iDrive

Til tross for at systemet er veldig ferskt, har det rukket å pådra seg mye vrede og frustrasjon allerede. Vi har forsøkt å begynne på begynnelsen for å finne ut litt etter litt.

iDrive
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Systemet som styres med et lite aluminiumsratt mellom setene håndterer flere hundre funksjoner. Om lag 200 av de totalt 700 funksjonene kan også stemmestyres.

Åtte veier

Hjulet kan roteres, skyves åtte veier og trykkes på. Hvis du skyver hjulet i en retning kommer du direkte til en av hovedmenyene, uansett hvilken meny du befinner deg i. I hovedmenyene velger du funksjon ved vri på hjulet og bekrefter ved å trykke. Ikke så veldig forskjellig fra Microsoft Windows.

De åtte hovedmenyene er underholdning (radio, CD, MD, TV og DVD), klimaanlegg, navigasjon, kommunikasjon (telefon og eventuelt e-post), BMW informasjon, kjørecomputer, innstillinger (sports- eller komfortdemping, DSC, DTC og servicebehov) og tilslutt en hjelpefunksjon.

Konstruktiv må du være

iDrive

Å finne frem i dette systemet er litt vanskeligere enn å finne P4 på en vanlig radio, men absolutt ikke umulig. Mye av det dagligdagse som underholdningsdelen, telefon og klimaanlegg er forholdsvis selvforklarende, mens dypdykk i finurlighetene er litt mer krevende og fordrer også en liten titt i bruksanvisningen.

Avlastning

Skulle alle funksjonene i iDrive vært lokalisert på dashbordet ville det hele blitt seende ut som det villeste kaos. Noe av meningen med dette opplegget er å rense dashbordet for knapper, brytere og hendler, å skape en renere og mer oversiktlig atmosfære. Selv om BMW har klart det til en viss grad, er det likevel langt igjen. Stereo, temperatur og håndholdt telefon kan betjenes på tradisjonelt vis, men for eksempel inn- og utkobling av det elektroniske stabilitetsprogrammet (DSC) skjer via iDrive.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det tar tid

iDrive

Med litt trening og et par smugtitt i bruksanvisningen takler vi en del av iDrive, men spørsmålet er hvor effektivt det blir. Normale innstillinger som for eksempel å forandre retningen på friskluft hadde vært mye enklere med en vribryter på dashbordet enn å bruke rattet mellom setene. Det gjelder også flere andre funksjoner som tidligere tok noen sekunder som nå erobrer opptil flere minutter.

Kun for entusiastene

iDrive

BMW 745 er etter vår mening ikke en bil for de som bare skal ha en stor luksusbil. Dette er en bil for bilelskere og entusiaster som ikke kan få nok elektronikk å fikle med. 745 har så mye av alt at det nesten er vanskelig å få tid til å kjøre bilen. For dere som ikke liker slike ting, er det mulig å få bilen levert ferdig justert etter egne spesifikasjoner.

Det skjer mye på luksusbilfronten og i løpet av året kommer det to sterke oppgraderte modeller og en helt ny luksusbil. Les mer om konklusjon og konkurrenter.