Jantar 29: Tysk seilbåt med polsk blod

DÜSSELDORF (DinSide Båt): Tyske Jantar har produsert seilbåter siden 1987. På Boot 2001 i Düsseldorf kunne verftet presentere en helt ny båt – J29.

Jantar 29: Tysk seilbåt med polsk blod
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Skjønt, helt tysk er J29 ikke. Store deler av båten er produsert i nabolandet Polen. Ved å legge noe av produksjonen til lavkostlandet i øst håper Jantar å kunne holde et moderat prisnivå. Under messen kostet nyheten 550.000 kroner, uten moms.

Rommelig og elegant

Finishen på nye J29 bærer imidlertid ikke preg av post-kommunistisk estetikk. Inneplassen er både rommelig og elegant. Ved hjelp av høyt fribord og bredt skrog har Jantar klart å konstruere en båt som har god plass under dekk.

Nedenfor cockpiten finner du en salong med sittegruppe, oppslagbart bord og pantry. Salongen er i sin helhet kledd i treverk, slik at ikke en kvadratcentimeter glassfiber synes. Videre sørger flere skrogvinduer for at oppholdsrommet får et lyst preg.

Akter finner du en tomannslugar babord og bade styrbord. Forut i baugen er det ytterligere en lugar, dog en del mindre enn akterkabinen. Alle rommene er atskilt fra salongen med egen dør.

Dansk mast

Jantar 29 er rigget med en spesialkonstruert mast på 12,5 meter fra danske John-Mast. Seilene består av et hovedseil på 17,80 kvadratmeter og en fokk på 17,90 kvadratmeter. Som ekstrautstyr kan du også få spinnaker til båten.

Motorrommet skjuler en Volvo Penta 2010 Diesel, en to-sylindret motor med direkteinnsprøytning som yter 10 hestekrefter. Du kan imidlertid også få J29 levert med 20 hestekrefter, men da blir prisen noen tusenlapper høyere.

Artikkelen fortsetter under annonsen

SER MOT NORGE: Salgssjef i Jantar, Bernd Hohaus, vil inn på det norske markedet snarest
SER MOT NORGE: Salgssjef i Jantar, Bernd Hohaus, vil inn på det norske markedet snarest Vis mer

Bil.mrk. Norsk importør søkes

Jantar er en relativt ukjent navn i Norge. Dette skyldes at den tyske seilbåtprodusenten nesten utelukkende har satset på hjemmemarkedet. Salgssjef i Jantar, Bernd Hohaus, kan fortelle at hele 95 prosent av Jantar-båtene selges på det tyske markedet.

- Dette forsøker vi nå å endre på, fortsetter Hohaus, som ser på det skandinaviske markedet som et av de mest interessante. Han forteller videre at tyskerne jobber hardt med å finne en norsk importør.

Men hva kan Jantar tilby fremtidige norske seilbåtkjøpere?

- Skandinaviske båter er viden kjent for sin gode kvalitet. Vi tror vi kan tilby samme kvalitet, men til en lavere pris, avslutter Hohaus optimistisk.

Bilder av den nye båten finner du ved å klikke på lenkene øverst til høyre.

Tilbake til Boot 2001