ISOFIX: Idiotsikker barnesikring

Det er flere år siden det revolusjonerende barnesikringssystemet ISOFIX ble presentert. Men først nå begynner de første bilene med dette systemet å rulle inn på markedet, de tilhørende barnesetene lar dessverre vente på seg.

Den første prototypen på komplett ISOFIX-løsning med både bil og barnesete ble presentert allerede i 1997. Ennå har ikke setene kommet på markedet, selv om flere biltyper nå har innfestingssystemet montert i serieproduserte biler. Grunnen er at barnesetene må godkjennes spesifikt til hver enkelt bilmodell, en generell ISOFIX-godkjenning fåes ikke. Setene må gjennomgå sikkerhetstester med alle bilmodellene det er ment å skulle kunne benyttes i, og dette er en svært tidkrevende og kostbar prosess. De første setene er ventet til landet i løpet av sommeren.

Umuliggjør feilmontering

ISOFIX er barnesikringssytemet som skal gjøre feilmontering av barneseter til en tilnærmet umulighet. Håpet er dermed å redusere risikoen betraktelig for skader på barn som blir innblandet i ulykker. De fleste skadene som påføres barn i godkjent sikringsutstyr skjer nettopp fordi setet er feilmontert.

ISOFIX: Idiotsikker barnesikring

Med ISOFIX er det ikke mange mulighetene for å montere feil. Selve barnesetet er utstyrt med et par ”klør” som skal klipses rundt to festepunkter som befinner seg bak baksetet. Klørne føres inn mellom sitteputen og ryggstøtten i baksetet, og med et klikk som det når du fester sikkerhetsselen bekrefter at klørne har festet taket rundt festepunktene. Festepunktene sitter på selve karosseriet, slik at det blir en direkte kontakt mellom dette og barnesetet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Systemet er utarbeidet av den internasjonale standardiseringsorganisasjonen, ISO, som har nedsatt en egen kommisjon bestående av vitenskapsmenn, fabrikanter og ingeniører for å utvikle standardiserte og sikre løsninger for innfesting av barneseter i bil. Foreløpig stilles det ikke krav til at seter skal være ISOFIX-tilpasset, eller at bilene skal være utstyrt med dette. Mange barnesete-produsenter og bilfabrikanter avventer situasjonen til man får en generell godkjennelse av barnestolene, slik at man ikke behøver spesifikk godkjenning på hver eneste bilmodell.

ISOFIX-bilene

ISOFIX-systemet er ennå bare i startgropen, men en god del produsenter har allerede utstyrt modellene sine med sikringssystemet, og flere melder om at det er under utarbeiding. Disse bilprodusentene tilbyr sikringssystemet i noen utvalgte av sine modeller:

  • Volkswagen:
  • Lupo, Golf, Passat, Bora, New Beetle, nye Golf stv. og nye Polo
  • Audi:
  • A4, A6
  • Seat:
  • Toledo, Alhambra
  • Skoda:
  • Octavia
  • Ford:
  • Focus
  • Peugeot:
  • I 2000-årsmodellene 206, 306, 406
  • Nissan:
  • Micra, Primera
  • Toyota:
  • Yaris
  • Renault:
  • Nye Clio. Nye Megane som kommer etter sommeren
  • Citroën:
  • Alle nye modeller av Berlingo, Xsara og Evasion

    De første kommer i sommer

    Ingen av disse har altså setene klare ennå. Harald A. Møller, som importerer Volkswagen, Audi, Seat og Skoda, sier at setene vil være tilgjengelige fra juni. Volvo personbiler Norge, som importerer Renault, melder også at setene til deres modeller vil være klare til sommeren.