BLE BØTLAGT: Malin Bjerke Gaden (24) og Bahare Viken (25) mottok trafikkbot åtte måneder etter at de kom hjem fra Italia-turen. De syntes imidlertid brevet så suspekt ut. Foto: Øystein Fossum / Privat
BLE BØTLAGT: Malin Bjerke Gaden (24) og Bahare Viken (25) mottok trafikkbot åtte måneder etter at de kom hjem fra Italia-turen. De syntes imidlertid brevet så suspekt ut. Foto: Øystein Fossum / PrivatVis mer

Trafikkbot i Italia

Ingen som kan tvangs-innkreve om du ikke betaler

Utenlandske storbyer har mange trafikkregler som kan være uforståelige for nordmenn. Åtte måneder etter Italia-turen fikk Malin et mistenkelig brev i posten.

- Ikke kjør bil i Roma, er Malin Bjerke Gadens råd til norske turister.

I august i fjor kjørte den bilvante 24-åringen langs kysten av Italia, fra Milano til Roma, sammen venninna Bahare Viken. Fremme i den italienske hovedstaden leverte de leiebilen.

Alt var i sin skjønneste orden ved levering av bilen. Det var først i mai i år at overraskelsen dukket opp i postkassa - i form av rekommandert post.

- Lite tillitsvekkende

Den signerte Gaden ut med en gang. Tilbake fikk hun utlevert et lite brev fra «Roma Dipartimento Risorse Economiche», eller «Romas institutt for økonomiske ressurser».

Hun mistenkte det for å være ei fartsbot. Det viste seg imidlertid å være en annen form for trafikkovertredelse - ei bot for å ha kjørt inn på et fotgjengerfelt eller et felt hvor kun autoriserte kjøretøy har tillatelse. Det som gjorde at Malin virkelig stusset, var epost-adressen hun var oppfordret å kontakte ved spørsmål: «roma@babyloweb.eu».

- Den adressen var ikke akkurat veldig tillitsvekkende, forteller hun til Dinside.

Likevel skyndte Malin Bjerke Gaden seg og betalte bota. Den var relativt overkommelig på 88,42 euro, før «prisen» steg trinnvis opp til 194,72 euro ved senere betaling.

- Jeg gjorde ingenting for å slippe unna. Jeg snakket med ei venninne, som er advokat. Hun hadde ett råd: «Betal!», forklarer hun videre.

Vanlig i Italia

Medlemsorganisasjonen NAF får hvert år henvendelser fra nordmenn som har opplevd lignende, etter å ha kjørt bil i utlandet. Noen tar kontakt før de reiser på sommerferie, andre etter at de er kommet hjem.

NAF-advokat Jens Christian Riege forteller at de vanligste henvendelsene da gjelder automatiske trafikkontroller (ATK) eller folk som har kjørt inn i historiske bysentrum - hvor det ofte ikke er tillatt å kjøre.

- Særlig i Italia er det slik. Det er veldig naturlig å spørre seg om bøtene er reelle, om man bør betale dem eller hva som skjer om man ikke betaler, sier advokaten.

- Får du en bot, hvor dato og hendelse stemmer overens med da du leide bilen, er det ikke mye grunn til å tvile på at bota er legitim.

- Men hva om avsender benytter epost-adressen «roma@babyloweb.eu»?

- Hadde jeg fått henvendelse fra den type epost-adresse, ville jeg vært mer skeptisk. Er man usikker bør man grave litt mer rundt og sjekke på nettsidene relatert til Romas kommune og se om de refererer til en lignende adresse.

Tre år foreldelsesfrist

Adressen er nok ikke så suspekt som den kan virke ved første øyekast. «Babyloweb» spiller på «Babylon», som var et anvendt navn på Roma de første århundrene, og «web», som kort og godt betyr «nett»/«internett»

Dinside har for sikkerhetsskyld sjekket opp adressen. Og ja, den er legitim. Noen søk på internett viser også at det er mange andre som har kommet i samme situasjon som Malin Bjerke Gaden. Noen har også mottatt bøter over ett år etter hendelsen.

- Det er helt innafor. Jeg har hørt om adskillig mye mer tidsbruk tidligere. Bare i Norge er foreldelsesfristen tre år, og særlig i Italia bruker de fort mer enn åtte måneder på slikt: Myndighetene må sjekke med leiebilfirma, som igjen må de sjekke hvem som kjørte bilen på det gjeldende tidspunkt også videre. Ting tar tid, forklarer Jens Christian Riege.

- Ikke betal om du ikke forstår

Gadens bot var forfattet på engelsk. Det kan imidlertid også forekomme at bøter blir sendt ut på morsmålet i det gjeldende landet de sendes fra. Ifølge advokaten er de også legitime - som regel.

- Inntrykket vårt er at de fleste slike brev er reelle. Det man kan merke seg på fremmedspråklige brev er at de som regel har en engelsk referanse til en nettside. Der kan ma ofte logge inn med saksnummer og passord, for ytterligere kontroll på om henvendelsen er reel.

- MÅ IKKE BETALE: Ifølge NAF-advokat Niels Christian Riege er det ingen andre land som kan tvangsinnkreve trafikkbøter i Norge. Foto: NAF
- MÅ IKKE BETALE: Ifølge NAF-advokat Niels Christian Riege er det ingen andre land som kan tvangsinnkreve trafikkbøter i Norge. Foto: NAF Vis mer

- Er det en henvendelse du ikke forstår, skal du ikke betale. Men vet du at du har brutt noen trafikale regler, er det ikke noe i veien for å gjøre opp seg, sier NAF-advokaten.

Om man ikke betaler bota, er det ingen andre land som kan få den tvangsinndrevet i Norge. Ifølge Riege jobbes det imidlertid med slike europeiske regler.

- Kan det få følger for senere besøk til landet, om man ikke betaler bota og ignorerer brevene?

- Jeg har ikke hørt om noen som har fått slike problemer. Står du igjen med mange uoppgjorte forhold kan du kanskje får utfordringer med å leie bil i landet. Men igjen, spørsmålet er om du bare skal betale for det gale du har gjort eller sitte med hjertet i halsen, i forkant av neste reise?

- Italienske skilt

Malin Bjerke Gaden har god erfaring med å kjøre bil i utlandet, og ser på seg selv som en trygg sjåfør. I tillegg til Italia-turen har hun blant annet kjørt bil på Kreta, i Stockholm og i Portugal, i tillegg til flere ganger i USA.

REISEVANT: Malin Bjerke Gaden er vant med å kjøre bil i utlandet, men Romas gater bød på utfordringer. Foto: Privat
REISEVANT: Malin Bjerke Gaden er vant med å kjøre bil i utlandet, men Romas gater bød på utfordringer. Foto: Privat Vis mer

Samme hvor flink man er til å kjøre bil, det gjelder likevel å være ekstra påpasselig i utlandet. Som for Bjerke Gadens del, det var ikke enkelt å se at hun faktisk gjorde noe galt i Roma.

- Det var kun italiensk-språklige skilt der. Det skiltet vi kjørte mot hadde heller ingen illustrasjon, bare masse italiensk tekst, forteller hun oppgitt.

24-åringen er likevel ikke helt skremt fra å kjøre bil i utlandet. I sommer reiser hun til Hellas, og da skal hun selvfølgelig kjøre bil i Athen.

- Men jeg kvier meg litt nå, innrømmer hun og ler.