- Dette er en gledens dag, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk Elbilforening. Hun er i dag gjort kjent med at Norge støtter EU-kommisjonens krav til bilprodusentene om et gjennomsnitts flåtemål på 95 gram CO2-utslipp for personbiler og lette varebiler.
Produsenter som ikke klarer disse målene vil få store bøter basert på antall biler som overskrider målet.
Transport og kommunikasjonskomiteen har i dag avgitt sin innstilling, og en samlet komité støtter forslaget som ble levert Stortinget allerede 15. mai, uten ytterligere anmerking.
- Avgjørelsen er tatt og jeg ser ikke noe som hindrer et vedtak, forteller stortingsrepresentant Ingalill Olsen i Arbeiderpartiet til Dagbladet/Elbil24.
En lovendring må til, og komitéen har samtidig gitt Stortinget råd om endringene, før behandlingen som skal opp i Stortinget 29. november.
Skummelt utfall
I EU-land vil bilprodusenter som ikke klarer å holde seg under dette 95-grams målet bli straffet med bøter så strenge at det for dem ikke vil være å anse som et alternativ.
Hadde komitéen gått i en annen retning ville Norge på kort tid blitt vippet av pinnen som verdens elbil-hovedstad.

Så lang er leveringstidene på elbiler med lang rekkevidde
- Avgjørelsen er spesielt viktig i kampen om å få tildelt elbiler i årene som kommer, ettersom elbilers nullutslipp er med på å redusere bilparkens totale utslipp betydelig, forteller Christina Bu.
Dersom Norge hadde stått på utsiden av EU-kommisjonens utslippsmål ville bieffekten vært at fremtidens elbiler havnet i andre markeder, der de hadde gjort en papirmessig større nytte for å nå målsettingen, fortsetter hun.
Trekker paralleller
Nyheten kom for en dag under Zero-konferansen. Der var også Greg Archer, direktør i Brüssel-baserte Transport & Environment.
Han var delaktig i avsløringen av VWs dieselskandale, og trekker paralleller til britene, som nå står overfor sitt Brexit.
- Med britenes EU-exit er det lite som tyder på at de kommer til å støtte samme målsetning med det første, og de mister dermed et viktig konkurransefortrinn i racet mot nullutslipp, forteller han.

NAF er nå helt klar på hvilken bil du bør kjøpe
Espen Olsen, kommunikasjonssjef i Toyota Norge er enig.
- Dette gjør at Norge kan fortsette som før, uten å bli satt på sidelinjen. Han legger ikke skjul på at dette også vil få innvirkning på de merkene han representerer, som kommer med flere nullutslippsbiler i de nærmeste årene.
Ikke alle bilprodusenter er like fornøyd med løsningen, spesielt de med en portefølje som sliter med høye utslipp.
Ikke alle bilmerker har en hybrid, ladbar hybrid eller elbil i porteføljen. Disse vil få det tøft i tiden som kommer.
I dag sikret Transport og kommunikasjonskomitéen at Norge fortsatt er med i kampen om elbilene, og det er strengt nødvendig med 30.000 elbilkunder som står på forskjellige ventelister.

Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.