Interiør og spennende utstyr

Vi skrev i forrige kapittel at nye A8 preges av eleganse, uten at det blir for pompøst. Nøyaktig det samme kan sies om interiøret.

Interiør og spennende utstyr

Vi har stor sans for A4-interiøret og hadde derfor høye forventninger til nye A8. Og forventningene ble innfridd. Både skinn, tre og plast er hentet fra øverste hylle og stramheten er påfallende. Overgangen mellom dører og dashbord er buet og vakker, knapper og luftdyser er særdeles tett integrert i interiøret og overflatefinishen forbilledlig.

LES OGSÅ:

De analoge instrumentene ligger i dype brønner og omkranses av aluminiumsringer. Også en rekke andre detaljer prydes av aluminiumsoverflater, noe som blant annet frisker opp den svært brede senterkonsollen. Håndbrekket er erstattet av en vippeknapp, noe som gir plass til en rekke knapper og et stort hjul.

Vi kommer i det hele tatt på svært få forslag til forbedringer, bortsett fra ett. Overgangen mellom senterkonsollen og dashbordet er ikke blant de mest vellykkede vi har sett.

Multi Media Interface

Interiør og spennende utstyr

Som sine konkurrenter i luksus-segmentet, er også A8 proffull av elektronikk. Gulltannen i A8-smilet heter MMI, eller Multi Media Interface. MMI er Audis forsøk på å overgå BMWs iDrive og Mercedes-Benz sitt Command-system.

Vi må teste systemet grundigere før vi kan avsi noen dom, men tror muligens Audi har lyktes. I motsetning til BMW har Audi utstyrt det store vri og trykke-hjulet med fire støtteknapper, noe som etter vårt syn forenkler betjeningen. Audi har også tatt i bruk farvekoder for å skille mellom betjening av navigasjon, radio, telefon og så videre.

Men det kanskje aller smarteste trekket, både med tanke på brukervennlighet og trafikksikkerhet, er det faktum at kun et begrenset antall funksjoner er tilgjengelige under kjøring. Mange av disse funksjonene kan i tillegg betjenes via et vri- og trykkehjul på rattet.

Mye utstyr

A8 mangler regnsensor og er foreløpig ikke tilgjengelig med avstandsholder. Når det er sagt, så må det sies at A8 har en imponerende standardustsyrsliste. Blant annet kan fremtidige A8-eiere glede seg over navigasjon, TV og CD-veksler. Standardutstyret omfatter også skinninteriør, elektrisk justerbare forseter med minnefunksjon, elektrisk justerbart ratt, parkeringssensorer, doble sidevinduer, bixenon-lys og det tidligere omtalte MMI-systemet. Elektronisk klimaanlegg med to soner, fartsholder og elektriske vindusheiser med ett-trykk-funksjon er selvsagt også inkludert i prisen.

Fem stjerner?

Interiør og spennende utstyr

Audi har også tatt sikkerhet på alvor og det skulle forundre oss mye om A8 ikke får fem stjerner av Euro NCAP. A8 er utstyrt med åtte kollisjonsputer, hvorav to dekker sidevinduene både foran og bak. Alle passasjerer har fått pyrotekniske beltestrammere som nå også løser ut ved påkjørsel bakfra. Til tross for at Euro NCAP foreløpig ikke tester bilenes evne til å tåle påkjøring bakfra, lover Audi at bilen skal tåle å bli påkjørt i hele 80 kilometer i timen. Vi nevner også at forsetepassasjerene nå har fått aktive hodestøtter.

Smarte sidelys

Vi nevner også de såkalt adaptive lysene, som på godt norsk kan kalles sidelys. Disse fungerer ved at to 35 watts pærer lyser ut til sidene ved bruk av blinklys eller ved et visst rattutslag. Disse sidelysene gjorde en svært god jobb i det norske vintermørket og vil helt sikkert kunne avverge påkjørsler av både mennesker og dyr. Dessverre er sidelysene ekstrautstyr.

Ikke norske kart

Interiør og spennende utstyr

Audi viser altså i praksis at de tar sikkerhet på alvor. Audi har imidlertid ikke fulgt opp Pre-safe-programmet til Mercedes-Benz, der blant annet belter strammes og ratt fjernes ved farlige manøvre. Når vi først er i det kritiske hjørnet, kan vi også nevne at parkeringssensorene kun gir et akustisk signal og at det foreløpig ikke finnes norske kart for det DVD-baserte navigasjonssystemet.

Baksetepassasjerene har ingen grunn til å klage, plassen er mer enn tilstrekkelig for to voksne. Bagasjerommet rommer 500 liter og er dermed nøyaktig like stort som det vi finner i S-klasse.

Mye moro

Det er alltid mye spennende å fortelle om biler i denne prisklassen og A8 er såvisst ikke noe unntak. Vi kunne blant annet ha skrevet side opp og side ned om aluminiumskarosseriet, som sørger for at A8 4.2 V8 kun veier 1.780 kilo, 200 kilo mindre enn Mercedes-Benz S 430 4MATIC. Vi kunne også ha skrevet mye om det tilgjengelige ekstrautstyret, som blant annet omfatter fingeravtrykk-sensorer, soltak med solpanel, firesoners klimaanlegg og stemmestyring. Det må imidlertid bli en annen gang, nå går vi nemlig løs på priser, konkurrenter og konklusjon.