Interiør, plass og utstyr

Nye Opel Astra har vokst i alle retninger og er nå blant de største i klassen. Et påkostet interiør gir høy opplevd kvalitet.

Publisert
Sist oppdatert
Interiør, plass og utstyr


Nye Opel Astra har blitt nesten 14 centimeter lengre, drøye 4 centimeter bredere og snaue 4 centimeter høyere sammenlignet med forgjengeren. Dette, sammen med god plassutnyttelse, har gitt en stor og romslig kupé. Opel har i tillegg strukket øvre del av dashbordet svært langt, noe som skaper en illusjon av at kupeen er enda større enn den faktisk er.

Vellykket interiør

Opel har tradisjonelt ikke vært spesielt gode på interiør-siden, men interiøret i nye Astra fungerer svært godt. Den opplevde kvaliteten er høy, noe som delvis skyldes fine overflatematerialer og enhetlig materialbruk. Dashbordplasten er polstret og A-stolpene kledt i stoff.

Opplevelsen av Astra-interiøret vil selvsagt variere med utstyrsnivå, men med integrert radio, elektronisk klimaanlegg og en sentralt plassert fargeskjerm på plass, virker midtkonsollen gjennomarbeidet og eksklusiv. Betjeningen av klimaanlegg og radio foregår for en stor del med store, runde knotter, noe som fungerer bra. Rattet, i hvert fall de skinntrukne utgavene vi disponerte, ligger godt i hendene og er utrustet med knapper for betjening av radio og kjørecomputer.

Romslige bakseter

Interiør, plass og utstyr


Baksetepassasjerene har det også svært godt i nye Astra. Bakdørene er uvanlig brede, noe som gjøre det svært behagelig å stige inn og ut av setene. Og når man setter seg inn, oppdager man at både benplass og takhøyde er svært god.

Bagasjerommet er ikke like bra. Innlastingshøyden er stor og åpningen smal. Det er mulig å legge ned seteryggene, men sitteputene kan ikke vippes frem. Dermed blir bakseteryggene liggende skrått og man får ikke gleden av et flatt lasteromsgulv.

Fire utstyrsnivåer

I Norge vil Astra bli levert i fire utstyrsnivåer - Essentia, Enjoy, Cosmo og Sport. Essentia, som er laveste utstyrsnivå, er i utgangspunktet helt ribbet og kan ikke skilte med annet enn 6 kollisjonsputer, elektriske vindusheiser i fordørene og aktive hodestøtter.

Enjoy leveres i tillegg med manuelt klimaanlegg, 16-tommers stålfelger, høyderegulerbart førersete, leselys i baksetene, belyste sminkespeil samt lakkerte dørhåndtak, speilhus og støtfangerspoilere.

Cosmo har i tillegg sportsseter, regnsensor, automatisk nedblendbart bakspeil, skinntrukket ratt og aluminiumsfelger.

Sport, som kun leveres i kombinasjon med de største bensinmotorene, har langt mer utstyr.

Lite standard - mye ekstra

Interiør, plass og utstyr


Standardutstyrslisten er altså ikke spesielt lang for de tre laveste utstyrsnivåene, noe vi skal komme tilbake til i konklusjons-kapittelet.

Men er du villig til å betale for det, er det nærmest ingen grenser for hvor mye utstyr Opel tilbyr. På ekstrautstyrslisten finner vi alt fra navigasjon, bevegelige frontlykter, aktive dempere og skinnseter - til ryggesensorer, integrert telefon, ekstra effektivt varmeapparat og dekktrykkovervåking.

Men hvordan er bilen å kjøre? Les mer om motor og kjøreegenskaper her.

Utstyrsnivåer vs. motorer
 EssentiaEnjoyCosmoSport
1.4 - 90 hkxx  
     
1.6 - 105 hkxxx 
     
1.8 - 125 hk xx 
     
2.0 - 170 hk   x
     
1.7 CDTi - 80 hkxx  
     
1.7 CDTi - 100 hk xx 
     
x vil si at kombinasjonen er tilgjengelig


Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer