UKENS VETERAN: Porsche 911

Ikonet som knapt har forandret utseende på 55 år

Den eneste nåværende sportsbilen i verden med hekkmotor!

SAMME RESEPT: Porsche 911 har alltid vært en fortryllende bil bak rattet. De nydelige linjene og kjøregleden er fortsatt i særklasse i den 8- generasjonen som akkurat er prøvekjørt. Foto: Rune M. Nesheim
SAMME RESEPT: Porsche 911 har alltid vært en fortryllende bil bak rattet. De nydelige linjene og kjøregleden er fortsatt i særklasse i den 8- generasjonen som akkurat er prøvekjørt. Foto: Rune M. NesheimVis mer

Den ble til på en tid da det var mer vanlig med hekkmotor og bakhjulstrekk enn med motor foran og forhjulstrekk. Konstruksjonen er gammeldags og ble forlatt av de aller fleste. Men Porsches største ikon og DNA for alle andre Porsche-modeller holder fortsatt stand, og er i dag den eneste sportsbilen i verden med motoren bak bakhjula.

RØD TRÅD: Bildet lyver litt. Den røde blir strukket voldsomt av vidvinkelen, for 911 har faktisk ikke vokst all verden på sine 55 år. Foto: Rune M. Nesheim
RØD TRÅD: Bildet lyver litt. Den røde blir strukket voldsomt av vidvinkelen, for 911 har faktisk ikke vokst all verden på sine 55 år. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Porsche er den eneste bilprodusenten, med unntak av Morgan og Caterham Super 7 som har tviholdt på sin arv og designfilosofi. Det finnes andre modeller som har holdt ut lenger, for eksempel Corvette, men den har forandret seg drastisk siden den ble lansert i 1953. Det har ikke 911.

SÆREGEN: Hekkmotorbilen har alltid hatt en helt egen og svært gjenkjennelig hekk. Den har riktignok fått en høyere og høyere avslutning med årene. Foto: Rune M. Nesheim
SÆREGEN: Hekkmotorbilen har alltid hatt en helt egen og svært gjenkjennelig hekk. Den har riktignok fått en høyere og høyere avslutning med årene. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

911 var arvtaker etter den legendariske 356, som var Porsches første bil. De første så dagens lys i 1948 og ble også utviklet i flere omganger før 901 ble lansert på Frankfurt-messa 12. september 1963. Navnet fikk den ikke beholde lenge. Peugeot hevdet rett på nullen i midten av tretalls-kombinasjonen og dermed ble det 911, et navn som også ble ansett som problematisk for amerikanere etter at to fly kjørte inn i Twin Towers 9.11 etter amerikansk datoformat.

Ur-elleveren

1963-1973

Foto: Porsche
Foto: Porsche Vis mer

Man gikk opp til seks sylindret bokser fra fire som 356 hadde. Den ble raskt akseptert som en ekte Porsche, med ytelser som overgikk alle forventinger. I perioden hadde den motorer fra 2,0-2,7 liter og effekt fra 110 til 210 hk og dreiemoment fra 174 til 255 Nm.

Det ble også laget en modell med navn 912 med firesylindret 1,6 liter på 90 hester.

I 1965 kom verdens første sikkerhetscabriolet med avtakbar bakrute. Den ble kalt Targa.

I alt ble det solgt 111.995 stk. 911 i dette tidsrommet. I 1966 kom S med 160 hester og de ikoniske felgene fra Fuchs.

I 1969 ble akselavstanden ble økt med 57 mm. 911 Carrera RS 2,7 kom i 1972 og ble en legende med stort luftinntak i front og ducktail-spoiler på bakluka. Den veide bare 1.000 kilo og hadde 210 hk og toppfart på 245 km/t.

G-Serie og 930

1973-1989

Foto: Porsche
Foto: Porsche Vis mer

Generasjonsskiftet innebar egentlig enorme forandringer for 911. Strenge kollisjonskrav ga oss kompresjonsstøtfangere med radiobil-gummi, 3-punktsbelter og integrerte nakkestøtter.

Porsche syntes tida var moden for å vrake hekkmotorkonseptet og satset på erstatterne 924 med transaksel og 928 med V8, men fansen ville ikke ha dem. Da gikk de tilbake til å satse på hekkmotorkonseptet.

I perioden hadde den motorer fra 2,7 til 3,3 liter, effekt fra 150 til 300 hester og toppfart fra 210 til 260 km/t.

I 1974 kom den legendariske Turboen med en 3.0 og 260 hk. Tre år etter ble den 3,3 liter og fikk samtidig intercooler og 300 hk.

I 1982 ble cabriolet tilgjengelig for første gang, og i 1989 fikk vi se Carrera Speedster. I perioden på 16 år ble det produsert 198.496 stk. 2.103 av dem var Turbo.

Type 964

1988-1994

Foto: Porsche
Foto: Porsche Vis mer

Tredje generasjon beviser at Porsche er rimelig motstrøms alle andre. Silhuetten er omtrent identisk med utgående modell, men 85 prosent av bilen var splitter ny.

Den ble lansert med firehjulsdriften som originalt var bygget for høyfartsbilen 959 havnet i Carrera 4 og et elektronisk kontrollert og hydraulisk regulert system via ABS-sensorene.

Året etter kom tohjulstrekkeren Carrera 2. Begge standard med rekordstor twinspark-motor på 3,6 liter på 250 hk.

Med motorisert hekkspoiler nærmest eliminerte de løft på bakakselen.

Beste kjennetegn er de integrerte støtfangerne. Automatkassen Tiptronic som tillot girskifter uten effekttap, ble introdusert. Turbomodellen startet med den gamle 3,3 literen, men hadde 320 hk. Senere kom 3,6 liter med 360 og Turbo S med 380 hk.

Porsche bygde 63.762 biler av 964. 3,3 til 3,6 liter, 250 til 360 hk og toppfart fra 256-380 km/t.

Type 993

1993-1998

Foto: Porsche
Foto: Porsche Vis mer

Dette ble den siste 911 med stående pedaler, nøyaktig den samme taklinja fra -93 og luftkjølt motor. 993 har aldri hatt noe særlig dropp i pris, men vært svært populær hele tiden. De siste årene har den faktisk steget i verdi.

I tillegg til aerodynamisk karosseri og bredere hekk, fikk den avansert understell i aluminium og selvstyrende multilink bakhjulsoppheng. Turboen fikk firehjulstrekk som standard, to turboer og 408 hk.

GT2 med kraftige påskrudde skjermbreddere hadde fortsatt bakhjulstrekk og fikk 450 hk i en spesialutgave.

Tradisjonell Targa var borte, isteden fikk man en variant med elektrisk glasstak som la seg oppå bakruta.

Modellen hadde motorer på 3,6 til 3,8 liter, effekt fra 272 til 450 hk, og toppfart fra 265 til 300 km/t. Det ble solgt 68.881 stk.

Type 996

1997-2005

Foto: Porsche
Foto: Porsche Vis mer

Problemene sto nå i kø for Porsche. Økonomien var ikke på topp, sikkerhets- og utslippsregler gjorde det vanskelig å fortsette.

Derfor startet man med blanke ark. 996 var en helt ny konstruksjon fra innerst til ytterst og hadde en splitter ny vannkjølt 3,4 liter på 300 hk. Konstruksjonen var identisk til og med bak dørene med Boxster for å spare penger.

Fronten med «speilegg»-lykter ble ikke godt mottatt og ble forsiktig forandret på faceliften i 2001.

996 ble 18,5 cm lenger og akselavstanden økte med 8 cm. Innvendig plass ble bedre og de fem ringene i dashbordet gikk i hverandre. 911 Turbo fikk 3,2 liter. Modellen hadde motorer mellom 3,2 og 3,6 liter, 300 og 483 hk og toppfart mellom 275 og 319 km/t.

Det ble produsert 175.262 biler og prisene er fortsatt lave for den minst populære 911 i historien.

Type 997

2004-2012

Foto: Porsche
Foto: Porsche Vis mer

Porsche trengte en grov facelift og en titt tilbake til røttene. De runde lyktene er tilbake. Aldri før har du hatt større utvalg av modeller.

Coupe, Targa, Cabriolet og Speedster. Bakhjulstrekk og firehjulstrekk, bred eller smal, turbo eller ikke. GTS, GT2, GT3, GT2 RS eller GT3, GT3 RS. Inkludert spesialversjonene, var det 24 modeller. Det ble produsert 213.004 997.

Turbo var verdens første bensinbil med variabel turbingeometri og 997 satte to volumrekorder. Først Carrera S med 3,8 liter, senere kom GT3 RS med 4 liter på 500 hk.

Motorvolumet spente altså mellom 3,6 og 4 liter, effekten mellom 325 og 620 hk toppfart mellom 280 og 330 km/t.

Type 991

2011-2018

Foto: Porsche
Foto: Porsche Vis mer

En helt ny modell fra innerst til ytterst og basert på strukturen til Carrera GT. Nok en gang ble sylindervolumet redusert. Billigste modell fikk 3,4 liter, med 350 hk som forgjengeren.

Faceliften i 2015 representerte en ny milepæl, da Carrera-modellene også fikk twinturbo-motorer. Bare GT3 RS og R med sin 4,0 liter med 520 hk ble stående igjen som selvaspirerende motorer.

GT2 RS fikk 700 hester og en toppfart på 340 km/t, den raskeste 911 enn så lenge.

Endelig er Targa tilbake med den tradisjonelle bøylen, og denne gangen er den til og med fin. En av mange spesialmodeller var «50 years of 911» laget i 1963 eksemplarer.

991 er den største bestselgeren for 911. Hele 217.930 fikk nye eiere. Siden starten er det solgt 1.049.330 biler.

991 har hatt motorer med volum mellom 3,4 og 4 liter, mellom 350 og 700 hester og toppfart fra 287 til 340 km/t.

Type 992

2019-

DEN NYESTE: Les alt om nye 911 i saken under. Foto: Rune M. Nesheim
DEN NYESTE: Les alt om nye 911 i saken under. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer