Instrumenter

Roadsteren har oversiktlige og lettleste instrumenter. Panelet preges av tre "klokker". To store med henholdsvis speedometer og turteller, samt en liten analog klokke.

Sykkelen er også utstyrt med en bensinlampe som tennes når det er cirka 4 liter bensin igjen på tanken.

Bensintanken rommer 18,9 liter, og vår måling viste at sykkelen brukte rundt 0,55 liter per mil. Tatt i betraktning at dette var "aktiv" landeveiskjøring er resultatet bra, og gir sykkelen en teoretisk rekkevidde på rundt 34 mil. Da er det uansett på tide å strekke på beina...

I tillegg til de vanlige varsellampene, er BMWen utstyrt med to lamper for ABS bremsene. Disse skal blinke når du starter sykkelen, for så å slå seg av etter noen meter. Begynner de å blinke når du kjører, er det tegn på at ABS-funksjonen ikke virker. Du vil imidlertid fremdeles ha "vanlige" bremser.

Patetisk blinklysløsning

Beklager BMW, dette patentet bør byttes. Vis mer

I motsetning til resten av bransjen tviholder dessverre BMW på sitt eget system med tre separate brytere. To brytere slår blinkeren på (henholdsvis på venstre og høyre side), men avknappen finnes under blinklysbryteren på høyre hånd. Et helt håpløst patent som vi ikke klarte å venne oss til, selv etter 280 mil.

Vi synes faktisk at løsningen er på grensen til å være trafikkfarlig. Det er helt unødvendig å ha tre separate brytere å holde styr på, når de fleste andre produsenter klarer seg med en.

Dessverre virker det som om BMW har latt det gå prinsipp i saken. Vi får håpe det beste.

Speil

Roadsteren er utstyrt med oversiktlige speil som gir deg god utsikt bakover. Det er imidlertid et men her. For å gi god sikt bakover, var vårt speilstag stilt rett over fingrene.

Når vi kjørte med tykke hansker resulterte nemlig dette i at fingrene kom borti speilstaget når vi skulle bruke clutchen, eller enda verre; når vi skulle bremse. Det kan være farlig, pass derfor på at du vrir speilstaget litt utover. Sikten bakover vil likevel være mer enn godkjent.