BILANNONSER: Selgeren av bilen blir ikke kvitt ansvar for feil eller mangler ved å ta forbehold om feil i annonsen. Foto: Berit B. Njarga
BILANNONSER: Selgeren av bilen blir ikke kvitt ansvar for feil eller mangler ved å ta forbehold om feil i annonsen. Foto: Berit B. NjargaVis mer

Kjøpe bil?

Ikke bry deg om «forbehold om feil i annonsen»

Er det feil eller mangler ved bilen, kan du likevel klage på den.

Svenske Motormännen avdekte nylig at hver tredje bilannonse bryter reglene: Deres gjennomgang viser at i mer enn tre av ti annonser blir det tatt forbehold for feil informasjon. En slik ansvarsfraskrivelse vil de som selger bilene likevel ikke komme langt med.

– Bilforhandlere kan ikke fraskrive seg ansvar for feil informasjon. Bilens annonse blir alltid en del av avtalen og derfor går det ikke an å reservere seg for feilaktige opplysninger, sier Malin Johansson, jurist i Motormännens Riksförbund på deres nettsider.

Det samme gjelder i Norge: Har selgeren tatt forbehold om feil i annonsen, kan du likevel klage på feil eller mangler - og få medhold.

- Vil ikke gjelde

- I likhet med Sverige er det heller ikke i Norge lov å komme med en generell ansvarsfraskrivelse i annonseteksten. Det betyr at den ikke vil ha noen betydning i en vurdering om du du kan klage eller ikke på en feil, sier Thomas Iversen, fungerende leder av forbrukerdialog i Forbrukerrådet til Dinside.

Han sier videre at generelle forbehold som at «annonsen kan være mangelfull» og lignende ikke fritar selgeren for ansvar.

- Dette er fast praksis i Forbrukerklageutvalget (FKU), understreker han, og viser blant annet til et vedtak i FKU fra 2017 hvor nettopp standardformuleringen på finn.no; «Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger» er brukt. Klagen går ut på at bilen manglet et bagasjeromstrekk til 11.000 kroner, selv om det var opplyst i annonsen om at bilen var utstyrt med dette.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dermed måtte selgeren av bilen betale kjøperen tilbake 11.000 kroner pluss renter.

- Så lenge forbeholdet ikke gjelder, kan forbrukeren ta det med ro, sier Iversen, som på generelt grunnlag oppfordrer bilselgere – både næringsdrivende og private – om å lage korrekte og gode annonser, framfor å bruke energi på å lage god ansvarsfraskrivelser.

Ansvarsfraskrivelser i «alle» annonser

En kikk på et tilfeldig utvalg bilannonser på Finn, viser at det er svært utbredt spesielt blant bilforhandlere å ta forbehold om feil i deres annonser.

«Vi tar forbehold om feil i annonsen»

«Forbehold om feil i annonsetekst, endring av utstyr osv. kan forekomme»

«Vi tilstreber oss til enhver tid å fremlegge riktige detaljer og opplysninger om bilene, men vi må allikevel ta forbehold om at det kan forekomme feil eller mangler i annonsene»

«Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger»

Sistnevnte er en tekst som Finn.no har nederst i alle annonser, ifølge Kristine Eia Kirkholm, PR- og informasjonsansvarlig i Finn.

- Dette er gjort for å gjøre potensielle kjøpere oppmerksom på at selger ikke nødvendigvis har oppgitt alle opplysninger. Vi legger ikke inn noen forbehold i teksten, så teksten er derfor ingen ansvarsfraskrivelse, sier hun til Dinside.

Hun forteller videre at de jobber kontinuerlig med å forbedre tjenesten slik at den skal være så trygg som mulig for forbrukeren, som å gi opplysninger om garantier, rettigheter og informasjon om reklamsjonsrett og kjøpsloven/forbrukerkjøpsloven. Men de har ikke spesielle tiltak for å ettergå annonser med denne type forbehold, sier Eia Kirkholm.