Vegvesenet advarer mot EU-kontroller

- Ingen garanti for at bilen er feilfri

Skal du kjøpe en brukt bil, bør du ikke stole blindt på at den er feilfri på grunn av en EU-godkjenning.

GODKJENT? Mange viser til nylig EU-godkjenning når de selger bruktbil. Nå advarer imidlertid Statens vegvesen mot å stole for mye på en EU-kontroll. Foto: Øystein Bergrud Fossum
GODKJENT? Mange viser til nylig EU-godkjenning når de selger bruktbil. Nå advarer imidlertid Statens vegvesen mot å stole for mye på en EU-kontroll. Foto: Øystein Bergrud FossumVis mer

«For deg som vurderer å kjøpe en bil, eller for deg som skal selge en bil: Det at bilen er nylig EU-godkjent er ingen garanti for at bilen er feilfri». Det skriver Statens vegvesen i en pressemelding onsdag.

Det er nemlig slik at stempelet «nylig EU-godkjent» ofte benyttes i salgsannonser for bil. Står det ingenting i annonsen om dette er det mange interessenter som forlanger at selger får gjennomført EU-kontroll, for å bli sikre på å få en bil i god stand.

Stor forskjell

Nå advarer altså Vegvesenet mot denne praksisen. De mener det er stor forskjell mellom en EU-kontroll og en tilstandsrapport. For selv om EU-kontrollen er viktig for trafikksikkerheten og miljøet, gir en tilstandsrapport et mer korrekt bilde av hvordan det egentlig står til med bilen.

En EU-kontroll er nemlig en forholdsvis enkel og rask kontroll, som skal sikre at kjøretøyet holdes i trafikksikker og miljømessig akseptabel stand, forklarer avdelingsdirektør Henning Harsem i Vegvesenet.

- Den er også en «der og da»-kontroll, som i liten grad fanger opp forhold som kan utvikle seg til mangler. Under en EU-kontroll sjekker man for eksempel mønsterdybden på dekkene slik de er når kontrollen utføres. Selv om dekkene er slitt, så skal det ikke skrives «mangel» på dem dersom mønsterdybden oppfyller minimumskravet, utdyper Harsem.

Anbefaler tilstandsrapport

Avdelingsdirektøren mener en tilstandsrapport - eller bruktbiltest, som mange kaller det - normalt er mye mer omfattende enn en EU-kontroll og dermed bedre egnet for de som skal kjøpe en brukt bil.

- Den omfatter vanligvis driftssystemene til bilen, for eksempel både motor og girkasse. I tillegg sier en slik test ofte noe om tilstanden på bilen generelt og varsler om dekkene er slitte eller dårlige - selv om de oppfyller minimumskravene i en EU-kontroll. Rust og skader på karosseriet er også eksempler på hva som blir vurdert og registrert i en tilstandsrapport, uten at dette nødvendigvis ville blitt registrert som en mangel ved EU-kontroll, advarer han.

Derfor anbefaler Vegvesenet nå alle bilkjøpere å be om tilstandsrapport.

Nye regler

Fra i år ble regelverket for EU-kontroll endret, slik at man nå kan gjennomføre kontrollen når man vil. Derfor er det kanskje enda lettere enn før å falle for fristelsen og la seg blende av at bilen nylig er EU-godkjent.

- Vi får en del henvendelser fra bilkjøpere som har lagt vekt på at bilen er nylig EU-godkjent, og som opplever at den likevel har en del slitasje. I mange av disse tilfellene er ikke feilene av en slik art at det skal registreres som en mangelmerknad ved EU-kontroll. Vi anbefaler derfor at bilkjøpere ikke legger så stor vekt på at bilen er EU-godkjent, men heller ber om at det blir fremlagt en tilstandsrapport, forklarer Harsem.

Han mener det er viktig å være klar over at man som bilkjøper har et selvstendig ansvar for å ta en grundig sjekk av tilstanden på bilen man vurderer å kjøpe.

- Bilkjøp er en avtale mellom selger og kjøper. Eventuelle uenigheter er en forbrukersak, poengterer han.

Her kan du laste ned Forbrukerrådets skjema, som benyttes ved gjennomføring av tilstandsrapport av bil.