Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Jaguar XJR (1998)

Lordens favoritt skal under lupen. Enorme krefter skjult under masse britisk luksus. Og alt dette får du til småbilpris. Hva er egentlig bakdelen?

Jaguar og racing er kanskje ikke akkurat den første forbindelsen du tenker på i 2010. Men det føles nærliggende igjen å tenke i de baner når du stifter bekjentskap med kattedyret med ekstra store poter, kalt XJR. Den kom i 1995 med 320 hester matet ut av den kjente 4-liters V8-eren ved hjelp av kompressor. Noen år etter økte dette til 363, slik testbilen har. Det gir et sinnssykt lydbilde og hele 525 Nm i dreiemoment. Vekten er eksakt lik konkurrent Audi S8. Likevel går 0-100 unna på utrolige 5,6 sekunder, mens toppfarten begrenser seg til overkommelige 250 km/t. Tross disse prestasjonene, ivaretar Jaguaren imaget som gentleman-bilen fremfor noen, der ærverdigheten henger omtrent utenpå karosseriet.

XJ fikk avløsning av ny modell i 2003. R’en levde videre med ny 4,2-liters V8 og 395 hk i den aluminiumsbygde versjonen som gikk inn for få år siden. Foruten Audi S8, er Mercedes’ AMG-utgaver av S-klasse det nærmeste som kan hamle opp med dette beistet av en villkatt. Og hvilket kattedyr; saft suse for en akselerasjon og for en hylende lyd! Skyvet er helt rått, og forestillinger om eiere med pipe og sixpence forsvinner raskere enn du kan si kompressor. Bakhjulene kan noen ganger slite med å få ned kreftene, og svinger takler den ikke like godt som sine tyske konkurrenter. Kreftene er på høyde med Supermann, mens kjørestilen er lagt mer mot det komfortmessig sedate, som naturligvis medfører noe krenging. Det blir litt rart. Men det er uten tvil lett å trives bak rattet i XJR.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør

Plass har neppe Jaguar vunnet noen pris på noen gang, for den virker de best på å rote bort. Bagasjerommet på 410 liter er 115 liter mindre enn S8’ens, og baksetet er direkte snevert i forhold. Takhøyden er alt annet enn kongelige verdig, og du begynner kjapt å angre på at du ikke satte deg foran. For der er det lett å trives! Setene er ikke av samme sportslige karakter som Audi byr på, men interiøret er luksuriøst og deilig konservativt. Massivt treverk og analog klokke hersker og setter deg i riktig Jaguar-modus.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering

Jaguar er også som brukt noe av en kuriositet å regne. Ytterst sjelden ser du den langs veien. Det er både synd og litt pussig, for her får du mye lekkert for ikke avskrekkende mye penger. Kvaliteten skal fra midten av 90-tallet også være bra. Det engelske snobberiet henger nok stadig ved og selv bilfolk flest skjønner kanskje ikke hvor ”verst” denne bilen er. R-utgaver er så sjeldent at det nærmest burde fenge verneombudets interesse.

Salget var heller beskjedent nytt i Norge, da prisen ny lå på 1 281 450 kroner – før eventuelt utstyr. Når ett sett hjulbolter i dag koster 6000 kroner, kan du selv bare tenke deg at bilen ikke er synonymt med rimelig bilhold. I skrivende stund er fem biler til salgs på finn.no fra ned mot 200 000 kr, hvilket er et kupp! For rundt 300 store får du en nyere bil med mer krefter. Hvorfor ikke..?

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil