Her kan ingen måle seg

Plassløsningene i Hondas småbil skiller seg fra alle andre biler på markedet. Hvorfor gjør ikke flere dette?

Slik løser Honda plassutfordringen i småbilen sin

Trykk på videoen for å se ...

HONDA JAZZ: I utgangspunktet måler ikke bagasjerommet mer enn 298 liter, men slås setene ned åpenbares 1199 liter med plass, på flatt gulv. Video: Embla Hjort-Larsen

Hadde den bare vært elektrisk …

Bla videre for å lese hele testen av nye Honda Jazz ...

Publisert
Sist oppdatert

Honda er sjelden et navn som øker spyttproduksjonen til nordmenn flest - men Honda Jazz byr på annerledes toner.

Etter at populære Honda CR-V fikk kraftig SUV-konkurranse, har det sakte men sikkert gått nedover for det japanske merket her til lands. Innen utgangen av september i år hadde bilprodusenten bare solgt 300 biler i Norge, som det 29. største bilmerket, skal vi tro registreringstallene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Det er i sterk kontrast til den gangen CR-V solgte hele 3175 eksemplarer i 2007. På 2000-tallet har det blitt solgt titusenvis av Honda CR-V i Norge.

SUV-en tilbydde det nordmenn ville ha den gangen, og som de fortsatt vil ha: Praktisk og høyresist bil med plass til familien, men til en forsvarlig pris.

Honda Jazz-salget i Norge

2020 2019 2018 2017 2016 2011
8595163171253545

Siden Honda Jazz ble lansert i 2002 har det blitt solgt en del biler i Norge. Toppåret var 2011, da hele 545 nye Jazz ble registrert på Norge skilter. Siden den gang har imidlertid salget dabbet kraftig av.

Nytenkende

Honda er ikke fremmede fra å tenke utenfor boksen. På starten av årtusenet introduserte de også noe de kaller for «Magic Seats», som plasseffektive seter i småbilen som ble kalt Honda Fit (du husker kanskje Honda Fitta?). Av naturlige årsaker fikk bilen etter hvert navnet Jazz.

I den lille elbilen «e» skiller Honda seg dessuten ut fra alt annet som er på markedet i dag - også sine egne bilmodeller.

Jazz har på langt nær blitt tatt like varmt imot som CR-V i Norge, selv om salget de første årene var godkjent. Ifølge importøren er kjøperne av denne modellen i aldersgruppa 60 pluss. Men hvorfor er det slik?

Vi hat tatt den siste 2021-versjonen av hybriden Honda Jazz ut på test - og blant annet sett på hvor plasseffektiv den faktisk er.

HONDA JAZZ CROSSTAR EXECUTIVE: Inspirerende utseende går på bekostning av smarte løsninger og god plass i Honda Jazz. Foto: Øystein B. Fossum

Helt spesielle seter

Så la oss begynne med det mest særegne på denne bilen. Vi snakker om en småbil, på størrelse med Toyota Yaris, men som forsøker å vokse fra innsiden med en gang man begynner å fikle med setene.

I utgangspunktet måler ikke bagasjerommet mer enn 298 liter, men slås setene ned åpenbares 1199 liter med plass, på flatt gulv. Dette skjer ved hjelp av at de «magiske setene» senker seg ned mot brønnen.

Honda reklamerer med at bilen kan fylles til randen med pappesker, sykler og en stående plasma-TV (i pappesken) - om ikke alt samtidig, så i diverse kombinasjoner. Setene (40/60-delt) kan nemlig også løftes tilbake, slik at man kan få god og høy plass helt fra brønnen og opp til taket.

GENIALT: Det er enkelt å legge setene helt ned eller å løfte dem helt opp. Da frigjøres det plass til store objekter som ellers ikke ville fått plass. Foto: Øystein B. Fossum

Åpenbarende plass

I vår test fikk vi plass til hele 13 pappesker bak framsetene - ytterligere fire i passasjersetet. Å fylle bilen så full er av sikkerhetsmessige hensyn ikke noe vi anbefaler, men det viser likevel potensialet i Honda Jazz.

Videre kan vi avsløre at det akkurat ikke ble plass til 55-tommeren i brønnen - her var det bare snakk om centimetere. 55 tommers TV-er er størrelsen det selges mest av dag, mens 65 er størrelsen det økes mest av. Med andre ord burde Jazz fått plass til TV-en vi hadde for hånden. Å legge den ned, på tradisjonelt vis, fungerer imidlertid veldig greit.

Den store hybrid-sykkelen vår fikk heller ikke plass ved dørken, som videoen vår viser (se toppen av artikkelen). Vår herresykkel med racer-styre tar langt mer plass enn gjennomsnittet …

Ellers er vi glade i biler som tilbyr 40/20/40-deling av setene, for mer praktisk frakt av for eksempel skiutstyr. Samtidig skjønner vi at det kan bli tungvint og spesielt fordyrende med seteløsningen til Jazz.

FLATT: Med baksetene, som er delt inn i 40/60, nede blir bagasjerommet praktisk. Her fikk vi plass til 13 pappesker. Under gulvet er det dessuten et lite rom, hvor du kan få plass til én eller to handleposer. Foto: Øystein B. Fossum

Komfortabel

Som fører sitter man bra, samtidig som undertegnede på 183 cm får ok plass bak seg selv. Setene er jevnt over godkjente for alle de fem (to voksne og tre barn) som lovlig har lov til å sitte der samtidig. Eventuelt kan fire voksne reise sammen.

Ved eventuell bruk av barneseter, stjeles naturligvis noe plass fra setet foran, men ikke verre enn at det er akseptabelt for å være en bil av denne størrelsen.

Det er ingenting som utpeker seg som premium her, men uttrykket er renere og mer moderne enn hos flere av konkurrentene, som for eksempel nevnte Toyota Yaris.

Vi kan også trekke fram støynivået, som oppleves lavt for klassen.

Interiøret framstår relativt moderne. 9-tommers skjerm er ekstrautstyr. Foto: Øystein B. Fossum

Prestasjoner

På veien gjør Jazz det verken bedre eller verre enn man forventer. Jazz er utstyrt med sparsommelige 109 hester, som bidrar til at null til hundre så vidt nås på ti sekunder (9,9 sek).

Fartsmåleren skal gi seg på 173 km/t, før effekten avtar. Så fort skal det ikke kjøres på norske veier, men bilen oppleves trygg å god å kjøre det som er tillatt her til lands.

Det er ikke alle som er like glade i CVT-automatgir, som brukes i flere japanske bilmerker - som Nissa, Subaru, Toyota, Lexus og Honda. Med denne teknologien reagerer bilen noe sent på gasspådrag, som gjør forbikjøringer og effektive innkjøringer på veien blir vanskeligere.

Drivstofføkonomien er heller ikke noe å skryte av. Det offisielle WLTP-tallet oppgir et blandet forbruk på 0,48 liter bensin på mila. Etter vårt erfaring er dette noe de fleste skal klare å oppnå.

GOD KARTLESER: I Executive-nivå får du med Garmin-kart i den ni tommer store skjermen. Det fungerer bra - også i tunneler. Foto: Øystein B. Fossum

Mye utstyr inkludert

Prisen for en Honda Jazz e:HEV starter på 249 400 kroner. Den kan velges i fem versjoner: Comfort, Elegance (258 400,-), Executive (270 400,-), Crosstar (282 900,-). «Vår bil» er nyeste Crosstar, med alt utstyr og totone-lakk til 303 200 kroner.

Da har vi en SUV-inspirert småbil med høyere bakkeklaring, som gir både bedre framkommelighet og høyere sittestilling - noe spesielt eldre sjåfører ofte setter stor pris på.

Videre kan Jazz kjøpes med tre utstyrpakker; Comfort, Elegance, Executive (samt Crosstar Executive). Allerede fra laveste nivå får du med viktig utstyr som adaptiv cruisekontroll, filholderassistent, skiltgjenkjenner, «Magic Seats» og mye mer.

Med Elegance vokser infotainmentskjermen fra fem tommer til ni, med mulighet for Apple- og Android-påkobling, men det er først på Executive-nivå du får LED-tåkelys, ryggekamera, blindsoneovervåking og Garmin-navigasjon (som fungerer tilfredsstillende).

Testresultat

Honda Jazz e:HEV

«… om praktisk bil kommer foran inspirerende utseende og kjøreegenskaper burde flere lytte til Hondas Jazz»

Smarte løsninger
God plass
Mye utstyr

Ikke den peneste
Lite inspirerende
Ikke elektrisk

Argumentet for

Foruten Toyota Yaris (244 600,-) kan vi nevne Renault Clio (230 000,-), Opel Corsa (219 900,-), Ford Fiesta (273 200,-) og Volkswagen Polo (263 000,-) som konkurrenter til Jazz. (Prisene på disse bilene er frapriser, hentet fra Opplysningsrådet for veitrafikkens database, og inkluderer ikke frakt og levering.)

Flere av disse oppleves nok som penere av den jevne kvinne eller mann i gata, men de kan ikke tilby helt det samme som Jazz. Smarte løsninger, god plass og mye utstyr inkludert i prisen er gode argumenter for å velge denne hybriden - selv om den nye TV-en kanskje ikke får plass foran baksetene.

Det er forståelig at eldre og fornuftige sjåfører velger en Jazz, men om praktisk bil kommer foran inspirerende utseende og kjøreegenskaper burde kanskje flere se og lytte til Hondas Jazz - om de ikke skal gå for en helelektrisk løsning da.

Honda Jazz e:HEV Crosstar

Motor:i-MMD
Slagvolum:1498 ccm
Drivstoff:Bensin + el (ikke-ladbar)
Dreiemoment - o/min:253 Nm
Systemeffekt (total):109 hk
Drivlinje:Trinnløs automat - forhjulstrekk
Akselerasjon (0-100 km/t):9,9 sek
Toppfart:173 km/t
Forbruk:0,48 l/mil
CO2-utslipp (WLTP):110 g/km
NOx-utslipp (WLTP):6 mg/km
Tankvolum:40 liter
Mål (l/b/h):409/172,5/155,6 cm
Akselavstand:2520 cm
Bakkeklaring:152 mm
Dekkdimensjon:185/60R16
Bagasjerom:298/1199 liter
Maks taklast:50 kilo
Tilhengerfeste:-
Egenvekt:1250 kilo
Pris fra.:249 400,-
Pris testbil:303 200,-

Kilde: Honda/OFV

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer