler. 51 hadde for dårlig beskyttelse mot rust. Japanske og amerikanske biler er verst, mens tyske og svenske biler ruster minst.

Japanere og amerikanere ruster mest
[Ugjyldig objekt (NAV)]
Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.

Det svenske motormagasinet "Vi Bilägare" har i en årrekke gransket rustbeskyttelsen på nye biler. Resultatene er mildt sagt nedslående.

Rustgaranti ingen garanti

Flere nye biler blir nemlig angrepet av rust bare etter noen år på vegen. Dette til tross for at produsenten ofte gir deg en svært lang garantitid mot gjennomrusting. Men denne garantien er ikke alltid ensbetydende med at bilene ikke ruster:

- En del fabrikanter forlenger rustgarantien uten å forbedre rustbeskyttelsen, fastslår "Vi Bilägare", og påpeker at både Mercedes, Renault, Nissan og Peugeot har forlenget garantien på flere modeller uten at bilen faktisk har blitt forandret.

Lang rustgaranti trenger ikke nødvendigvis å bety at bilen har god rustbeskyttelse. På den andre siden er ikke kort garantitid alltid ensbetydende med dårlig rustbeskyttelse. Svenskene trekker frem BMW og Saab som klarer seg godt i testen, til tross for ”bare” seks års garanti mot rust.

Amerikanere ruster mest

Har du en amerikansk bil på ønskelisten bør du kanskje tenke deg om en gang til. Bilene fra andre siden av dammen gjør det nemlig svært dårlig i den svenske undersøkelsen. Verst står det til med Cadillac, men heller ikke Chrysler får ”godkjent” i undersøkelsen.

Skuffende japanere

Mer overraskende er det kanskje at japanerne heller ikke henger med i svingene. Høyt oppe på listen over biler som ruster, finner vi anerkjente merker som Mazda, Mitsubishi, Nissan og Toyota.

Informasjonssjef i Toyota Norge, Per Arne Skramstad, er svært overrasket over resultatene:

- Jeg kan ikke begripe hvordan svenskene har kommet frem til dette. Vi opplever ikke rust som et problem på våre biler i dag, hevder Skramstad.

Skramstad hevder videre at Toyota-bilene er galvanisert fra fabrikken. Men nye undersøkelser fra blant annet det svenske Korrosionsinstitutet viser at dette alene ikke er nok til å holde rusten borte. I vårt nordiske klima er tilleggsbehandling med et voksbasert middel en nødvendighet i kampen mot rust. I tillegg skal det påpekes at de Toyota-modellene som kommer dårligst ut er de eldste, og at Toyota har endret produksjonsmetoder og rustbeskyttelse slik at garantitiden mot gjennomrusting nå er 12 år mot tidligere 6 år.

En oversikt over bilene som ruster mest finner du på denne lenken lenken.

Tysk og svensk best

Testens vinner er uten tvil biler fra Volkswagen-gruppen. Både VW, Audi, Seat og Skoda er merker som er godt beskyttet mot rust. Også BMW, Mercedes, Volvo og Saab får et godt skussmål i testen.

En oversikt over de bilene som har minst rustproblemer finner du her.

Testmetodikk med spørsmålstegn

Det er det svenske magasinet "Vi Bilägare" har gjennomført denne testen i samarbeide med Korrosionsinstitutet i Sverige. Testen er blant annet gjennomført ved at bilens innvendige hulrom (kanaler og lignende) er undersøkt ved hjelp av fiberoptiske kamera.

Hvor sikker denne testmetodikken er for å fastslå at det er overveiende sannsynlig at bilen kan få gjennomrusting før, eller umiddelbart etter at garantitiden er utløpt vet vi ikke, det er heller ikke dokumentert i artikkelen på "Vi Bilägare" sine web-sider.