FULLT: Elbilistene opplever stadig oftere at ladestasjonene er opptatt.
FULLT: Elbilistene opplever stadig oftere at ladestasjonene er opptatt.Vis mer

Ladekø og ladeangst for elbileierne

- Ikke lenger rekkevidden som gir angst

Stadig flere elbilister opplever ladekø. Det bekymrer Elbilforeningen.

I juli kunne Dinside fortelle at én av fem elbilister har latt elbilen stå det siste året, på grunn av det nye fenomenet ladeangst.

- Ladeangst er den nye frykten for kø – at det ikke er nok ladere eller at laderne ikke virker, forklarte generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening til Dinside.

Flere opplever kø

Ifølge en undersøkelse Elbil-foreningen har gjort blant sine egne medlemmer opplever nemlig stadig flere av de norske elbilistene ladekø, når de skal hurtiglade bilen. Andelen som nå sier de «alltid», «ofte» eller «av og til» opplever kø på hurtigladestasjonen har økt fra 51 til 58 prosent siden tilsvarende undersøkelse i fjor.

- Utbyggingen av hurtigladere følger ikke salget av elbiler og det blir stadig vanligere med ladekø, forklarer Christina Bu.

Samtidig er det stadig færre som sier de «aldri» opplever ladekø. I 2016 var andelen som aldri opplevde kø på nær 14 prosent. I 2017 var tallet oppunder 12 prosent, mens det i år er færre enn ni prosent som aldri opplever kø ved hurtigladeren.

«Opplever du at det er kø på ladeplassene når du skal hurtiglade?»

2018 2017 2016
Alltid2,04 %1,56 %1,73 %
Ofte14,57 %10,22 %13,44 %
Av og til41,03 %39,33 %38,13 %
Sjelden33,6 %37,2 %32,94 %
Aldri8,75 %11,77 %13,76 %

- Sjelden bensinkø

Elbilgeneralen mener imidlertid at dagens elbilister er et tålmodig folk.

- Et stort flertall på 61 prosent oppgir at de er villige til å vente inntil ti minutter på hurtiglading. Men når alle skal overtales til å bytte til elbil i hele Norge, må kapasiteten økes betraktelig slik at ventetida minimaliseres. Det er sjelden kø ved bensinpumpene, påpeker Bu.

- Det må bli like enkelt å fylle strøm som bensin, krever hun.

Slik lader de

Lengre rekkevidde på mange elbiler gjør at de langt på vei kan erstatte bensin- og dieselbiler på langtur. Dette øker behovet for hurtiglading, snarere enn å redusere det, mener Elbilforeningen. Andelen som benytter seg av hurtiglading har nemlig økt fra 77 prosent i 2017 til hele 84 prosent i 2018, ifølge foreningens årlige spørreundersøkelse Elbilisten.

De fleste elbileierne lader hjemme til daglig eller ukentlig (88 %), men stadig flere benytter seg altså av hurtiglading.

- Hjemmelading er elbilens melk og brød. Å lade sakte om natta er enklest, billigst og best for strømnettet, kommenterer Christina Bu.

De ni prosentene som ikke har lademulighet hjemme baserer seg i større grad på offentlige ladestasjoner eller benytter ladetilgang på jobb.

Totalt 14 prosent av elbileierne lader på offentlig tilgjengelige normal-ladestasjoner på daglig eller ukentlig basis. I tillegg bruker 33 prosent lading på arbeid og 15 prosent hurtiglading på daglig eller ukentlig basis.

Slik lader elbileierne: «Hvor ofte lader du?»

Daglig/Ukentlig Månedlig/Sjeldnere Aldri
Hjemme88,1 %2,6 %9,3 %
Arbeid32,8 %17,1 %50,1 %
Offentlig13,5 %51,6 %34,8 %
Hurtiglading15,3 %68,6 %16,1 %