Italienske hester til Europa

Maserati 3200 GT kommer til Norge over jul. Med klassiske linjer fra 60-tallet, og med 370 hestekrefter under panseret skal det blåses støv av Maserati-merket.

Klassiske linjer fra 60-tallets Maserati.<A HREF="http://www.dinside.no/dh_bilde/4038.jpg">Klikk her for større bilde.</A>
Klassiske linjer fra 60-tallets Maserati.Klikk her for større bilde. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Etter lengere tids dvale, og nedlegginstrussel hengende over den italienske bilfabrikanten, overtok Fiat eierskapet for fem år siden. Store investeringer er gjort for å få fabrikken på fote igjen. I samarbeid med teknikere fra Fiat-eide Ferrari har de utviklet 3200 GT, som skal bringe Maserati-navnet inn på banen igjen. I første omgang vil kupeen bli solgt kun i Europa.

Tilbake til 60-åra

Klikk her for større bilde.
Klikk her for større bilde. Vis mer

Hovedhjernen bak designet på 3200 GT er Giorgetto Giugiaro. Inspirasjonskilden har vært de klassiske Maseratiene som ble produsert på 1960-tallet - de mykere linjene er kommet tilbake, etter en periode med et tøffere og hardere utseende. Den øvre del av radiatoren som heller svakt utover er en videreførelse av beste Maserati-tradisjon.

Klikk her for større bilde.
Klikk her for større bilde. Vis mer

370 hester

Den italienske kupeen er utstyrt med en 3,2-liters V8-motor med fire ventiler per sylinder. Dette er samme motor som i Maserati Quattroporte, men den er videreutviklet slik at den kan yte hele 370 hestekrefter. Så høy effekt under ett panser er det ikke mange av i Norge i dag. Porsche har for eksempel ”ikke mer” enn 300 å tilby. Toppfarten i 3200 GT er oppgitt til 280 km/t, og den skal gjøre 0-100 på 5,2 sekunder.

Elektrisk justerbare seter. Klikk her for større bilde.
Elektrisk justerbare seter. Klikk her for større bilde. Vis mer

Velg kontroll-grad

Når bilen kommer til Norge over jul, er det først med en 6-trinns manuell gearkasse. Den vil senere også bli tilgjengelig med automatgir. Bilen er utstyrt med anti-spinn-kontroll, som automatisk kobles til når motoren startes, men den kan slåes av hvis føreren ønsker å ha full kontroll selv. Kupeen kan også opereres på to forskjellige nivå; standard og sport. Nivåene styres gjennom knapper på instrumentpanelet.

Klikk her for større bilde.
Klikk her for større bilde. Vis mer

Servostyringa i 3200 GT er fart-sensitiv. Dette betyr at den har en pumpe drevet av motoren, som setter i gang en funksjon som reduserer servo-effekten etter hvert som farten øker.

Utstyr

3200 GT er en to-dørs coupe, som skal ha plass nok til å frakte fire voksne kropper. Når forsetene vippes framover for at noen skal stige inn i baksetet, kjøres setene automatisk framover for å lette innstigningen. Som ekstrautstyr kan man få elektriske setevarmere og en mikro-chip som memorerer sete-innstillingene.

Tekniske data
 
Lengde cm:449,6
Bredde cm:180,3
Høyde cm:129,5
Akselavstand:264
Sporvidde f/b:152,4/153,9
Lastevolum: 
Antall sylindre:8
Sylindervolum:3217
Kw(HK)/omdr:370/6250
Dreiemoment/omdr: 
Forbruk (EEC): 

Maserati importeres til Norge av Hallan AS i Oslo.