Japanere i fleng

Mitsubishi har et tyvetalls modeller å vise frem på årets internasjonale bilutstilling i Tokyo, hvorav omtrent halvparten er prototyper. Det meste dreier seg om det nye SUW-konseptet (Smart Utility Wagon), som er et av Mitsubishis største satsningsområder i tiden fremover.

Men at de har et par dusin modeller på utstilling i Tokyo, behøver jo ikke nødvendigvis bety at alt dette er like nytt og like interessant. Mye av det er vist før, en del på bilutstillingen i Frankfurt tidligere i høst.

Pistachio: Miljøvennlig bybil

Et par helt nye ansikter er det likevel: bybilen Pistachio og syvseteren Dion. Pistachio har en ganske spesiell motor under panseret, en nyutviklet GDI-motor med automatisk start-stopp system (ASG, Automatic Stop and Go). Den samme motoren ble for øvrig vist som konsept under årets bilutstilling i Frankfurt – da sittende i prototypen SUW Compact.

Dette spesielle ASG-systemet kobler automatisk ut motoren hvis bilen har stått stille i mer enn to sekunder, for eksempel ved stans for rødt lys eller i kø, og startes automatisk igjen ved betjening av clutch- eller gasspedal. Motoren er en 1,1-liter med 78 hestekrefter, og i Pistachio er forbruket oppgitt til 0,33 liter bensin per mil!

Det er for øvrig besluttet at Pistachio skal settes i produksjon, og skal være i salg på det japanske markedet mot slutten av dette århundret.

Japanere i fleng

Dion: Snart i produksjon

Dion ser også offentlighetens lys for første gang i Tokyo. Denne skal snart lanseres som produksjonsmodell, og blir da den andre SUW-modellen som settes i produksjon – etter Mirage Dingo, som nå er i salg på det japanske markedet.

Dion har plass til syv personer, fordelt på tre seterader. Setene i midtraden kan skyves frem og tilbake uavhengig av hverandre, og bakerste benk kan foldes sammen og ned i gulvet. Dion har en 2-liters GDI-motor.

3 ganger SUW

Den ovenfor nevnte SUW Compact, som altså hadde sin offisielle debut på Frankfurt-utstillingen, er en nestegenerasjons bybil for nær framtid. I Frankfurt ble den vist sammen med den litt større SUW Advance, og nå har det føyd seg en tredje til rekken: SUW Active.

SUW Advance: For avansert

SUW Advance ligger nok etter våre nøkterne vurderinger en del lengre fram i tid, enn SUW Compact. At drivkreftene er en hybridmotor er én ting, men se bare på noen av de tekniske løsningene i Advance: Du kan styre enkelte kontroller ved hjelp av å snakke: bilen snakker til deg og gir deg råd om hvordan du kan kjøre mer økonomisk, eller gir deg råd om veivalg som en ny innfallsvinkel til navigasjonssystemet: et fremovervendt kamera overvåker kjøringen din, og iverksetter alarm og vibrering i rattet hvis det oppdager at du er i ferd med å skjene ut av ditt kjørefelt -- og om nødvendig vil systemet rette opp bilen og senke farten for deg: selvregulerende lukking/åpning av grillen for å minimere luftmotstand…listen er lang, vi konstaterer bare at dette ligger enda lengre frem i tid.

Japanere i fleng

SUW Active: Punktert? –Kjør på!

Det er kanskje mer realistisk at vi får se SUW Activ i nær fremtid, enn SUW Advance. SUW Active er av typen Sport Utility Vehicle. Den er 3,58 meter lang og 1,685 meter bred, og blir drevet av en 2,0-liters GDI-motor med 250 hestekrefter. Active er utstyrt med noen ganske spesielle dekk, såkalte "Run-flat tyres" -- eller punkteringsfrie dekk, som du ikke behøver å skifte med en gang selv om du skulle få en flenge i dekket.

Du kan kjøre opptil 8 mil med punkterte dekk, i hastigheter opp til 90 kilometer i timen, uten at du behøver å bry deg med å jekke opp og skifte dekk. Du kan altså kaste reservehjulet på dynga. Men hva gjør du så med den ekstra plassen som blir frigjort etter at du har kvittet deg med reservehjulet? Mitsubishi har, naturlig nok, fylt plassen med en sammenleggbar tråsykkel!

Har du kjørt de tilmålte 8 milene uten å treffe folk, så er det vel bare å brette ut sykkelen og tråkke av gårde…