I fremtidens førersete

TOKYO (DinSide Motor): Det er nærmest lydløst inne i Toyota FCHV-4 (Fuel Cell Hybrid Vehicle). Vi hører ingen motorlyd, kun dekkenes svake rumling mot underlaget – og fra utsiden er FCHV-4 like lydløs.

I fremtidens førersete
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Hemmeligheten til lydløsheten finner vi under panseret. Bensinmotoren er borte, brenselscellen har tatt dens plass. Likevel kunne vi sverget på at bilen vi kjørte var drevet av fossile brenstoffer pumpet opp fra jordens indre. Ytelsene til FCHV-4 er nemlig på bensinmotornivå. Dreiemomentet på 260 Nm trenger FCHV-4 ikke å skamme seg over, ei heller effekten på 108 hester – og sammenliknet med en bensinmotor, som trenger turtall for å bygge opp kreftene, leverer el-motoren i FCHV-4 effekten fra første omdreining, og uten å forurense.

Vi smakte…

Toyota FCHV-4 er nemlig en elektrisk bil. Motoren er en el-motor og brenselscellen en kraftkilde som utvikler elektrisitet ved hjelp av motsatt elektrolyse. Ved elektrolyse tilfører man elektrisitet til vann for å splitte vannet til hydrogen og oksygen. Brenselscellen gjør nøyaktig det motsatte; utvikler vann og strøm fra hydrogen og oksygen.

Det betyr at utslippene fra en brenselscellebil kun er rent vann – og det kan vi skrive under på. Vi smakte på det…

En helt normal kjøreopplevelse

I fremtidens førersete

Å kjøre en brenselscellebil er ikke veldig annerledes enn å kjøre en konvensjonell bil. Vår testbil er bygget på Toyota Kluger-V, en SUV som størrelsesmessig plasserer seg mellom RAV4 og LandCruiser 90. Innvendig er den akkurat som produksjonsmodellen, men bensintanken er byttet ut med fire hydrogentanker, bensinmotoren er byttet med el-motor og under panseret sitter brenselscellen – dessuten er turtelleren byttet ut med et instrument som viser hvor mye effekt brenselscellen leverer.

150 kilometer i timen

FCHV-4 startes ved å vri på nøkkelen. Etter noen sekunder lyser ”READY”. Deretter er det bare å sette bilen i ”DRIVE”, gi gass og kjøre av gårde. Kjøreytelsene er omtrent som på en bil med konvensjonell forbrenningsmotor – og det eneste du hører er hjulenes rulling mot underlaget. Unntaket er under kraftig akselerasjon hvor en kompressor kobles inn for å kunne levere nok luft til brenselscellen. Noen sinke er Toyota FCHV-4 heller ikke. Toppfarten er over 150 kilometer i timen, og rekkevidden mellom hver tankfylling er 250 kilometer.

I produksjon 2003

I fremtidens førersete

Toyota FCHV-4 er fortsatt bare på forskningsstadiet. I hele verden finnes det kun syv Toyota FCHV-4, men Toyota regner likevel med at de første bilene vil være klare for produksjon i løpet av 2003, men da utelukkende i Japan. For selv om biler med brenselsceller vil være et verdifullt bidrag til å redusere forurensningen, og ikke minst støyen i byene våre, er det langt igjen før vi opplever biler hvor ”avgassene” er rent vann.

Hindre

Teknologien er nemlig svært dyr, og man har problemer med å løse problemet knyttet til infrastrukturen hva gjelder transport og lagring av hydrogen. Dessuten strides de lærde om rent hydrogen er løsningen, eller om man skal finne andre bærere for hydrogen.

Relaterte artikler

  • Slik virker brenselscellen

  • Brenselsceller fra Mercedes-Benz