GODT UTFALL: Christina Bu fra Norsk Elbilforening og Greg Archer fra Transport & Environment mener Stortinget gjør det rette ved å støtte EU-kommisjonens utslippsmål. Foto: Fred Magne Skillebæk
GODT UTFALL: Christina Bu fra Norsk Elbilforening og Greg Archer fra Transport & Environment mener Stortinget gjør det rette ved å støtte EU-kommisjonens utslippsmål. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Sikrer tilgang

I kulissene: Kampen om elbilene

Norge støtter EU-kommisjonens 95-grams utslippsmål for person- og lette varebiler. Det sikrer oss fortsatt tilgang til elbiler, samtidig som det rettes en pekefinger til bilbransjen

- Dette er en gledens dag, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk Elbilforening. Hun er i dag gjort kjent med at Norge støtter EU-kommisjonens krav til bilprodusentene om et gjennomsnitts flåtemål på 95 gram CO2-utslipp for personbiler og lette varebiler.

Produsenter som ikke klarer disse målene vil få store bøter basert på antall biler som overskrider målet.

Transport og kommunikasjonskomiteen har i dag avgitt sin innstilling, og en samlet komité støtter forslaget som ble levert Stortinget allerede 15. mai, uten ytterligere anmerking.

- Avgjørelsen er tatt og jeg ser ikke noe som hindrer et vedtak, forteller stortingsrepresentant Ingalill Olsen i Arbeiderpartiet til Dagbladet/Elbil24.

En lovendring må til, og komitéen har samtidig gitt Stortinget råd om endringene, før behandlingen som skal opp i Stortinget 29. november.

Skummelt utfall

I EU-land vil bilprodusenter som ikke klarer å holde seg under dette 95-grams målet bli straffet med bøter så strenge at det for dem ikke vil være å anse som et alternativ.

Hadde komitéen gått i en annen retning ville Norge på kort tid blitt vippet av pinnen som verdens elbil-hovedstad.

- Avgjørelsen er spesielt viktig i kampen om å få tildelt elbiler i årene som kommer, ettersom elbilers nullutslipp er med på å redusere bilparkens totale utslipp betydelig, forteller Christina Bu.

Dersom Norge hadde stått på utsiden av EU-kommisjonens utslippsmål ville bieffekten vært at fremtidens elbiler havnet i andre markeder, der de hadde gjort en papirmessig større nytte for å nå målsettingen, fortsetter hun.

Trekker paralleller

Nyheten kom for en dag under Zero-konferansen. Der var også Greg Archer, direktør i Brüssel-baserte Transport & Environment.

Han var delaktig i avsløringen av VWs dieselskandale, og trekker paralleller til britene, som nå står overfor sitt Brexit.

- Med britenes EU-exit er det lite som tyder på at de kommer til å støtte samme målsetning med det første, og de mister dermed et viktig konkurransefortrinn i racet mot nullutslipp, forteller han.

Espen Olsen, kommunikasjonssjef i Toyota Norge er enig.

- Dette gjør at Norge kan fortsette som før, uten å bli satt på sidelinjen. Han legger ikke skjul på at dette også vil få innvirkning på de merkene han representerer, som kommer med flere nullutslippsbiler i de nærmeste årene.

Ikke alle bilprodusenter er like fornøyd med løsningen, spesielt de med en portefølje som sliter med høye utslipp.

Ikke alle bilmerker har en hybrid, ladbar hybrid eller elbil i porteføljen. Disse vil få det tøft i tiden som kommer.

I dag sikret Transport og kommunikasjonskomitéen at Norge fortsatt er med i kampen om elbilene, og det er strengt nødvendig med 30.000 elbilkunder som står på forskjellige ventelister.