Interiør og plass

Fine materialer, en nydelig midtkonsoll og pent integrerte knapper, luftdyser og informasjonsdisplayer. Det nye Avensis-interiøret trekker tankene mot dyre, tyske biler.

Interiør og plass


Det er ikke lenge siden kvalitetsfølelsen i japanske biler lå langt under det man opplevde i tyske konkurrenter. Men japanerne har skjerpet seg, noe vi fikk et godt eksempel på da vi stiftet bekjentskap med Mazda 6.

Fine materialer

Det nye Avensis-interiøret er minst like elegant som Mazda 6-interiøret. Blant annet finner du pen, polstret dashbordplast, stofftrekk på innsiden av alle stolper og tett integrering av de fleste interiør-elementene.

Midtkonsollen, som både rommer det integrerte stereoanlegget og det elektroniske klimaanlegget, er elegant og ryddig. Et pent instrumenthus med to store buer omfavner store, lettleste instrumenter. Rattbetjening av radioen er på plass og endelig kan rattet justeres i dybden.

Den som tar seg råd til navigasjonsanlegg blir eier av en tøff fargeskjerm. Skjermen er plassert midt på dashbordet og kan felles opp og ned ved hjelp av en elektrisk motor.

Skuffende stoffseter

Interiør og plass


Vi fikk prøvesittet alle karosseri-versjonene, hvorav to var satt opp med skinnseter. Med skinnseter på plass oppleves kupeen rett og slett som eksklusiv. Stoffsetene er vi imidlertid noe mer skeptiske til. Vi synes nemlig at stoffet virket litt for røft.

Nye Avensis kommer i to utstyrsnivåer; Technical og Elegant. Førstnevnte preges av en rekke aluminiumsoverflater og er det mest moderne alternativet. Elegant er noe mer konservativ og er i stedet utrustet med trelister.

Bedre støyisolering

Toyota innrømmer åpent at dagens Avensis ikke lenger er på topp når det gjelder støyisolering. Derfor har utviklerne lagt mye arbeid i støyisoleringen av nye Avensis. Løsningen var ifølge Toyota å ta i bruk et helt nytt støyisolerende materiale, som skal være spesielt godt på å fange opp høyfrekvente lyder. Ved hjelp av dette materialet skal Avensis ifølge Toyota være like stille innvendig som enkelte luksusbiler. Om dette er korrekt, gjenstår imidlertid å se.

Lengre og bredere

Interiør og plass


Sedan- og kombiutgavene av nye Avensis er 463 centimeter lange, 5 centimeter lengre enn dagens utgaver. Stasjonsvognen har vokst fra 460 til 470 centimeter. I tillegg har Avensis blitt 176 centimeter bred, 5 centimeter bredere enn forgjengeren.

Det at bilen har vokst, har selvsagt også resultert i bedre plass, ikke minst i baksetene. Benplassen er god i samtlige utgaver, og i stasjonsvognen har man også god plass til hodet. I sedanen er imidlertid takhøyden ikke mer enn akseptabel og i kombiutgaven opplevde vi at takhøyden ble i snaueste laget.

Lav bakluke

Lasterommet i stasjonsvognen virker svært romslig og også her har Toyota hentet inn fine materialer. Under lasteromsmatten finner vi smarte oppbevaringsrom og under dem finner vi et fullstørrelse reservedekk. Bakluken kunne imidlertid med fordel åpnet seg litt høyere, vi måtte i hvert fall bøye hodet for å komme til lasterommet. Når vi først skal kritisere, kan vi også ta oss en tur under panseret. Dette åpnes nemlig ikke, som i mange tyske biler, ved hjelp av gassdempere. I stedet må man selv løfte det opp og sette på plass en simpel stålpinne.

Sju kollisjonsputer

Interiør og plass


Når det kommer til sikkerhet ser det imidlertid ut til at Toyota har gjort en svært grundig jobb. Blant annet er bilen utrustet med isofix-fester i baksetene, beltestrammere og kraftbegrensere. Glemmer du å bruke setebeltene vil både visuelle og akustiske signaler gi deg beskjed.

I tillegg er hele sju kollisjonsputer på plass. Den ene kollisjonsputen befinner seg under rattet og skal beskytte førerens ben mot tenningsnøkkel og rattstamme. Toyota er den første bilprodusenten som leverer knekollisjonspute som standardutstyr i denne klassen.
Elektronisk stabilitetskontroll (ESP) er standardutstyr i 2,0-litersutgaven, men er dessverre ikke tilgjengelig for 1,6- og 1,8-litersutgavene.

Dermed har vi allerede avslørt tre av fire motorutgaver. Les mer om disse og en svært spennende dieselmotor her.