Elbil-boom

Innen 2040 vil 57 prosent av nybilene ha elektrisk motor

Ifølge Bloomberg New Energy Finance vil elbilsalget ta av framover.

ELBIL-BOOM: Innen 2040 vil flertallet av bilene solgt i verden være elektriske, skal vi tro Bloomberg New Energy Finance' prognoser. Foto: Øystein Fossum
ELBIL-BOOM: Innen 2040 vil flertallet av bilene solgt i verden være elektriske, skal vi tro Bloomberg New Energy Finance' prognoser. Foto: Øystein FossumVis mer

Elbiler har blitt kjempepopulære i Norge. Med en rekke superinsentiver fra staten har nordmenn blitt verdensmestere i å handle elektrisk bil.

Og med stadig bedre teknologi, lengre rekkevidde og et økende antall bilmodeller å velge blant, har salget skutt i været. Andelen helelektriske biler var i 2018 på om lag 30 prosent her hjemme. I den spesielle måneden mars 2019 var dessuten el-registreringstallene helt eksepsjonelle.

Men utenfor de norske landegrensene er ikke elbilandelen mye å snakke om - ennå.

Krysser grenser i 2040

Skal vi tro forskerne i Bloomberg New Energy Finance (BNEF) vil elbilandelen øke sakte, men sikkert i årene framover.

Pila peker oppover, og innen 2040 tror de andelen elektriske biler (inkludert hybridbiler, med elektrisk motor) vil nå 57 prosent av det globale bilsalget. Samtidig vil helelektriske motorer nå om lag halvparten at det totale salget, mens fossilbilene vil stå for knappe 43 prosent.

Forskerne har dermed knappet opp den anslåtte elektriske bil-delen med to prosentpoeng siden de gjorde den samme øvelsen i fjor, og enda mer siden den to år gamle rapporten.

Innen 2040 tror altså forskerne at antall salget av biler med elektrisk motor vil øke fra bare noen tusen i 2010, via to millioner i 2018 til ti millioner i 2025, 28 millioner i 2030 og videre til 56 millioner i 2040.

Millioner biler solgt (2015-2040)

MILEPÆL 2040: Grafen viser antall millioner biler - fordelt på diesel- og bensinmotorer (grå), hybrid-motorer (lilla) og rene elektriske motorer (blå) - fra 2015 til og med 2040, slik Bloomberg New Energy Finance (BNEF) spår det. Kilde: BNEF
MILEPÆL 2040: Grafen viser antall millioner biler - fordelt på diesel- og bensinmotorer (grå), hybrid-motorer (lilla) og rene elektriske motorer (blå) - fra 2015 til og med 2040, slik Bloomberg New Energy Finance (BNEF) spår det. Kilde: BNEF Vis mer

Hele bilflåten (2015-2040)

GÅR SAKTERE: Selv om nybilsalget vil være preget av elektriske biler i 2040, vil det naturligvis ta lenger tid før jordas bilflåte blir dominert av biler med elektrisk batteri. Likevel viser prognosen at 30 prosent av flåten vil ha en form for elektrisk motor - en stor vekst i forhold til dagens 0,5 prosent. Hybridbiler er lilla, rene elbiler blå, mens biler drevet av bensin/diesel er grå. Kilde: BNEF
GÅR SAKTERE: Selv om nybilsalget vil være preget av elektriske biler i 2040, vil det naturligvis ta lenger tid før jordas bilflåte blir dominert av biler med elektrisk batteri. Likevel viser prognosen at 30 prosent av flåten vil ha en form for elektrisk motor - en stor vekst i forhold til dagens 0,5 prosent. Hybridbiler er lilla, rene elbiler blå, mens biler drevet av bensin/diesel er grå. Kilde: BNEF Vis mer

Hvorfor?

Rapporten viser til politikk, teknologi, økonomi, demografi og endrede forbrukervaner som er årsaken til elbilenes frammarsj.

Elektriske biler er allerede i ferd med å ta igjen tradisjonelle diesel- og bensinbiler når det kommer til salgspris, samtidig som de allerede koster mindre i bruk. Altså vil elektriske biler snart bli det foretrukne økonomiske valget for forbrukerne.

Hovedsakelig er det prisen på de elektriske bilbatteriene som skal ta æren for dette. Siden 2010 har batteriprisen per kWt falt med hele 85 prosent, skal vi tro BNEF. Det er igjen takket være forbedringer i produksjon, samt stordriftfordeler, som følge av større og flere fabrikker har kommet til.

Batteriprisene

BLIR RIMELIGERE: Batteriprisene har sunket betraktelig siden 2010, viser rapporten til BNEF. Illustrasjonen viser gjennomsnitlig pris for en lithium-ion-pakke, i amerikanske 2018-dollar. viser Kilde: BNEF
BLIR RIMELIGERE: Batteriprisene har sunket betraktelig siden 2010, viser rapporten til BNEF. Illustrasjonen viser gjennomsnitlig pris for en lithium-ion-pakke, i amerikanske 2018-dollar. viser Kilde: BNEF Vis mer

Forskerne mener videre at vanlige elektriske biler vil bli rimeligere enn fossildrevne biler allerede i midten av tiåret 2020-30, når det kommer til innkjøpspris og bruk.

El-markedsandeler

KINA TAS IGJEN: Slik vil markedsandeøene av biler med elektrisk motor (hybrid+elbil) være i de forskjellige markedene på kort og lang sikt, ifølge BNEF. Kina er rød, Europa (EU, EØS og Sveits) mintgrønn, USA blå, India lilla, mens resten av verden er grønn. Kilde: BNEF
KINA TAS IGJEN: Slik vil markedsandeøene av biler med elektrisk motor (hybrid+elbil) være i de forskjellige markedene på kort og lang sikt, ifølge BNEF. Kina er rød, Europa (EU, EØS og Sveits) mintgrønn, USA blå, India lilla, mens resten av verden er grønn. Kilde: BNEF Vis mer

Deling øker raskest

De raskeste - foruten Norge - med å bytte til el-drift vil være delingtjenestene, framfor private eiere.

Ifølge BNEF-lederer Ali Izadi-Najafabadi er delingsbil-flåteeiere mer bekymret for vedlikehold- og drivstoffpriser.

- Det er over en milliard brukere av mobilitetstjenester globalt. Disse vil fortsette å vokse, og gradvis redusere etterspørselen etter privateide biler. Samtidig vil Europa passere USA i elbil-markedet i andeler i løpet av 2020-30 spår Izadi-Najafabadi.