Så mye brukte vi på bompenger i 2018

Inntektene øker fortsatt - til tross for flere elbiler

Foreløpige tall forteller at bompengeselskapene fikk 800 millioner kroner mer i inntekter i løpet av fjoråret.

SÅ MYE BRUKTE VI I 2018: Inntektene til bompengeselskapene var på 11 milliarder kroner i 2018, skal vi tro de foreløpige tallene fra Statens vegvesen. Bildet er fra aksjonen mot bompenger i Bergen, i april i år. Foto: NTB Scanpix
SÅ MYE BRUKTE VI I 2018: Inntektene til bompengeselskapene var på 11 milliarder kroner i 2018, skal vi tro de foreløpige tallene fra Statens vegvesen. Bildet er fra aksjonen mot bompenger i Bergen, i april i år. Foto: NTB Scanpix Vis mer

I 2018 var det totalt 62 bompengeprosjekt som hadde innkreving av bompenger i Norge. Det totale antallet passeringer i disse bomstasjonene (og ferjene) var 657 millioner, skal vi tro Statens vegvesens foreløpige tall for bompengeinnkreving 2018.

Dermed er ikke økningen i passeringer mer enn to millioner kontra 2017, da det ble gjort 655 millioner bompenge-passeringer her til lands.

92,8 prosent av passeringene i fjor var kjøretøy tilhørende takstgruppe 1 - stort sett vanlige personbiler - mens resten (7,2 %) var større kjøretøy, tilhørende takstgruppe 2. Året før var tallene henholdsvis 92,9 prosent og og 7,1 prosent, altså tilnærmet identiske.

Har du forresten fått med deg at lyset har slukket i bomringene og at det har blitt satt prisrekord for drivstoff?

Store elbil-besparelser

Det foreløpige resultatet viser ifølge Vegvesenet at passeringsinntektene ender på 11 milliarder norske kroner, uten inntekter fra tilleggsavgifter eller purregebyrer. Til sammenligning var passerings-inntektene i 2017 på 10,2 milliarder kroner.

Av de 657 millioner passeringene som ble gjort gjennom bomstasjonene i fjor, ble over ti prosent (66 millioner) av disse foretatt av nullutslippskjøretøy, som var fritatt for å betale bompenger. Verdien av disse passeringene er beregnet til om lag 1,2 milliarder kroner - også det over ti prosent av den samlede inntekten.

Men det viser seg altså at inntektene til bompengeselskapene har økt det siste året - til tross for at det var om lag 50.000 flere elbiler på veiene ved utgangen av 2018 enn det var på samme tid året før.

For 2019 vil tallene trolig endre seg vesentlig, da flere bompengeprosjekt har eller skal innføre betaling for nullutslippskjøretøy i løpet av året.

Flere brikker

Andel passeringer med registrert bombrikke, såkalt Autopass, var 78,6 prosent i 2018. Dette var en liten økning fra 2017, hvor denne andelen var på 78,3 prosent.

Dermed er det fortsatt over 20 prosent av kjøretøyene som ikke benytter bombrikke, selv om dette gir gode rabatter i bomringene og på flere av ferjene.

Nye og avsluttede prosjekt

Tre bompengeprosjekt avsluttet innkreving i løpet av fjoråret ...

  • E18, Aust-Agderpakken
  • FV 71, Sykkylvsbrua
  • RV 19, Kirkebakken – Re grense

... samtidig som to nye prosjekt startet med innkreving:

  • E18, Bommestad – Sky
  • RV 36, Slåttekås - Årnes

Innkreving startet også i bomstasjonen tilhørende E6, Hålogalandsbrua, men dette var en utvidelse med én stasjon for dette bompengeprosjektet. Innkreving ble også avsluttet for Nord-Jærenpakken, mens innkrevingen fortsatt fortsatte for Bypakke Nord-Jæren (Bymiljøpakken) i det samme området.

Ved utgangen av 2018 hadde dermed 59 prosjekt bompengeinnkreving. Totalt 81 prosjekter var ved dette tidspunktet vedtatt av Stortinget, som vil si at 22 av prosjektene ennå ikke hadde startet innkreving.

Bompengeselskapenes inntektsprognose for 2019 ligger på rundt 13 milliarder kroner.

PS: Bompengeselskapene rapporterer et sett med tall per bompengeprosjekt per kvartal til Statens vegvesen, og under beskrives resultatene for 2018 basert på denne kvartals-rapporteringen. Bompengeselskapene hadde ikke avsluttet sine regnskap ved rapporteringstidspunktene, og tallene er basert på anslag i de tilfellene det er usikkerhet. Disse tallene kan derfor avvike noe fra sammenstilte tall basert på bompenge-selskapenes godkjente regnskap, som vil være klart ved årsskiftet 2019/2020.