Jaguar til ungdommen

Et stykke minimalistisk kosmetikk, og vips, Jaguar lanserer en ”helt ny bil”. Med minimal innsats og litt spraylakk skal britene surfe videre på suksessen fra gårsdagens S-type.

[Ugjyldig objekt (NAV)]
Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.

Da ingeniørene i Jaguar fikk i oppdrag å tegne en ny S-type var kravet klart: Konstruer en bil som appellerer til yngre kjøpere.

Ingen revolusjon

Resultatet ble Jaguar S-type Sport. Ved første øyekast er ikke forskjellen mellom standard S-type og sportsutgaven direkte slående. Men fortvil ikke; forskjellene er tilstede.

Blant annet er rammen rundt grillen og støtfangerlistene tilpasset fargen på karosseriet i fire farger: ”Anthracite” (svart), ”Carnival” (rød), ”Pacific” (blå) og ”Platinum” (sølvfarget).

Jaguar har også utstyrt S-type Sport med nye syvekede ”Monaco” hjul. På felgen er den nye Jaguaren skodd med Pirellis høyhastighetsdekk P Zero 245/40.

Innvendig har Jaguar gitt bilen et mer sportslig preg. Interiøret har fått mørkere farger og sportsseter i skinn. Du kan velge mellom fire forskjellige setefarger: ”Mandel”, ”Kasjmir”, ”Tinn” eller ”Karbon”. Skinnbekledd ratt er også standard.

Gamle motorer

Heller ikke under panseret er forandringene revolusjonerende. De er tvert i mot ikke-eksisterende. S-type Sport leveres nemlig med to motoralternativer, og begge finner du igjen i standardutgaven.

Den minste motoren er en treliters V6-er som yter nøyaktig de samme 238 hestekreftene som standard S-type. Dette gir en topphastighet på 234 kilometer i timen og det tar 6,9 sekunder før speedometernålen passerer 100-merket.

V8-eren har en ytelse på 276 hestekrefter og en toppfart på 240 kilometer i timen. Her må du beregne 6,6 sekunder fra 0 til 100 kilometer i timen.

Til Norge i mars

Jaguar Norge forteller at to S-type Sport vil ankomme landet i mars. Prisen er ennå ikke fastsatt, men du bør ikke bli overrasket hvis den begynner på rundt 730.000 kroner.