LANSERT: Wayne Burgess fra Jaguar lanserte i dag prouksjonsversjonen av Jaguar I-Pace i Oslo. Foto: Fred Magne Skillebæk
LANSERT: Wayne Burgess fra Jaguar lanserte i dag prouksjonsversjonen av Jaguar I-Pace i Oslo. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Jaguar I-Pace

Jaguars el-SUV lansert i Norge: Her er prisene

Produksjonsversjonen av Jaguar I-Pace er lansert, og her er prisene.

Stedet er Oslo, men kunne like gjerne vært Graz i Østerrike. Jaguar I-Pace har nemlig verdenslansering begge steder samtidig i kveld, 1. mars. På plass i Oslo finner vi 350 inviterte gjester fra pressen, forhandlere og kommende kunder. Alle er spente på hva de får se, for endelig får de se den ferdige produksjonsmodellen.

Og endelig får alle vite den endelige prisen. Som konferansier for anledningen har Jaguar leid inn komiker Thomas Gjertsen.

Bilden ble derimot avduket av Wayne Burgess, som er noe så flott som Studio director, Jaguar production and SVO vehicles.

​De fleste spesifikasjoner og hemmeligheter er allerede kjent. Konseptversjonen var 4,68 meter lang, 1,56 meter høy og 1,89 bred. Det stemmer veldig bra med spesifikasjonene på ­­produksjonsmodellen som vises i Oslo i dag.

Det mest interessante målet på en I-Pace er likevel akselavstanden som er farlig nær 3 meter, og lengre enn på en Tesla Model X.

Hva er prisen?

Til nå er bilen solgt med en oppgitt cirka-pris, men som til gjengjeld har fungert som et tak. Bilen skal IKKE komme til å koste deg mer enn så, og så mye. Om det skjer kan kundene hoppe av kontrakten uten kostnad.

Vel, i dag kan disse ta et valg hvorvidt prisen var tilfredsstillende eller ikke.

Prisene starter på kr. 599.900 kroner for innstegsmodellen. En HSE koster deg fra 790.000 kroner, mens dyreste modell - en First Edition - lander på 829.000 kroner. Da har du full pakke, og litt til.

Kjent materie

Detaljene rundt bilen har vært kjent en stund. Den drives av to motorer på til sammen 400 hestekrefter fra et dreiemoment på 700 Nm. Kreftene fordeles til de fire hjulene, for den trekker selvsagt på alle hjul.

Bilen som står utstilt på Gamle Museum i Dronningensgate 4 i Oslo har en kledelig duk i skarp rødfarge. Duken trekkes tilside foran et spent publikum, og til et gispende publikum dukker en vakker skapning frem.

For hvem kan vel nekte på at Jaguar I-Pace er en av de vakreste bilene Jaguar har produsert på mange år.

Tre og en halv utstyrsgrad

Det blir med I-Pace som med de øvrige bilene fra Jaguar. De fås med tre utstyrsgrader, S-, SE-, og HSE. Et unntak er en First Edition, som vil selges det første året på markedet. Dette er i utgangspunktet en HSE som er spesifisert opp ytterligere, med spesielt skinn i taket, ekstra premium skinntrukne seter, luftfjærer som kan justeres av brukeren, og mye mye mer.

Utstyrsgraden skal være langt mer prisverdig enn den vil bli om du selv spesifiserer opp en HSE til samme nivå.

I-Pace kan for øvrig fås med alt fra 18 til 22-toms hjul. Konseptbilen på de bildene man har sett til nå har 23-toms hjul. Disse blir ikke å se på en produksjonsmodell.

KVELDSJOBB: Komiker Thomas Gjertsen tok på seg det mindre komiske oppdraget å annonsere kveldens hendelser. Foto: Fred Magne Skillebæk
KVELDSJOBB: Komiker Thomas Gjertsen tok på seg det mindre komiske oppdraget å annonsere kveldens hendelser. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

På plass til sensommeren

De første bilene kommer til Norge i Juli/august. Jaguar lover også at alle de 1.320 interessentene som har satt seg på liste vil få biler innenfor denne tidsrammen. Nye kunder og interessenter beveger seg ut i september.

Det er rett og slett imponerende av en liten produsent som Jaguar, og i et marked der leveringstid er blitt et svært vidt begrep.