Ibiza 20 Sport Cab – Elegant, men trangt

Ibiza 20 Sport Cab er både sjødyktig og elegant. Men holder konseptet mål?

Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.

Ibiza 20 Sport Cab er noe så utradisjonelt som konsollbåt med kabin. I fjor lanserte Ibiza for første gang konseptet med sin 25 Sport Cab. I år fulgte båtbyggeriet opp med 20-foteren.

Trang

Vi har etter hvert vent oss til små daycruisere med overnattingsmuligheter. De trange, små og ukomfortable kabinene gjør imidlertid det å tilbringe natten om bord til en ren nødløsning. Ibiza 20 Sport Cab er ingen daycruiser, men heller en skjærgårdsjeep. I motsetning til daycruisere kan dekket forut fortsatt brukes, i dette tilfellet som solseng. Dekket er derfor lavere enn vi er vant til hos småbåter med kabin. Resultatet er at kabinen på 20 Sport Cab blir kvelende liten. Man kan overnatte, men man gjør det neppe ofte.

Båt for et fåtallig mannskap

Kabinen stjeler også mye av plassen vi finner i Ibiza 20 Sport. Mens denne har godt med benkplass forut, har kabinen i Cab-versjonen spist opp disse sitteplassene og, som nevnt, kun etterlatt seg en solseng. Dermed er 20 Sport Cab ikke en båt for storfamilien. Til tross for at den er godkjent for åtte personer, tilbys det ikke sitteplass til flere enn fem. Og kun tre av dem kan karakteriseres som komfortable.

Elegant innredning

Innredningen akter er det lite å utsette på. Vindskjerm beskytter mannskapet i sofaen både mot vind og sjøsprøyt. Førerposisjonen er komfortabel, med god benplass. Videre inneholder konsollen kartbord, samt to drenerbare stuverom for mindre gjenstander. Sofaens rygg er dessuten vendbar, og mellom sofa og de to benkene akter kan du rigge opp et lite bord. Med ett har du og dine nærmeste en sosial plass til å nyte vått eller tørt.

Solide sjøegenskaper og litt skrangling

Vi testet båten med maksimal tillatt motoreffekt, 150 hk, en motorisering som var noe i overkant, men fullt akseptabel. Men vi savnet definitivt hydraulisk styring til den kraftige motoren.

Sjøegenskapene til 20 Sport Cab er gode. Skroget skar sjøen på en forbildelig måte, og det fant heller ikke på noe uventet under krappe manøvrer. Helge Duus, 20 Sport Cabs far, har nok gjort klokt i å flytte førerplassen, og dermed også tyngdepunktet, fremover i båten. Motorvekten i hekken blir derfor harmonisert av mannskapet bak vindskjermen.

Vi merket dog litt skrangling fra innredningen i høy sjø, noe som blant annet kan tilskrives at lokkene til stuverommene blir holdt på plass med en strikk. Denne løsningen er like dårlig som den er billig.

Ikke uten konkurrenter

Med 150 hk koster Ibiza 20 Sport Cab mellom 352.859 og 388.000 kroner, i en såkalt Special Edition utgave. Special Edition inkluderer farget skrog, teakdørk, bord og konsolltrekk i prisen. For denne summen kan du velge og vrake i alternativer:

Klarer du deg uten overnattingsmuligheter er Goldfish 21 et svært godt alternativ. Prisen er 356.900 kroner, for båt med 210 hk. En test av Goldfish 21 finner du på denne lenken.

Ønsker du deg en båt på rundt 20 fot som samtidig har kabin ligger svaret i en daycrusier. Vi gir deg her et knippe av båter i denne kategorien som vi har testet:

Skibsplast 605 Offshore
Bayliner Capri 2052 LX
Nidelv 610 Sport
Askeladden 635 WA