Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Jaguar X-Type (2004)

Har du lyst på en stasjonsvogn ikke alle andre har, bør du ta en titt på denne. En lekker familiebil utenom det vanlige – og best av alt: Nå går de til lavpris!

Det er ikke fritt for at anglofile lorder og likesinnede satte formiddagsteen i halsen og mistet monokkelen, da nyheten om at Jaguar skulle produsere en liten modell basert på Ford Mondeo ble brakt til torgs. Ford som eiere så sitt snitt til å skvise ut litt mer penger av fabrikken, som langt fra hadde vært deres mest innbringende investering. Dermed fikk vi X-Type i 2001.

LES OGSÅ:

Firehjulstrekk, V6-motorer på 2,5 og 3 liter var oppskriften for å tekkes de som ville ha en litt rimeligere, mindre Jaguar – et alternativ til Mercedes C-klasse og BMW 3-serie. Etter hvert ble den tilgjengelig med forhjulstrekk, dieselmotor og i 2004 kom stasjonsvognutgaven Estate. En til da ytterst sjelden kombinasjon i Jaguar-familien.
Størrelsen og bagasjerommet var mindre enn hos Mondeo, så en kan spørre seg hvor mange likheter det var mellom de to bilene. Menigmann så det enklest på likheter i interiøret.

Foto: Autofil Vis mer

2-liters dieselmotor på 130 hk og en nyere 2,2-liter diesel på 155 hk er lettest omsettelig. Prisnivået er derimot hyggeligst på vår 2,1-liters V6-bensin på 156 hk. Den avgir 196 Nm ved 4100 o/min. Toppfarten er 207 km/t og 0–100 km/t skjer på 9,7 sekunder. Forrige generasjon Mondeo hadde, som dagens generasjon, ry på seg for å være en riktig kjøremaskin. Komfortabel, presis og kjøreglad. Dessverre er ikke X-Type i nærheten på alle disse områdene. Faktisk er det lite ved selve kjøreopplevelsen som sier noe som helst at dette er en helt spesiell bil. Men selv med over 100 000 km bak seg, er det lite med ulyder, og V6-motoren gir et herlig lydbilde.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Du kan ikke forvente noen stor plassvinner med 467 cm lengde, 179 cm bredde og 139 cm høyde. Jaguar X-Type er helt på det jevne med sine konkurrenter fra Audi A4 til Lexus IS 200. Førermiljøet er nøkternt for Jaguar å være, og det preges blant annet av plast-imitert treverk. Bagasjerommet tar imot 445 liter eller 1415 liter med nedlagte seter.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
X-Type må kunne regnes som en flopp, ettersom den ikke solgte i nærheten av de uttalte ambisjonene. Få biler ble solgt nye i Norge, og det ligger kun i overkant av 30 stykk til salgs på finn.no. Fra drøye 150 000 kroner finner du en gammel sedan med bensintørst V6’er. Men du skal ikke mer enn opp til 175 000 kroner for en lekker stasjonsvogn med diesel med anstendig km-stand og servicehistorie.

Foto: Autofil Vis mer

I det store bildet forsvinner Jaguar X-Type lett og er en bil som nær er blitt glemt. Selv om produksjonen varte i ni år, var salget forsvinnende lavt de senere år. Bilukyndige ser den som en lekker luksusbil og får hakeslepp når de får høre prisen. Sånn sett er det en fin bil å lure naboen med. Han vil tro du virkelig har slått på stortromma ...

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Jaguar X-Type (2004)

Jaguar til småpenger, du lurer naboen!

Skorter på eleganse, ikke ekte Jaguar