Ulykker i båt

- Ikke regn med ferie i båten

Hele tre av fire går på grunn der de er best kjent. Nå advarer bransjen om fullbookede båtverksteder.

SUPERSOMMER? Om det blir like fint vær som sommeren 2018 eller ei, tror mange at sjøen vil bli full av båter denne sesongen. Trenger båten din en reparasjon, er det imidlertid ikke sikkert du får den på sjøen til ferien. Foto: NTB / Scanpix
SUPERSOMMER? Om det blir like fint vær som sommeren 2018 eller ei, tror mange at sjøen vil bli full av båter denne sesongen. Trenger båten din en reparasjon, er det imidlertid ikke sikkert du får den på sjøen til ferien. Foto: NTB / Scanpix Vis mer

Norske båtførere grunnstøter oftest i egen «andedam». I hvert fall om vi skal tro den norske forsikringsbransjen. De erfarer at om lag tre av fire som grunnstøter, gjør det i eget farvann, hvor de faktisk er best kjent.

Båtekspert Jan Egil Hektoen i Gjensidige skjønner om folk blir overrasket over tallene.

- En skulle tro at der man ferdes mest, der blir det færrest skader, sier han til Dinside.

Overrasket

Informasjonssjef Sigmund Clementz i IF mener imidlertid det er ganske naturlig at grunnstøtingene oftest skjer i eget farvann.

- Ja, det er der man oftest går inn og ut med båten, og det er der båten oppholder seg mest. Det er dessuten mange som ikke legger så ofte ut på langtur i det hele tatt, sier han.

IKKE OVERRASKET: - Det er naturlig at skader skjer der man oppholder seg oftest, mener informasjonssjef Sigmund Clementz i IF. Foto. IF
IKKE OVERRASKET: - Det er naturlig at skader skjer der man oppholder seg oftest, mener informasjonssjef Sigmund Clementz i IF. Foto. IF Vis mer

Hektoen i Gjensidige tror dessuten årsaken kan være at mange føler seg litt for trygg i eget område. Dermed blir de vel avslappet, og ikke så observante som i ukjent farvann.

- I noen områder kan bare én meters feilnavigering få store konsekvenser, forklarer han.

Her skjer det ofte

Når de grunnstøter er det flere som slenger ut en unnskyldning om at «det stod ikke på kartet». Men, nesten alt står på kartet, slår forsikringsselskapene fast.

Hektoen i Gjensidige trekker frem Bolærne i Ytre Oslofjord som eksempel på et område hvor det er mange skjær og mange grunnstøtinger.

ET TILBAKEBLIKK: På årets utgave av «Sjøer for alle» i Lillestrøm, var det også plass til en utstilling av båter fra 50- og 60-tallet. Radiovert i Radio Norge, Geir Schau, er en av dem som har en fascinasjon for de gamle eksemplarene. Video: Ørjan Ryland / Ingrid Cogorno, reporter: Amund R. Løken Vis mer

- Her er det viktig at man tilpasser farten etter forholdene, men også etter den kunnskapen og erfaringen man har med sjømannskap, understreker han.

- Vi har dessverre sett altfor mange tilfeller av for høy fart med fatale konsekvenser, etter grunnstøtinger, sukker båteksperten.

Halvparten av alle skadene

Kommunikasjonssjef Ole Irgens I Tryg legger dessuten til at antallet havariskader utgjør omtrent halvparten av det totale tallet for båtskader.

- Det er fordi folk ikke vet hvor de er, så de kjører på noe fastliggende som skjær og slikt, sier forklarer han.

- SJANSELØST: Kommunikasjonssjef Ole Irgens i Tryg tror ikke du får brukt båten i ferien, om du er uheldig og trenger verksted først. Foto: Tryg
- SJANSELØST: Kommunikasjonssjef Ole Irgens i Tryg tror ikke du får brukt båten i ferien, om du er uheldig og trenger verksted først. Foto: Tryg Vis mer

Irgens mener også statistikken viser at det er for enkelt å få tillatelse til å kjøre båt.

- Det og den høye promillegrensa - som er 0,8, mot 0,2 i bil - sier litt om holdningene til sikkerhet på sjøen. Forsøk deg på å kjøre moped, uten opplæring først … men en 15 meter lang båt kan du fint få føre, sikker han.

Ingen eksakt vitenskap

Det er imidlertid ingen som fører posisjoneringsstatistikk på GPS over grunnstøtinger på vannet, men bransjen vet at om lag én av seks båteiere har vært i en båt som har kjørt på et skjær - uten at de nødvendigvis stod bak roret selv.

- Mange har opplevd det på én eller annen måte, bekrefter Sigmund Clementz overfor Dinside.

Han legger også til at grunnstøtingstallene går oppover når det er finvær. Han tror som sine kolleger at den kommende «corona-sommeren» vil føre til ekstra mange ulykker på vannet i Norge.

- Dette blir en spesiell sommer for båtfolket, fordi mange fler enn vanlig kommer til å bruke båten sin, siden de ikke kommer seg til utlandet, forklarer Clementz.

- Du får ikke verksted

I år bør du være spesielt varsom med skader på båten. Ifølge Tryg begynner det nemlig å bli ganske fullt hos verkstedene.

- Det begynner allerede å tikke inn med skader, og verkstedene er fullbookede. Skjer det noe og du skal på ferie, kan du dermed ikke regne med å få båt - det er sjanseløst. Du kan få ferien ødelagt, advarer kommunikasjonssjef Ole Irgens.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!