LADEHELVETE: Vi opplever problematikk vi ikke har hatt siden tiden med hest og kjerre. Foto: Espen Stensrud.
LADEHELVETE: Vi opplever problematikk vi ikke har hatt siden tiden med hest og kjerre. Foto: Espen Stensrud.Vis mer

SKRÅBLIKK:

– IKKE KJØP ELBIL!

Med mindre du har en ladeboks hjemme.

Elbiler byr på utfordringer og betraktninger vi som kjører gammeldagse biler ikke har vært nødt til å tenke på siden bilen overtok for hest og kjerre.

For meg som kjører mye og langt, har synet på elbilister som haster forbi i kollektivfeltet forandret seg betraktelig. Fra misunnelse til forundring og medlidenhet.

Mitt første råd er: Ikke kjøp elbil hvis du ikke har ladeboks hjemme. Og aller helst bør du ha en varm garasje, for da går ladetiden ned. Er det første kriteriet oppfylt, trenger du ikke å lese videre, men har du ikke den muligheten bør du lese videre.

Ladevegring

Nylig lanserte meningsmåling-byrået TNS Kantar svarene på en spørreundersøkelse fra drøyt 2000 respondenter om hvilke tanker man har rundt elbilkjøp.

Fortsatt er rekkevidden den største grunnen til at man ikke kjøper, men stadig flere dropper elbilkjøp på grunn av begrensede lademuligheter.

18 prosent har ikke lademulighet hjemme, 14 prosent har ikke mulighet for å lade på jobb og 11 prosent hevder det ikke finnes hurtigladere i sin kommune.

Det er noe politikere og myndigheter må ta inn over seg, når de ønsker at alle skal kjøpe elektrisk om sju år. SJU ÅR!

Finn.no er full av elbiler som selges fordi eierne ikke har lademuligheter hjemme.

Etter ukene med elbil, tenker jeg med skrekk på alle som gir bort sine fossilbiler, for å spare penger på å kjøre elbil i byen. Baserer du deg på offentlig lading, ønsker vi deg velkommen til et nytt samfunn i samfunnet.

Et nettverk av mennesker og livshistorier, der felles «ice breaker» er ampere, volt, ladehastighet, strømpriser, rekkevidde, trøste og bærekraft, samt rust på bremseskivene.

NEDSNØDD: Vi håper på bedre utsikter i ladeproblematikken. Og for ordens skyld, ikke lad de siste 20 prosentene på hurtiglader. Som du ser på bildet, går ladespenningen kraftig ned på slutten og ladetiden går kraftig opp. Rune M. Nesheim
NEDSNØDD: Vi håper på bedre utsikter i ladeproblematikken. Og for ordens skyld, ikke lad de siste 20 prosentene på hurtiglader. Som du ser på bildet, går ladespenningen kraftig ned på slutten og ladetiden går kraftig opp. Rune M. Nesheim Vis mer

Jeg har snakket med folk som kjører hvileløst rundt på kvelden for å få ladet bilen, mens resten av familien sitter med tacoen og ser på gullrekka. Til slutt finner samboeren frem Tinder i all sin kjedsomhet og kanskje hun finner deg der, som kjeder deg enda mer i en kald duggete elbil. Hjemme har jeg bare tilgang på 16 ampere uttak, utendørs og nedsnødd.

Da får man aldri mer enn 10 ampere inn i bilen og frustrerende mye av energien går med til å varme batteriet istedenfor til fremdrift. 8 km på en time gir ikke mye frihet i løpet av en helg når du bor på bygda og kommer hjem med tomt batteri.

Glem mat dersom du glemte å stoppe på vei hjem. Det får bli knekkebrød. Det ble visst ikke noen skitur på skauen, heller. En tur til nærmeste by får man glemme før dagen etter. Alt annet sosialt utover gangavstand er uaktuelt.

Plutselig får man en anelse om hvordan det må være å ha fri soning med fotlenke. Til alt hell kjørte jeg Opel Ampera-e og hadde ikke fått med meg at den bare tar imot 6 ampere dersom du ikke aktivt går inn i menyen og velger 10 (kan omprogrammeres til bruk på et fast ladested).

Feil på bilen, feil på laderen

Så får man ty til hurtigladerne. På vei hjem fra skitur i sprengkulda med Jaguar I-Pace, halvsvett og tynnkledd med 2 km rekkevidde igjen, står jeg ved to av Fortums ladere.

TRØBBEL: Meldingen du neppe ønsker å få når du dukker opp på ladepunktet. Foto: Rune M. Nesheim
TRØBBEL: Meldingen du neppe ønsker å få når du dukker opp på ladepunktet. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

En ute av drift, en annen får ikke kontakt med bilen. Fortum nullstiller begge. Den ene går i lås og den andre blir fortsatt ikke venn med kattedyret. En e-Golf får lading, mens jeg forvises til en stolpe som lader med 22 kW effekt.

Den koster 1 krone pr. minutt. Jeg skal på jobb dagen etter og velger å la den stå og skamme seg over natta.

Jeg hentes av en fossilbil og blir kjørt tilbake med dieseltaxi. Den tanken kostet meg 660 kroner i strøm og 170 kroner i drosje. Stiv pris for 30 mil. En dieselbil hadde gjort jobben for 240 kroner.

Lange køer

Noen dager senere ligger jeg an til å ha 17 kilometer rekkevidde til Teslas vannhull i Lier. De åtte laderne virker som honning på biene. I den drøye halvannen timen jeg står der er det alltid minst fire som venter på plass.

LADEBURGER: Er du avhengig av offentlig lading, bør det følge med et gull-medlemsskap i Grethe Roede. Flere steder, som her på Lierstranda, skal du være sterk for holde deg unna godsakene når du først står der en time. Foto: Rune Nesheim
LADEBURGER: Er du avhengig av offentlig lading, bør det følge med et gull-medlemsskap i Grethe Roede. Flere steder, som her på Lierstranda, skal du være sterk for holde deg unna godsakene når du først står der en time. Foto: Rune Nesheim Vis mer

I tillegg kommer det en strøm av biler innom som forsvinner videre til neste blomst. Noen sitter der med pledd og pad, andre blir kjent med hverandre.

En hadde mistet kona i kreft og huset i gjeld, så han måtte ut i gatene for å finne … strøm til bilen. Og nå sto han her med en ladeburger i hånda. Hadde det ikke vært bedre å selge bilen, hvis du absolutt skal bo i en liten leilighet uten ladeboks?

Dette fører tankene tilbake til da man hadde skysstopp og drikkekar langs veiene slik at hestene kunne få nødvendig hvile. Da hadde man ikke annet valg enn å kle seg og tvinne tommeltotter.

Etter å ha opplevd å stå i kø for å få lade, vente en time på å få nok strøm til å komme frem, og til alt overmål betale så mye for strøm at det hadde vært billigere å kjøre med bensin, blir man plutselig veldig fornøyd med å bruke et kvarter mer i køen innover til jobb, enn å måtte bruke helger og kvelder på å få fylt på noen mil på batteriet.

Når kommer bilen jeg vil ha?

En ekstra tyngde på vektskåla mot elbilen er at det ikke finnes noen undertegnede vil ha til den prisen jeg ønsker å kjøpe bil for.

PÅ DEN SIKRE SIDEN: Elbilister med erfaring venter ikke like lenge som dette før de oppsøker lading. Man vet aldri om man må søke opp en ny. Foto: Rune M. Nesheim
PÅ DEN SIKRE SIDEN: Elbilister med erfaring venter ikke like lenge som dette før de oppsøker lading. Man vet aldri om man må søke opp en ny. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Jeg kjøper ikke en plastbil med kjipt interiør og tvilsom design utelukkende på grunn av rekkevidde som er målt i sommertemperatur et sted i sentral-Europa. Og det har aldri vært aktuelt for meg å betale en million kroner for bil, uansett hva den drives av, og om jeg skulle gjort det, måtte i hvert fall prisen stå i stil til hva man fikk.

Det kommer til å skje spennende ting i årene som kommer, men dessverre kommer ikke min neste bil til å bli elektrisk. Den jeg vil ha finnes ikke ennå og når den kommer vil man stå et par år i venteliste for å få den.

Men for fremtidige testers skyld, skal jeg så snart som mulig få installert en ladeboks i garasjen.