Kåret i dag på bilutstillingen i Genève

Jaguar I-Pace ble årets bil i Europa 2019!

Etter å ha blitt Årets Bil i Norge, er den britiske elbilen også nå årets bil i Europa.

FIKK DET SOM HAN VILLE: Her poserer vårt jurymedlem i Car of the Year in Europe, Rune Korsvoll, med vinnerenj Jaguar I-Pace, etter tidenes tetteste oppgjør mellom seierherren og nummer to - «tilbake til røttene»-sportsbilen Alpine A110. Foto: Jamieson Pothecary
FIKK DET SOM HAN VILLE: Her poserer vårt jurymedlem i Car of the Year in Europe, Rune Korsvoll, med vinnerenj Jaguar I-Pace, etter tidenes tetteste oppgjør mellom seierherren og nummer to - «tilbake til røttene»-sportsbilen Alpine A110. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Car of the Year (COTY) i Europa er blitt kåret siden 1964 og i år er ikke noe unntak. Nå gjaldt det å velge den endelige vinneren av de syv som var kommet til finalen.

60 jurymedlemmer fra 23 forskjellige land har nå sagt sitt. Fra en lang liste på 50 bilmodeller jobbet juryen seg ned til finalepuljen med de syv finalistene. De syv var:

  • Peugeot 508
  • Ford Focus
  • Kia Ceed
  • Alpine A110
  • Citroën C5 Aircross
  • Jaguar I-Pace
  • Mercedes-Benz A-klasse

Finalen er avholdt, og denne gangen var det altså Jaguar I-Pace som ble vinneren av Car of The Year 2019 – eller Årets Bil i Europa 2019.

DOBBELT VINNER: Jaguar I Pace vant såvidt Car of the Year in Europe, med minst mulig margin, foran Alpine A110 (begge 250 poeng), og Kia Ceed (247 poeng). Foto: Jamieson Pothecary
DOBBELT VINNER: Jaguar I Pace vant såvidt Car of the Year in Europe, med minst mulig margin, foran Alpine A110 (begge 250 poeng), og Kia Ceed (247 poeng). Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Da stemmegivningen var over, sto både Jaguaren og den franske sportsbilen som vinnere med 250 poeng hver. Men statuttene til COTY tillater ikke delt seier, så det ble foretatt en telling av antallet jurymedlemmer som hadde avggitt stemme til hver av de to bilene, uavhengig av poeng.

Det viste seg da at Jaguar I-Pace hadde fått stemmer fra det høyeste antallet motorjournalister - nemlig 18 mot 16.

BRITISK UNDERSTATEMENT: Interiøret i Jaguar I-Pace er tekno-luksuriøst, men mer tradisjonelt enn dem man finner hos Tesla. Foto: Jamieson Pothecary
BRITISK UNDERSTATEMENT: Interiøret i Jaguar I-Pace er tekno-luksuriøst, men mer tradisjonelt enn dem man finner hos Tesla. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Norges bidrag

Fra Norge er det motorjournalist Rune Korsvoll fra Aller Medias motorredaksjon (Dinside, Dagbladet og Autofil), som i årevis har vært jurymedlem, så også i år. Han er eneste medlem i COTY-juryen fra Norge, og har vært med siden slutten av 90-tallet.

Korsvoll hadde Jaguar I-Pace på en klar førsteplass.

Her er oversikten over bilene som har kommet på første, andre og tredjeplass hvert år siden starten:

ÅR ÅRETS BIL ANDRE PLASS TREDJE PLASS
2019Jaguar I-PaceAlpine A110Kia Ceed
2018Volvo XC40Seat IbizaBMW 5-serie
2017Peugeot 3008Alfa Romeo GiuliaMercedes-Benz E-klasse
2016Opel AstraVolvo XC90Mazda MX5
2015VW PassatCitroën C4 CactusMercedes-Benz C-klasse
2014Peugeot 308BMW i3Tesla Model S
2013VW GolfToyota GT86/Subaru BRZVolvo V40
2012Opel AmperaVolkswagen up!Ford Focus
2011Nissan LeafAlfa Romeo GiuliettaOpel Meriva
2010Volkswagen PoloToyota iQOpel Astra
2009Opel InsigniaFord FiestaVolkswagen Golf
2008Fiat 500Mazda 2Ford Mondeo
2007Ford S-MaxOpel CorsaCitroën C4 Picasso
2006Renault ClioVolkswagen PassatAlfa Romeo 159
2005Toyota PriusCitroën C4Ford Focus
2004Fiat PandaMazda3Volkswagen Golf
2003Renault MeganeMazda6Citroën C3
2002Peugeot 307Renault LagunaFiat Stilo
2001Alfa Romeo 147Ford MondeoToyota Prius
2000Toyota YarisFiat MultiplaOpel Zafira
1999Ford FocusOpel AstraPeugeot 206
1998Alfa Romeo 156Volkswagen GolfAudi A6
1997Renault Mégane ScenicFord KaVolkswagen Passat
1996Fiat Bravo/BravaPeugeot 406Audi A4
1995Fiat PuntoVolkswagen PoloOpel Omega
1994Ford MondeoCitroën XantiaMercedes C-Class
1993Nissan MicraFiat CinquecentoRenault Safrane
1992Volkswagen GolfOpel AstraCitroën ZX
1991Renault ClioNissan PrimeraOpel Calibra
1990Citroën XMMercedes SLFord Fiesta
1989Fiat TipoOpel VectraVolkswagen Passat
1988Peugeot 405Citroën AXHonda Prelude
1987Opel OmegaAudio 80BMW 7-Series
1986Ford ScorpioLancia Y10Mercedes 200-300E
1985Opel KadettRenault 25Lancia Thema
1984Fiat UnoPeugeot 205Volkswagen Golf
1983Audi 100Ford SierraVolvo 760
1982Renault 9Opel AsconaVolkswagen Polo
1981Ford EscortFiat PandaAustin Metro
1980Lancia DeltaOpel KadettPeugeot 505
1979Chrysler HorizonFiat Ritmo (Strada)Audi 80
1978Porsche 928BMW 7-SeriesFord Granada
1977Rover 3500 SD1Audi 100Ford Fiesta
1976Simca 1307-1308BMW 3-SeriesRenault 30TS
1975Citroën CXVolkswagen GolfAudi 50
1974Mercedes 450SFiat X19Honda Civic
1973Audi 80Renault 5Alfa Romeo Alfetta
1972Fiat 127Renault 15/17Mercedes 350SL
1971Citroën GSVolkswagen K70Citroën SM
1970Fiat 128Autobianchi A112Renault 12
1969Peugeot 504BMW 2500/2800Alfa Romeo 1750
1968NSU Ro80Fiat 125Simca 1100
1967Fiat 124BMW 1600Jensen FF
1966Renault 16Rolls-Royce Silver ShadowOldsmobile Toronado
1965Austin 1800Autobianchi PrimulaFord Mustang
1964Rover 2000 P6Mercedes-Benz 600Hillman Imp

Bildene: Jurymedlem Rune Korsvoll med Jaguar I-Pace. Nede til høyre: Sjefsdesigneren for vinnerbilen, Ian Callum, som i sin tid var med å formgi den nye generasjonen Aston Martin på 90-tallet. Alle foto: Jamieson Pothecary

AKKURAT NOK: De 8 poengene fra Norges representant bidro til summen 250 - og knepen seier. Skjermdump: GIMS SWISS
AKKURAT NOK: De 8 poengene fra Norges representant bidro til summen 250 - og knepen seier. Skjermdump: GIMS SWISS Vis mer