Slik sto konseptbilen Jaguar C-X75 på Paris-utstillingen i 2010. Nå vet vi at bilen skal serieproduseres. Og det med en 1,6-litersmotor på 500 hester, to elektromotorer og firehjulsdrift... Foto: KNUT MOBERG
Slik sto konseptbilen Jaguar C-X75 på Paris-utstillingen i 2010. Nå vet vi at bilen skal serieproduseres. Og det med en 1,6-litersmotor på 500 hester, to elektromotorer og firehjulsdrift... Foto: KNUT MOBERGVis mer

Jaguar C-X75 på vei

Den er litt av et syn, og den er i tillegg litt av et teknologisk under.

Nå tror ikke vi at produksjonsbilen får navnet C-X75, selv om vi kan ta feil. Men våre kolleger i bilmagasinet EVO i Storbritannia har fått vite en hel del om bilen som skal produseres i en relativt begrenset serie, og som minimum vil koste 10.000.000 kroner hvis den skal registreres i Norge.

LES OGSÅ:

Den vil uansett være basert på den sensasjonelle bilen som ble vist i 2010 selv om det ser ut til at den oppsiktsvekkende turbinteknologien er blitt lagt på hyllen.

Skal i produksjon

Vi fikk anledning til å se bilen selv i Paris for snart to år siden. Da var den fortsatt en konseptbil, men det ble snart spekulert i at den kunne komme til å avstedkomme en produksjonsbil. Nå har vi ikke bare fått bekreftet at det er tilfellet, men også at den er under testing, og at drivlinjen er av en svært avansert type.

Jaguar i strupen på Porsche

Bilder av C-X75 fra Paris:

Foto: Jaguar
Her poserer den i Paris sammen med Jaguar XJ. Foto: Jaguar
Foto: Jaguar
Denne godbiten fra Jaguar er bare ett av høydepunktene vi gleder oss til. Foto: Jaguar
På bilutstillingen i Paris i 2012 Foto: Knut Moberg
Slik sto konseptbilen Jaguar C-X75 på Paris-utstillingen i 2010. Nå vet vi at bilen skal serieproduseres. Og det med en 1,6-litersmotor på 500 hester, to elektromotorer og firehjulsdrift... Foto: KNUT MOBERG
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg

Tre motorer

Det dreier seg om en kombinasjon av en bensinmotor, som driver bakhjulene, og to "høy-ytelses"-elektromotorer, som tar seg av forhjulene. Slik blir det firehjulsdrift, mer krefter - og en viss vektbesparelse, noe også karosseriet i karbonfiber bidrar til. Bare i deformasjonssonene i strukturen er det benyttet aluminium.

Tre sekunder

Bilens ytelser plasserer den i superbil-kategorien, der den i fremtiden vil kunne omgås andre avanserte hybrider fra Porsche og McLaren. 0 til 100 km/t skal kunne gå unna på cirka tre sekunder, mens toppfarten skal ligge på godt over 320 km/t.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette dreier seg om en ladbar hybrid - batteriene skal kunne lades både via bensinmotoren og via en stikkontakt. En rekkevidde på over 60 kilometer på bare strøm loves også av Jaguar-folkene.

Jaguar med luksus-stasjonsvogn

Interiørbilder:

Foto: Jaguar
Foto: Jaguar
Foto: Jaguar
Foto: Jaguar
Foto: Jaguar
Foto: Jaguar

1,6-liter!

Teknologien som ligger til grunn for de imponerende ytelsene er i seg selv imponerende. Her har Jaguar hatt et samarbeid med Williams Formel 1-lag. Bensinmotoren er slett ikke noen V12. Heller ikke V10 eller V8 - og ei heller noen V6 eller rekkesekser! Hva da? Jo, de gir oss en kompakt firesylindret motor. Bare 1,6 liter slagvolum opplyses det, men ingen hvilkensomhelst - den drar til 10.000 omdreininger i minuttet, og assisteres av en kompressor i nedre turtall, mens en turbolader overtar fra cirka 5.500 omdreininger.

Flere eksteriørbilder:

Foto: Jaguar
Foto: Jaguar
Foto: Jaguar
Foto: Jaguar
Foto: Jaguar
TAR OPP KAMPEN: Jaguar C-X75 skal ta opp kampen med James Bonds spesiallagde Aston Martin i den nye Bond-filmen som kommer i november. Foto: JAGUAR
Foto: Jaguar
Foto: Jaguar
Foto: Jaguar
Foto: Jaguar
Foto: Jaguar
Foto: Jaguar
Foto: Jaguar
Foto: Jaguar
Foto: Jaguar
Foto: Jaguar
Foto: Jaguar
Foto: Jaguar
Foto: Jaguar
Foto: Jaguar
Foto: Jaguar
Foto: Jaguar
Foto: Jaguar
Foto: Jaguar
Foto: Jaguar
Foto: Jaguar
INSPIRASJON: En Jaguar-klassiker Foto: Jaguar

200 stykker

Eksklusiv teknologi i en eksklusiv bil - produksjonen kommer til å være begrenset til 200 eksemplarer, og håpet til Jaguar er at bilen skal være klar for markedet i 2014.

Nå gleder vi oss til å få se den ferdige produksjonsbilen og håper den blir like linjelekker som konseptet. Imens blir vi ikke lei av å bla gjennom alle bildene av sistnevnte, som vi finner vellykket fra så å si alle vinkler. Og legg merke til hintet til E-Type i hekken sett skrått bakfra...

Teknisk og detaljer:

Foto: Jaguar
Foto: Jaguar
Foto: Jaguar
Foto: Jaguar
Foto: Jaguar
Foto: Jaguar
Foto: Jaguar
Foto: Jaguar
Foto: Jaguar
Foto: Jaguar
Foto: Jaguar
Foto: Jaguar