Test: Mercedes-Benz GLE 350 de

Ingen hybrid går lenger på strøm

Vi har testet den nye ladbare Mercedes-SUV-en mange kommer til å kjøre helelektrisk gjennom hele året.

SE VIDEO! NYLANSERT: Dieselhybriden Mercedes-Benz GLE 350 de imponerer! Video: Jamieson Pothecary Vis mer

Mercedes GLE har endelig kommet i ny versjon. Den forrige stammet fra ML fra 2012 og hadde det eldste interiøret i hele Mercedes-familien.

Utvendig er den fortsatt umiskjennelig en GLE. Den har fortsatt den kraftige C-stolpen, som er en signatur siden første generasjon ML ble lansert i 1998, men den har selvfølgelig det nye formspråket i front og hekk som de aller nyeste SUV-ene.

DEN GODE GAMLE: Man er aldri i tvil om at GLE er helt ny, men grunnfasongen er veldig GLE. Foto: Rune M. Nesheim
DEN GODE GAMLE: Man er aldri i tvil om at GLE er helt ny, men grunnfasongen er veldig GLE. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Topp moderne

Innvendig har det skjedd store forandringer. Nå har også GLE fått den store planken med to 12,3 tommer-store skjermer, men innredningen, som den deler med den store syvseteren GLS, skiller seg merkbart fra øvrige modeller.

SLIK SER DET UT: Førermiljøet ligner mest på det man finner i den store syvseteren Mercedes-Benz GLS. Foto: Mercedes
SLIK SER DET UT: Førermiljøet ligner mest på det man finner i den store syvseteren Mercedes-Benz GLS. Foto: Mercedes Vis mer

Innrammingen rundt skjermen er annerledes og oppfattes mer integrert og bredere. Ventilasjonsdysene er firkantede og midtkonsollen preges av to svære håndtak - en slags arv fra andre generasjon ML, om enn i noe mer markert versjon nå.

Fantastisk rekkevidde

NÅR SÅ DU DETTE SIST PÅ EN HYBRID? Da vi rullet ut fra parkeringen sto det 10,1 mil rekkevidde på skjermen. Bilen starter alltid i programmet el, men at dieselmotoren faktisk går i starten. D Auto betyr at bilen helt selv bestemmer regenerering. Foto: Rune M. Nesheim
NÅR SÅ DU DETTE SIST PÅ EN HYBRID? Da vi rullet ut fra parkeringen sto det 10,1 mil rekkevidde på skjermen. Bilen starter alltid i programmet el, men at dieselmotoren faktisk går i starten. D Auto betyr at bilen helt selv bestemmer regenerering. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Akkurat nå er det spennende tider for ladbare hybrider. Første generasjon hadde for kort elektrisk rekkevidde, og for Mercedes og flere andre betød det at de trakk modellene fra markedet i påvente av andre generasjon. De rulles ut i disse dager, akkurat før avgiftsskiftet i Europa (2020).

Mercedes-Benz GLE 350 de er kanskje den mest spennende av de alle. Den kombinerer nemlig hybridteknologien med den utskjelte dieselmotoren. Forrige generasjon GLE 500 e hadde en 3-liters sekssylindret motor, men den nye får den gjerrige firesylindrede toliteren på 194 hk og 400 Nm. Den kombineres med en 136 hesters motor med hele 440 Nm. Systemeffekten blir helt greie 320 hester og 700 Nm.

NEST STØRST. Den kraftige C-stolpen er det kun GLE som har i hele Mercedes-programmet, en arv helt fra første ML. Lang akselavstand og korte overheng gir plass til en tredje seterad for personer opp til 180 cm og gode komfortegenskaper. Foto: Rune M. Nesheim
NEST STØRST. Den kraftige C-stolpen er det kun GLE som har i hele Mercedes-programmet, en arv helt fra første ML. Lang akselavstand og korte overheng gir plass til en tredje seterad for personer opp til 180 cm og gode komfortegenskaper. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Men det er den elektriske rekkevidden som vekker oppsikt. Den skal gå hele 9,9 mil, målt etter WLTP-metoden. Man har ganske enkelt parallellkoblet to stk. batteripakker fra den kommende ladbare hybriden A 250 e, og dermed fikk den svære tunge SUV-en bra med rekkevidde.

Det betyr at de aller fleste vil kunne kjøre helelektrisk i det daglige. Det vil si om du klarer deg med 136 hestekrefter da.

Det 31,2 kWt store batteriet tar imot 7,4 kW via ombordlader og 60 kW på hurtiglader, noe som gir rask ladehastighet - både på hurtiglader og ved hjemmelading.

Mercedes oppgir et forbruk på 0,1 liter på mila, og for en gangs skyld tror vi de aller fleste vil klare samme forbruk, om ikke enda lavere.

Slik funker den

Vår kjørerute inkluderte en godt trafikkert frifarts motorvei, landevei og kø gjennom Frankfurt.

Bilen har en rekke kjøreprogram - egentlig alt for mange - som styres via hjulet for kjøreprogram på midtkonsollen. Du kan kan velge mellom Offroad (motoren går konstant), Eco, Electric, Comfort og Sport. Motoren går konstant, men har STOP og GO-funksjon, mens Individual lar deg programmere oppsett selv.

TREKANT: Baklyktene følger ny gjenkjennelsesdesign. Kunne vi ikke heller fått beholde de kule lampene fra S-Coupé og GT? Foto: Rune M. Nesheim
TREKANT: Baklyktene følger ny gjenkjennelsesdesign. Kunne vi ikke heller fått beholde de kule lampene fra S-Coupé og GT? Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Bilen starter automatisk på strøm og prioriterer å bruke opp den, før den går over på dieselmotoren.

Man kjenner en markant motstand i gasspedalen tidlig i pedalbevegelsen. Holder du deg innenfor denne, tusler du lydløst rundt på strøm. Den tar godt i akkurat i det du gir gass, for momentet kommer momentant, men den er ikke ekstremt rask når du bare kjører med elmotoren.

Den er strengt tatt ganske lat, men sterk nok i de fleste tilfeller. 0-100 tar rundt 16 sekunder, så under akselerasjoner ut på motorvei og lignende kan det være nyttig med litt hjelp fra dieselmotoren.

FORKASTET: Mercedes var alene om å ha strømkontakten nede på støtfangeren på høyre side, kanskje det mest utsatte stedet på hele bilen. På ne GLE, samt A- og B-klasse, har man plassert den oppe i bakskjermen. Foto: Mercedes
FORKASTET: Mercedes var alene om å ha strømkontakten nede på støtfangeren på høyre side, kanskje det mest utsatte stedet på hele bilen. På ne GLE, samt A- og B-klasse, har man plassert den oppe i bakskjermen. Foto: Mercedes Vis mer

Teknikerne hevder den skal kunne kjøres opp til 160 km/t på strøm, men motoren blir svak. Selv om den bruker ni-trinns-girkassen slik at den får jobbet under ideelt turtall. Vi fikk den aldri over 145 km/t på ren strøm, men det er uansett bare av akademisk interesse her i Norge.

Her kan du med andre ord kjøre elektrisk i alle lovlige hastigheter - og vel så det. Med toliters diesel og en moderat elektrisk motor, er ikke dette ment som en power-SUV, men den skal klare sprinten til 100 km/t på 6,8 sekunder og topper 210 km/t.

Ikke helt elektrisk

Du vil aldri kunne kjøre bilen helt dieselfritt. Katalysator og rensesystemer trenger en viss temperatur for å kunne rense dieselmotoren, så i begynnelsen vil motoren gjerne gå noe som føles unaturlig mye. Bilen selv bestemmer når den setter i gang rensing av katalysator også videre.

Dersom du tillater operativsystemet MBUX å kartlegge daglige rutiner, vet den for eksempel om du har lang nok vei til og fra jobb til å gjøre det da.

Svært behagelig – og nærmest autonom

Med GLE har du rumpa godt plantet i luksussegmentet. Mercedes har hatt god luftfjæring i årevis, her i veldig komfortabel retning, så det er mer på støynivå man merker at dette er noe annet. Særlig i høy hastighet. Det er stille i GLE, i hvert fall så lenge den går dieselfritt. Det er brukt andre materialer, som gjør at støy fra elektriske seter og klimaanlegget også er lavere. Det er blitt så stille at Mercedes senket lydnivået på varsellyder. Vi kjørte den akustiske komfortpakken som inkluderer doble sideruter og ekstra isolasjon i dørene.

Man hører ganske markant når den vesle fireren starter opp, og enkelte vil nok grine på nesa over at luksusfølelsen blir dempet en smule på grunn av det. De får trøste seg med at man kan velge 300 d, med fire sylindre med 245 hk og 500 Nm, 350 d med 3-liters rekkesekser på 272 hk og 600 Nm, 400 d med 340 hk og 700 Nm, 450 mildhybrid med 367 hester og 500 Nm eller 300 e - den ladbare hybriden med toliters bensinmotor.

IKKE TAKBOKS: Mercedes mener takboksen skal av hvis du velger kjøreprogrammet sport. Foto: Rune M. Nesheim
IKKE TAKBOKS: Mercedes mener takboksen skal av hvis du velger kjøreprogrammet sport. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Ladbar bensin med kortere rekkevidde

Ja, for GLE blir tilgjengelig som ladbar hybrid både med bensin og dieselmotor, akkurat som C- og E-klasse og helt sikkert GLC på et senere tidspunkt.

Den fikk vi dessverre ikke kjørt under dette arrangementet, men vi tror ikke det blir et alternativ uansett. Riktignok får pakka akkurat samme systemeffekt, og den er raskere. 0-100 gjøres på solide 5,7 sekunder og toppfarten økes til 230 km/t. Men den har et oppgitt forbruk på 0,25 liter på mila og har kun en elektrisk rekkevidde på 4,3 mil.

Den kjører aller best selv

Et vipp på fartsholderen, så skjer det utrolig mye i kulissene dersom du har lagt inn destinasjonssted. Da skal det mye til om du skal klare å kjøre mer økonomisk selv.

Da beregnes topografi, svinger, kryss, fartsgrenser, veistandard, bygd eller by for å frakte deg mest økonomisk dit du skal. Farten senkes akkurat i rett tid før lavere eller høyere fartsgrenser og senker farten på mest økonomisk måte før kryss, svinger eller andre biler.

Systemet virker forbilledlig godt. I byen begynner bilen å kjøre fra stillestående igjen, dersom det bare har vært en kort stopp. Ved lengre stopp, kreves et kyss på gasspedalen med foten for å kjøre.

REAL LIFE: navigasjonsvisningen med kamera og innlagte piler både ser imponerende ut og er bra. Det er tilgjengelig helt ned til A-klasse Foto: Rune M. Nesheim
REAL LIFE: navigasjonsvisningen med kamera og innlagte piler både ser imponerende ut og er bra. Det er tilgjengelig helt ned til A-klasse Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Mercedes har valgt ganske lite regenerering når man slipper gassen. Styrken kan justeres med padlene på rattet under kjøreprogrammet Electric, men selv i det mest aggressive programmet, bremser den lite.

Man kan velge mellom +, - og --, men standardinnstilling er Auto, og det er der du vil ha den. Da triller den bare dersom det ikke er hindringer foran deg, og bremser så mye den må dersom det kommer hindringer.

Endelig er bagasjerommet i full størrelse, men det mangler håndtak for å løfte opp gulvet. Foto: Rune M. Nesheim
Endelig er bagasjerommet i full størrelse, men det mangler håndtak for å løfte opp gulvet. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

God plass

Akselavstanden er på nesten tre meter. Det kommer først og fremst baksetepassasjerene til gode. De kan også få fullt elektrisk 6-veis justerbare bakseter, hvis man betaler ekstra. Vanlig GLE blir også tilgjengelig med sju seter, men ikke de ladbare. Man kan ikke løfte bagasjeromsgulvet, men det har normal høyde som før og kan laste inntil 1.915 liter, dersom bakseteryggene legges ned.

Dette er en SUV og firehjulstrekket er blitt mer avansert enn noen gang. De kobles fra 0-100 prosent til forhjulene og grunningillingen over 70 km/t er ren bakhjulsdrift, mest for å spare strøm.

Testresultat

Mercedes-Benz GLE 350 de

Terningkast 5
Det beste fra to verdener

Fantastisk komfort, plass og rekkevidde og utslipp.

Bedre støydemping fra dieselen, litt mer futt i elmotoren.

Konklusjon

Vi har ikke fått testet systemet fullt ut, og foreløpig er ikke prisen satt, så endelig konklusjon kan ikke gis før vi har kjørt den over noen dager - men den virker lovende.

Her prøver man ikke å lage en superrask hybrid, men har valgt en liten gjerrig diesel, i kombinasjon med et såpass stort batteri at all kjøring i det daglige skjer på strøm, samtidig som langturene også blir gjerrige.

Mercedes-Benz GLE 350 de

Bensinmotor:R4 Diesel turbo
Slagvolum:1950 ccm
Effekt - o/min :194 hk / 3800
Dreiemoment - o/min:400 Nm / 1600-2800
Elmotor :136 hk / 440 Nm
Batteri:31,2 kWt
Systemeffekt320 Hk / 700 Nm
Drivlinje:9-trinns automat. Firehjulstrekk
0-100 km/t:6,8 sek
Toppfart:210 km/t /160 km/t elektrisk
Forbruk:0,11 l/mil
CO2-utslipp NEDC:29 g/km
Tankvolum:74 liter
L/B/H:492/195/177
Akselavstand:299 cm
Bakkeklaring: 212 +/-6 cm
Dekkdimensjon:275/55 R 19
Bagasjerom:490-685/1585 liter
Egenvekt:2580
Hengervekt:3500 kg
Pris fra kr.:Ikke fastsatt ennå

Reiseomkostningene til denne reportasjen er dekket av importøren. Les mer her