Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Jaguar XKR (2001)

Sportslighet og luksus i skjønn forening slik bare britene klarer det. Nå får du en XKR til Ford Focus-pris, og den er slett ikke så upålitelig som ryktene tilsier…

Mange tror at historien med sportslige Jaguarer begynte med E-Type. Men allerede i 1936 så den første virkelig spreke kattebilen dagens lys. Den het SS 100 – et navn som ikke ble hentet frem etter krigen, av en eller annen grunn… Etterfølgeren kom i 1948, og fikk navnet XK120 – 120 var toppfarten i miles per hour, altså nesten 200 km/t!

LES OGSÅ:

Da Jaguar gravde fram de to bokstavene igjen i 1996, hadde den nye modellen mye å leve opp til. Forgjengerne XJS og E-Type var uovertrufne GT-biler, om enn ikke feilfrie. Nye XK scoret umiddelbart høyt på design, med klare referanser til forfedrene samtidig som det tok et stort skritt inn i framtida. Med herlige V8-ere på menyen lå alt til rette for en super kjøreopplevelse.

Jeg siger ned i testbilen, en 2001 XKR i British Racing Green (selvfølgelig), og aristokratfølelsen velter frem. Motoren går stille og uanstrengt, kanskje litt for stille til å være en sportsversjon. Den er myk og ikke akkurat sylskarp i styringen, men det kler bilen godt. Til gjengjeld er automatkassen rask og beregnelig. Dette bidrar til at den oppleves som kvikkere i akselerasjonen enn forventet. Det er lekende lett å styre med gassen ut av svinger på vått føre.

Foto: Autofil Vis mer

Generelt føles dette som en velfungerende og harmonisk kraftpakke, selv om den mangler skarpheten og lydbildet til for eksempel Maserati 3200 GT. Men det mest overraskende er at den fortsatt er komfortabel, retningsstabil og behagelig å kjøre selv med de svære originale 20-tommers felgene. Og for noen felger! Mmmm…

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Erkebritiske trill runde instrumenter inni et rakt dashbord er både enkelt, oversiktlig og elegant. Det lyse skinninteriøret står i perfekt kontrast til den mørke utvendige grønnfargen – en svært vanlig kombinasjon på disse bilene. Setene har masse sidestøtte, det er lett å finne seg til rette og ha det særdeles komfortabelt. Det obligatoriske treverket er også til stede, men bare på rattet. Baksetene er ikke akkurat av det romslige slaget. Men når en vurderer bruksområdene til GT-doninger som dette, er det tvilsomt at de noensinne trenger å romme mer enn to personer med nok bagasje til en lengre ferietur. Og det har begge. Alt annet er egentlig bare en bonus.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
V8-motor og kompressor er ikke bare musikk i autofile ører, det er et englekor med pauker og basuner og harper. Denne fireliteren har i tillegg et svært plettfritt rulleblad hva problemer angår. Men det finnes en detalj som må sjekkes grundig på biler bygget før 2000. Disse hadde en vektbesparende legering i motoren kalt Nikasil, som dessverre ikke tålte sulfatinnholdet i gatebensin og ble fort nedslitt med totalhavari som følge. De fleste motorene ble byttet på garanti, så hvis du ser på en XKR fra de tidligste årene lønner det seg å undersøke om dette er gjort.

Foto: Autofil Vis mer

Styr unna trimmede eksemplarer da motor og girkasse ikke liker ekstra påkjenninger. Automatkassen er fra Mercedes og fungerer generelt bra. Skulle det likevel oppstå problemer, kan det derimot bli dyrt. Kassen er en forseglet enhet, noe som gjør at komplett girkassebytte ofte er eneste mulighet. Men alt i alt er XKR en utypisk britisk sportsbil – god byggekvalitet og tåler å bli brukt. Akkurat slik vi vil ha det!

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Jaguar XKR (2001)

Undervurdert kjøremaskin

For lite lyd i motoren