Test: Audi SQ5 TDI

Ikke sprekere, bare gjerrigere

Ja, den bruker mindre drivstoff. Men den er ikke verdt bokstaven S, av den grunn ...

AUDI SQ5 TDI: Modellen har vært på markedet siden 2016, men har ikke tatt av i Norge, på grunn av mangel av ladbar hybrid. Dieselen SQ5 betegnes som foreløpig toppmodell, med sine 347 hester og den eneste med seks sylindre. Foto: Audi
AUDI SQ5 TDI: Modellen har vært på markedet siden 2016, men har ikke tatt av i Norge, på grunn av mangel av ladbar hybrid. Dieselen SQ5 betegnes som foreløpig toppmodell, med sine 347 hester og den eneste med seks sylindre. Foto: AudiVis mer

Andre generasjon Audi SQ5 er på plass og vi må spørre oss om det samme som vi gjorde da vi testet den første. Er den verdt bokstaven S? Når vi trykker på startknappen fylles øregangene av en fyldig V8-lyd. Dette virker lovende allerede.

Audi Q5 er blitt mer voksen og stiligere enn forgjengeren. Vi har latt oss imponere over hvor moderne den virker i forhold til konkurrentene. Den føles nesten en klasse opp.

To skjermer

Den mangler bare de tre skjermene i interiøret, for å tilhøre Audis ypperste klasse. Nå sorterer den sammen med A5 og nedover, uten at det er noen nedtur for oss som liker knapper å betjene på klimaanlegget.

Tvert imot får den de fleste konkurrenter til å se håpløst gammeldagse og billige ut.

Spenningen er absolutt til stede når vi nå endelig skal teste S-versjonen. Det sportslige valget. Ulven i fåreklær. Kun diskret forandret utvendig, men med saftig power som ingen vet om, så sant de ikke vet om den «hemmelige» S-kombinasjonen.

SPORTSDISPLAY: Det er ikke mye som skiller interiøret fra en ordinær Q5, men man finner S-logoer i dørterskler, ratt og sportsstoler. Generelt er S-Line-utstyret man betaler ekstra, men her er det standard. Foto: Audi
SPORTSDISPLAY: Det er ikke mye som skiller interiøret fra en ordinær Q5, men man finner S-logoer i dørterskler, ratt og sportsstoler. Generelt er S-Line-utstyret man betaler ekstra, men her er det standard. Foto: Audi Vis mer
ALT EKSTRA: Sportsstoler er standard, men skal man ha skinn og elektrisk betjening, må man betale mer. Vår testbil hadde «Exclusive»-pakke. Foto: Audi
ALT EKSTRA: Sportsstoler er standard, men skal man ha skinn og elektrisk betjening, må man betale mer. Vår testbil hadde «Exclusive»-pakke. Foto: Audi Vis mer

Avansert

Ser man på spesifikasjonene bør dette bli en herlig dag i områdene rundt Frankfurt, i test-ruter som inneholder både frifart og vanlige veier med rikelige sving-kombinasjoner.

Dette er avanserte greier. Det aller meste av utstyr på vår testmodell er lempet rett over fra den lekre og lave S6.

Både motor, 8-trinns girkasse og quattrosystem, med sports-differensialer, får fortsatt den tre cm senkede SUV-en frem i terrenget - men enda viktigere, få den raskt rundt svingene på både tørt og vått.

Understellet er av typen luft og har flere kjøreoppsett. Grepet og looken sikres med svære 21-tommere (20 tommer er standard) på 255/40R21 dekk.

Vi er ikke imponert, og vi skal fortelle dere hvorfor.

BETYDELIG TØFFERE: En helt nye frontfanger med større inntak, tre cm senk på karosseriet og 21-tommere er argumenter nok alene for å velge S-versjonen. Foto: Audi
BETYDELIG TØFFERE: En helt nye frontfanger med større inntak, tre cm senk på karosseriet og 21-tommere er argumenter nok alene for å velge S-versjonen. Foto: Audi Vis mer

Ny motor

Den forrige var den første S med dieselmotor. Den hadde en 3-liters V6 med én stor og én liten turbo og leverte 313 hester. Den nye har hele 347 hester og hele 700 Nm.

Nykommeren har et mildhybridsystem, der den ene turboen er erstattet av en elektrisk kompressor. Den trenger dermed ikke noe eksos for å spinne rundt, men bruker opplagret strøm fra et batteri i bagasjerommet.

En genial løsning, som allerede brukes av andre, men som er nytt for Audi. Den setter i gang hver gang du trykker på gassen og den ordinære turboen ikke gir nok trykk.

Kompressoren er superrask og reagerer på 250 millisekund, og den bygger trykk opp til 2,4 bar. Den virker maks i fem sekunder om gangen, men det skal være nok til å gi deilig trykk, samtidig som den sparer energi, mener Audi. Det er gjort andre tiltak også.

Startmotoren som også lader, hjelper også til med dyttehjelp i starten. Til sammen skal endringene gi 0,04 liter spart diesel på mila.

Andre endringer spiller også en rolle. Toppen gir bedre kjøling, stemplene tåler bedre varmen og man har byttet både råder og veiv. Innsprøytningen er mer presis med 2.500 bars dieseltrykk, ut mod dyser med 8 hull.

Belønningen kommer i form av et oppgitt forbruk på 0,68 liter på mila. Helt ok med tanke på at det er både automat og firehjulsdrift, men man kunne kanskje håpe på mer når man går for hybrid?

SEKS: Ønsker du deilig sekserlyd i Q5 har du kun dette alternativet. Her får du attpåtil lyden av V8-bensin på kjøpet. I hvert fall hvis du står bak bilen. Foto: Rune M. Nesheim
SEKS: Ønsker du deilig sekserlyd i Q5 har du kun dette alternativet. Her får du attpåtil lyden av V8-bensin på kjøpet. I hvert fall hvis du står bak bilen. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Vrien gassrespons

En svær motor gjør noe med luksusfølelsen. Den signaliserer styrke og har et behagelig lydbilde. V8-lyden bakfra er nevnt.

Forfra kommer det mer tradisjonell mekanisk dieselrasling. Ikke helt feil det heller, men når lydene blandes, blir det nesten litt småkomisk. Nok om det.

Ut på veien, og klampen i bunn. Nesten åpne veier. Da er livet verdt å leve. Fartsøkning får ikke blodet til å bruse, men den er rask og effektiv. Vi ligger mellom 120 og 200 km/t, avhengig av trafikken.

Motoren er sterk og jobber uanstrengt. Den er i sitt naturlige habitat. Det er her Audi mener den hører hjemme. En SUV med kapasitet og rekkevidde, selv om forbruket er en del høyere, enn om du velger sedanen S6, med samme motor.

Det er når du skal trekke på deg gymklærne at S-en blekner. Den er nemlig ikke spesielt sporty - det blir mer som å ta med seg gamlefar ut på joggetur. Det går litt stakato og man får ikke helt flyten. Det skyldes flere ting.

SPORTY: SQ5 har akkurat nok attributter til å løfte den i sporty retning, men Audi har ikke tatt helt av. Foto: Audi
SPORTY: SQ5 har akkurat nok attributter til å løfte den i sporty retning, men Audi har ikke tatt helt av. Foto: Audi Vis mer

Mens forgjengeren hadde maks dreiemoment, rett over tomgang, må man lete helt opp på 2.500 for å vekke den nye. De har rett og slett fjernet det største fortrinnet til dieselmotoren.

Fartsøkninger fører til nedgiring og et turtall mellom 2.500 og 3.000, uansett om du er i sportsmodus eller ikke. Og den må tenke seg litt om før den gir deg kreftene.

Det resulterer i at man automatisk gir mer gass og når det kommer, så kommer det av og til litt mye. Slikt blir det litt ubehalgelig kjøring av, særlig dersom man prøver å ha det litt gøy, som som for eksempel i svinger.

Det samme er faktisk tilfellet om man kjører den manuelt. Man føler det nesten som et gammeldags turbolag. Vi oppnådde i hvert fall ikke ønsket flyt på de svingete småveiene vi kjørte. På motorveien, derimot, er saken en helt annen.

STAKATO: Den ser bra ut. Dessverre klarer ikke Audi å gjøre den så sportslig vi gjerne ville tro de ville gjøre den. Litt merkelig, for Audi har alltid laget lettkjørte, effektive og nøytrale biler, i hvert fall når de kombineres med Quattro-firehjulsdrift. Foto: Audi
STAKATO: Den ser bra ut. Dessverre klarer ikke Audi å gjøre den så sportslig vi gjerne ville tro de ville gjøre den. Litt merkelig, for Audi har alltid laget lettkjørte, effektive og nøytrale biler, i hvert fall når de kombineres med Quattro-firehjulsdrift. Foto: Audi Vis mer

Stivt understell

Men samspill mellom fører og bil er ikke det eneste problemet. Vi testet S6 og S7 samtidig, og da merket vi veldig godt hvor mye komfort en SUV mister, i forhold til en noe lavere og lengre bil. Har du kjørt S6 eller S7, kommer du aldri til å velge SQ5, med mindre du er redd for å sitte lavt. Komforten er betraktelig bedre i de lave variantene. Dessuten får du større bagasjerom.

Selv om hjulene hverken er større eller tyngre, må understellet bli stivere for å få bilen rundt svingene uten å krenge. Det er stor forskjell på biler som flyter over asfalten og de som småstusser. Og det siste alternativet burde vært helt unødvendig i en bil på to tonn.

Testresultat

Audi SQ5 TDI

Terningkast 4
Flott design, moderne og praktisk innvendig, gjerrig og sprek.

Den ser bra ut, er stor og prakigsk.

Samspillet mellom bil og sjåfør, respons på motor, føles ikke sportslig.

Ikke raskere

Normalt ser man en evolusjon når det kommer nye modeller. De nye S-modellene som rulles ut fra S4 til S7, og bilen vi kjører nå, bærer mer preg av å tilpasse seg WLTP-virkeligheten, enn å massere hjerterøttene dine. Effekten har blitt høyere, men de kjente parameterne 0-100 og toppfart er nøyaktig de samme, som på forgjengeren. Men forbruket har gått ned.

Skuffer

Audi SQ5 skuffer dermed en smule. Den har riktignok aldri vært særlig sportslig, slik de andre S-modellene har vært. Med inntog av dieselmotorer under hele S-rangen, fra S4 og oppover, har de i det minste tatt et skikkelig standpunkt i en retning, og den er helt annen enn for eksempel Mercedes-AMG. Det sportslige tones ned, og S føles mer som en utstyrsvariant, enn en anonym råtass, slik S var i begynnelsen.

Audi SQ5 TDI

Motor:V6, 24V, turbo, Diesel
Slagvolum:2969 ccm
Effekt - o/min :347hk / 3850 - 3850
Dreiemoment - o/min:700 / 2500 - 3100
0-100 km/t:5.1 sek
Toppfart:250 km/t
Forbruk (WLTP):0,68 l/mil
CO2-utslipp (WLTP):177 g/km
Tankvolum:70 liter
L/B/H:467/214/163 cm
Akselavstand:282 cm
Dekkdimensjon:255/40R21
Bagasjerom:510 liter
Egenvekt:1.980 kg
Hengervekt:2.400 kg
Pris fra:-