NY BMW X5: X5 går i mer pompøs retning, spesielt i fronten. Startpris for minste diesel er rett under millionen. Foto: BMW
NY BMW X5: X5 går i mer pompøs retning, spesielt i fronten. Startpris for minste diesel er rett under millionen. Foto: BMWVis mer

Ny BMW X5

Ingen hybrid fra start

Nye X5 blir større og får mer pondus, men de store nyhetene uteblir.

BMW innførte SAV (Sports Activity Vehicle) for oss da de lanserte X5 i 2000. Nå er de klare for generasjon fire og det har skjedd mye på årene som har gått. X5 vil fortsatt bli bygget på BMWs fabrikk i Spartanburg i USA. Den lanseres i november i år, men kan bestilles allerede om et par uker.

Av nyheter er blant annet at du kan låse opp bilen og starte motoren fra mobilen din, og fra april får norske kunder muligheten til å slippe både ratt og pedaler under gitte forhold og i hastigheter under 60 km/t.

Tre modeller

Det er tre forskjellige modeller av x5 som blir tilgjengelige. I tabellen under ser du hvordan de tre modellene blir, og priser på disse:

Disse blir tilgjengelig fra start
ModellHkNm0-100 km/t - sekToppfart km/tForbruk - l/milPris fra
X5 40i xDrive3404505,52430,85-0,881.056.100
X5 30d xDrive2656206,52300,60-0,68979.900
X5 M50d xDrive4007605,32500.68-0,721.286.800

Kraftig front

For en gangs skyld er du ikke i tvil om at dette er en ny bil. Nytt for BMW er den nye midjelinjen med sportsbilknekk fra midten av bakdøra til den treffer baklyktene. Skjermbredderne har samme stil som før, men fronten har fått en langt større grill med et mer stående uttrykk som skal gi BMWs største SAV skikkelig autoritet.

Det store gapet lukkes med aktive luftklaffer for å senke luftmotstand. Den kan fås med doble lag glass i front- og sideruter, noe som senker lydnivået i kupeen. LED er standard både foran og bak – selvfølgelig. Det introduserte VW Golf for over et år siden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Aktiv styring og aktive stabilisatorstag ble lansert med E60 5-serie i 2004 og er også med her. Du velger felgstørrelse mellom 18- og 22-tommer.

OFFROAD: Du får X5 med to utstyrspakker: M Sport og xLine. På bildet ser du sistnevnte. Foto: BMW
OFFROAD: Du får X5 med to utstyrspakker: M Sport og xLine. På bildet ser du sistnevnte. Foto: BMW Vis mer

Hekken preges av horisontale linjer og får X5 til å se bredere og lavere ut enn noensinne. Spesielt baklyktene er blitt veldig brede. X5 har beholdt sin sære løsning med delt bakluke, der du legger ned nedre del. Heldigvis skjer det elektrisk. Bagasjerommet er svært: 645 liter og 1.860 liter med setene nedslått.

X5 kan bestilles i to ulike designvarianter. M Sport med sportslige elementer og større luftinntak, lakkerte hjulbuer og kanaler. xLine har mer offroad-utrykk med mer sort plast og understellsbeskyttelse.

Den nye storSUV-en er blitt noe større enn forgjengeren. Bilen er 3,6 cm lenger (492 cm) og 6,6 cm bredere (2 meter) og 1,9 cm høyere (175 cm). Akselavstanden er strukket 4,2 cm (298 cm).

Ny filosofi innvendig

Det har skjedd kvantesprang i interiøret. BMW følger ikke etter Range Rover og Audi med tre skjermer, men har to 12,3 tommere. En for instrumentpanelet, og en for eDrive med flere funksjoner enn tidligere. Heldigvis styres den fortsatt med et hjul, så du slipper fettmerker over alt.

X5 er første modell ut med et konsept der brytere og displayer samles i innrammede områder i konsollene. Alle kontroller for klimaanlegg sitter sammen med luftdysene. Betjeningshjulet til infotainmentsystemet iDrive, den nye girspaken og bryterne til kjøreprogrammene er innrammet i en felles enhet. Den største navigasjonspakka er standard.

BMW har også fått en mengde flere glatte flater. Til og med girkula har glasselementer i seg, og Bowers & Wilkins sørger for 3D lyd via 20 høyttalere. Luksusfølelsen skal være høy. Selvfølgelig tilbys en rekke skinn- og materialkvaliteter fra BMW Individual, hvis du vil bli kvitt mer penger.

LED-STANDARD: Det finnes ikke ei lyspære i nye X5. Foto: BMW
LED-STANDARD: Det finnes ikke ei lyspære i nye X5. Foto: BMW Vis mer

I det romslige baksetet kan man meske seg med to 10,2 tommer store skjermer og BMW lover enda bedre benplass på tredje seterad, dersom du bestiller bilen med sju seter.

Du får tre alternative understell. Elektronisk styrte dempere er standard. Allerede der kan du velge mellom forskjellige kjørekarakteristikker. Du kan bestille adaptivt M Sport understell med luftfjæring på bakakselen. For full luksus og fremkommelighet bestiller du full luftfjæring på begge aksler. Da kan X5 heves og senkes til sammen 80 mm.

SVÆRT: Bagasjerommet er på 650 liter. Det er lettlastet og setene er tredelt. Bestiller du luftfjæring, senkes hekken når du skal laste inn. Foto: BMW
SVÆRT: Bagasjerommet er på 650 liter. Det er lettlastet og setene er tredelt. Bestiller du luftfjæring, senkes hekken når du skal laste inn. Foto: BMW Vis mer

Ingen hybrid fra start

I Europa får vi tre 3-liters rekkeseksere fra start. To diesler og en bensin.

BMW vil ikke bekrefte en ladbar hybrid, men regn med at den kommer.

KOMMER SENERE: Dagens X5 har latterlig kort rekkevidde. Vi gleder oss til å se hva BMW kommer opp med når den ladbare hybriden er på plass. Foto: BMW
KOMMER SENERE: Dagens X5 har latterlig kort rekkevidde. Vi gleder oss til å se hva BMW kommer opp med når den ladbare hybriden er på plass. Foto: BMW Vis mer

Økt aktiv sikkerhet

BMW Personal Co Pilot er ytterligere forbedret og kan oppgraderes med funksjoner som kan utføre automatisk kontrollert filskifte og adaptiv cruise control som tilpasser seg gjeldende fartsgrense, en funksjon som Ford innførte for en rekke år siden og flere allerede har.

Har du øynene på veien og en bil foran deg, tillater systemet at du under gitte forhold ikke trenger å berøre hverken ratt eller pedaler på motorvei i hastigheter opp til 60 km/t. Det blir tilgjengelig i Norge i april neste år.

Nye X5 blir første modell ut som kan betjenes gjennom smarttelefonen din. Du kan betjene dørlåser og starte motoren, men du må holde telefonen nær dørhåndtaket. Løsningen er foreløpig kun kompatibel med telefoner med NFC.