Ja, den er registrert for vei!

Du har kanskje lest om denne før - men et så uvanlig element i bilverdenen er verdt både en og to repriser...

Ja, det er mulig å kjøre sin bil til Le Mans, delta i 24-timers-løpet med den, og kjøre hjem igjen med den samme bilen. Dette kunststykket er mulig takket være den sveitsiske bilprodusenten Wysstec.

Baneracer og gatebil

Bilen er oppkalt etter Mirabeau-svingen på formel-1 banen i Monaco, der den også ble vist offentlig for første gang. Dette for å gjøre det klart at dette i første rekke er en racerbil som er designet og bygget for å oppfylle Le Mans' og FIAs (Det internasjonale bilsportforbundets) krav for deltagelse. Ifølge Wysstec er det noe i nærheten av en sensasjon at bilen også har fått godkjennelse for gatebruk.

Rask men ribbet

For å få bilen så rask som mulig for topp ytelser på bane er bilens interiør "optimalisert", for å bruke produsentens egne ord. Hvis kunden har ønsker om spesielt ekstrautstyr eller skinninteriør er det imidlertid bare å kontakte ingeniør-teamet. Rask er bilen blitt: 370 kilometer i timen loves hvis bane-layouten tillater det. Null til hundre kilometer i timen på under tre sekunder er ikke mindre imponerende.


Drøyt en kilo per hestekraft

I standardutgave veier bilen bare 812 kilo, i stor grad takket være utstrakt bruk av kevlar og karbonfiber både til chassis og karrosseri. Det er med andre ord ikke så mye masse å drasse på for hver av de over 700 hestekreftene den midtmonterte Koenigsegg-motoren yter. Dreiemomentet på "over" 850 newtonmeter gir fabelaktige vekt-til-dreiemoment-forhold på under en kilo per newtonmeter. Motoren har et slagvolum på 4,7 liter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Motoren er koblet til en sekstrinns sekvensiell girkasse, eller alternativt til en halv-automatisk kasse. (Pris: 52.000 euro netto).

Det er dog en forskjell mellom Le Mans - utførelse og gate-utførelse: Du må skifte hjul for å kjøre avsted etter løpet. Hjuldimensjonene for banekjøring er 18 tommer / 10,5 tommer foran og 18 tommer / 12,5 tommer bak. For gatebruk får bilen 19-tommers felger for tilstrekkelig bakkeklaring. Det anbefales uansett å forsøke å unngå fartsdumper og fortauskanter...

DinSide omtalte denne bilen første gang 22.05.05. Vi anser den allikevell som fortsatt aktuell og av interesse for nye lesere.