FULL FEIRING: Denne prisen betyr veldig mye for oss, sier en strålende fornøyd Markedssjef i Jaguar/Landrover Norge, John Helmersen sammen An Ho – Marketing Manager, Sondre Tronrud – Product Specialist, Marius Myhre Eng – Regional Sales Manager, Malin Lien – Sales support, Per Iver Lie – Fleet Manager, Caroline Selfors – CRM specialist, Tor-Are Torjussen – Jaguar Land Rover Finance og Hans-Ole Sommerstad – Aftersales Manager. Prisen deles ut av Juryformann i Dagbladets Årets Bil, Espen Stensrud på Jaguars Hovedkontor. Foto: Morten Eik
FULL FEIRING: Denne prisen betyr veldig mye for oss, sier en strålende fornøyd Markedssjef i Jaguar/Landrover Norge, John Helmersen sammen An Ho – Marketing Manager, Sondre Tronrud – Product Specialist, Marius Myhre Eng – Regional Sales Manager, Malin Lien – Sales support, Per Iver Lie – Fleet Manager, Caroline Selfors – CRM specialist, Tor-Are Torjussen – Jaguar Land Rover Finance og Hans-Ole Sommerstad – Aftersales Manager. Prisen deles ut av Juryformann i Dagbladets Årets Bil, Espen Stensrud på Jaguars Hovedkontor. Foto: Morten EikVis mer

Vinner Dagbladet Årets Bil

Jaguar I-Pace soleklar vinner

Seier betyr mye for Jaguar globalt.

- Jaguar har gått helt nye veier. Det betyr mye for oss at det etablerte elbil-landet Norge setter et slikt kvalitetsstempel på vårt produkt.

Årets Bil 2019 er et samarbeid mellom Dagbladet, Autofilog Dinside, der både folket og en jury bidro til å kåre vinner-modellen i november 2018. Vis mer

Det er PR sjef for Jaguar/Land Rover Skandinavia, Søren Hyltoft som tar telefonen da vi ringer for å gratulere med seieren. Dansken har hele Skandinavia som arbeidsplass og er i alle land hver uke. Han var selv med under prøvekjøringen, men var på vei til Gøteborg da vi ringte.

>> Her er de 40 kandidatene til Årets Bil

- Å? Vant vi? Overlegent? Det var flott. Denne prisen betyr enormt mye for oss. Jaguar har vært en liten aktør i Norge i alle år og dette gir en kjempeboost for merket. Ikke minst betyr det mye for den lille organisasjonen som har jobbet steinhardt i ett og et halvt år før lansering av bilen. Salget er ti ganger høyere enn vi er vant med og vi har klart jobben med nesten samme antall ansatte.

PÅ PLASS: PR-sjef for Jaguar Land Rover Skandinavia. Søren Hyltoft viste frem nye I-Pace for Årets Bil-juryen. Foto: Jamieson Pothecary
PÅ PLASS: PR-sjef for Jaguar Land Rover Skandinavia. Søren Hyltoft viste frem nye I-Pace for Årets Bil-juryen. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Jaguar hadde ca. 1300 bestillinger da de startet utlevering av biler i september. Takket være prioritert produksjon til Norge og et nytt klargjøringssenter, har de klart å levere 800 biler hittil i år og regner med å ha levert 1100 før nyttår.

Tre på topp i årets bil 2019
1 Jaguar I-Pace
2 Hyundai Kona
3 Volvo V60

I mars mener Jaguar med å være ajour med dagens bestillinger. Salgsmålet for 2019 er 3000 biler og da skal kundene slippe å vente mer enn 5-6 måneder.

- Årets Bil-prisen gir virkelig gjenklang hos Jaguar globalt også, Kan Hyltoft fortelle. Jaguar har en lang historie og et sterkt varemerke, men har alltid vært knyttet til sterke motorer med herlig lyd.

De har hatt en stor reise de siste årene med å omstille seg, først til SUV og vi overrasket nok mange med å være blant de aller første etablerte bilprodusentene til å lansere en elektrisk bil.

Å få en så bra mottakelse for noe helt nytt, viser at vi har gjort noe riktig. For det har vært et sjansespill. Den har en helt særegen design som skiller seg fra de andre Jaguar-modellene, men vi har samtidig klart å plante inn Jaguars DNA. Det er I-Pace som skal vise Jaguar for fremtiden. Det synes jeg vi har klart.

Norge det viktigste markedet

- Norge er det viktigste markedet for I-Pace og vi har første prioritet på biler, ingeniører og teknikere. Det er viktig for Jaguar at en slik pris kommer nettopp fra Norge. Her har journalister og folk flest skyhøy kunnskap om elbil og klimatisk er Norge kanskje det tøffeste miljøet en elbil kan gå i. Klarer I-Pace seg her, klarer den seg over i alle andre marked også. Prisen blir lagt merke til over alt.

Søren legger til at Jaguar/Landrover har mer å glede seg til i året som kommer. Splitter nye Range Rover Evoque kommer i mars og blir senere tilgjengelig i hybridversjon. Nye Defender kommer sent i høst, og snart begynner også hybridsalget av Range Rover og Range Rover Sport.

Nesten enstemmig

Sjelden har juryen på åtte personer vært mer enstemmig i sin avgjørelse. I-Pace var med blant topp 2 kandidater hos alle, og syv hadde den på en førsteplass. Det er kombinasjonen av plass, nyvinnende design, kjøreglede, kraft, firehjulsdrift, høy bakkeklaring, god rekkevidde, rask lading og tilgang til tilhengerfeste som gjorde den til en soleklar favoritt for juryen. Den ble en like soleklar vinner blant importørene av de andre kandidatene også.

- Dette er absolutt en verdig vinner, mener Juryleder, Redaktør for Autofil og bilstoff i Dagbladet, Espen Stensrud.

- Endelig har vi fått en bil som kan ta opp kampen med Tesla. I-Pace kjører ufattelig godt og er en elbil som kan være nummer en bil for familien. Når det kommer en SUV med god rekkevidde, god plass og firehjulstrekk, er det midt i blinken.

Hva mener konkurrentene

Hvilken av finalistene ville du valgt om du kikke kunne valgt ditt eget merke?

Erik Trosby - Kommunikasjonssjef Volvo Car Norway

Jaguar I-Pace soleklar vinner

- Jaguar I-Pace fordi den treffer markedet i Norge bra. Er sporty, kul og uventet. Også har Jaguar/Landrover en litt tilsvarende reise som Volvo har hatt fra eiersiden. Det er kult å se hva de har fått til.

Christian Stenbo - Markedsdirektør Hyundai Motor Norge

Jaguar I-Pace soleklar vinner

- Peugeot 508 SW med tanke på at det blir en Plug In Hybrid. Den har et potensiale til å selge bra. Den har et spenstig design og gir en hyggelig følelse og er et spennende alternativ i et felt med stor variasjon.

Torill Middelbo - Produktsjef Peugeot Personbiler

Jaguar I-Pace soleklar vinner

- Jaguar I-Pace. Den har en effekt i den elektriske motoren som var enorm og en rekkevidde som var helt akseptabel til å komme seg hjemmefra og til hytta for eksempel. Og utseendet på den er nydelig.

Mads Pedersen - Produktsjef i Ford

Jaguar I-Pace soleklar vinner

- Jaguar I-Pace på grunn av design, kjøreegenskaper og kjøreopplevelse. Den ser bedre ut enn de andre elbilene på markedet.

Søren Hyltoft - PR sjef Jaguar/Landrover Skandinavia

Jaguar I-Pace soleklar vinner

- Hyundai Kona fordi det er en folkeelbil med lang rekkevidde. Prismessig er den også et godt alternativ for veldig mange.

Knut Arne Marcussen - Kommunikasjonssjef i Nissan Nordic Norge

Jaguar I-Pace soleklar vinner

- Jaguar I-Pace. Den er imponerende og viser hva som er mulig med en elektrisk bil og kombinerer det med det beste fra en SUV. Den representerer fremtiden.

Anita Svanes - Kommunikasjonssjef VW/Harald A. Møller

Jaguar I-Pace soleklar vinner

- Hyundai Kona. Jeg er fan av elektriske biler og har bare kjørt elektrisk selv siden 2013. Kona appelerer meg på grunn av lang rekkevidde, SUV-look og at den er et friskt i den lille elbilfloraen akkurat nå.

Her kan du lese mer om de 40 bilene som ble nominerte til Årets Bil-prisen:

Lik Dinside Motor på Facebook

Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.