DOBLING PÅ TI ÅR: I 2009 tok staten inn 6,5 milliarder i bommene. I år blir det det dobbelte. Nye bomprosjekter i Rogaland, Bergen og Oslo står for en stor del av den kraftige økningen i år. Foto: Rune Korsvoll
DOBLING PÅ TI ÅR: I 2009 tok staten inn 6,5 milliarder i bommene. I år blir det det dobbelte. Nye bomprosjekter i Rogaland, Bergen og Oslo står for en stor del av den kraftige økningen i år. Foto: Rune KorsvollVis mer

Ny bompenge-smell

I år må vi betale 2,3 milliarder mer i bommene

I år kommer summen vi betaler i bompenger til å gjøre et kraftig byks. Totalt skal vi betale 13 milliarder kroner i bommene. Det er 2,3 milliarder mer enn i 2018.

I 2009 tok staten inn 6,5 milliarder kroner i bompenger. Tallet for i fjor er ennå ikke endelig, men vil trolig bli på 10,7 milliarder, ifølge siste prognoser fra Statens vegvesen.

En nyere rapport fra Vegvesenet viser at inntektene i 2019 ventes å øke til 13 milliarder kroner fra bommene. Det er med andre ord en økning på 2,3 milliarder - bare siden i fjor.

19 nye prosjekter klare

Hovedårsakene til inntektsøkningen er effekten av det nye takstsystemet for Oslopakke 3 og oppstart av innkreving for Bypakke Nord-Jæren i oktober 2018. Økningen i år er ellers i stor grad knyttet til oppstart av innkreving for Oslopakke 3 trinn to 1. juni, med to nye bomringer i tillegg til den eksisterende.

Bare i denne pakken skal bilistene bidra med «minimum» 25 milliarder kroner i bompenger, fram til 2036, ifølge forliket mellom politikerne i Oslo og Akershus. I tillegg begynner det å komme penger fra Bypakke Bergen som starter opp i år og mer fra Bypakke Nord-Jæren.

Flere andre bompengeprosjekter vil starte innkreving i løpet av 2019. Ved inngangen til 2018 var det 63 bomprosjekter i drift i Norge, men Stortinget hadde vedtatt 82. Det var med andre ord 19 bomprosjekter som fortsatt ikke var satt i drift i fjor.

UTVIKLINGEN: Denne grafen viser tydelig hvordan bompengeinntektene har utviklet seg. Kilde: Staten vegvesen.
UTVIKLINGEN: Denne grafen viser tydelig hvordan bompengeinntektene har utviklet seg. Kilde: Staten vegvesen. Vis mer

Frp: - Ikke vår skyld

Morten Stordalen er samferdselspolitisk talsmann i Fremskrittspartiet. Han forstår godt hvis mange bilister synes en økning i bompenger på 2,3 milliarder kroner er voldsomt. Han sier han også skjønner at en bilist ikke bryr seg om pengene går til statlige prosjekter eller til kommunale og fylkeskommunale prosjekter.

VOLDSOMT: - Jeg forstår godt hvis bilistene synes økningen er voldsom, sier Morten Stordalen, samferdselspolitisk talsmann i Fremskrittspartiet. Foto: Frp
VOLDSOMT: - Jeg forstår godt hvis bilistene synes økningen er voldsom, sier Morten Stordalen, samferdselspolitisk talsmann i Fremskrittspartiet. Foto: Frp Vis mer

- Nå er det slik at den store veksten i bompengene i år vil komme fra de såkalte byvekstpakkene i blant annet Rogaland, Bergen og Oslo. Dette er pakker som kommunene og fylkeskommunene selv har vedtatt, forklarer han overfor Dinside.

- I disse sakene har Frp-representantene lokalt stemt imot, men det hjelper lite når vi har flertallet mot oss. Ser vi på bompenge-andelen som går til riksveiene, som vi på Stortinget har ansvaret for, har den gått ned fra 43 til 28 prosent, mens vi har vært i regjering, hevder Stordalen.

- Fullt mulig med omkamp

Han er ikke fremmed for at det kan komme omkamper om de store bypakkene, som kan ha en varighet på opp mot 20 år.

- Jeg forstår godt at folk våkner og aksjonerer når de ser konsekvensene av de lokale vedtakene, hvor mye penger det er som skal inn i bommene og hvor lite som egentlig skal brukes til veiutbygging. I Oslo går for eksempel 85 prosent av bompengene til andre ting enn vei. Da kan jeg jo oppfordre lokale myndigheter til å sette seg ned og se på om det er mulig å redusere ambisjonene i bypakkene, slik at bompengebelastningen blir mindre. Det er det full anledning til, fortsetter Frp-politikeren.

19 NYE PROSJEKTER: Ved inngangen til 2018 var det 19 vedtatte bomprosjekter som ennå ikke var satt i drift. Foto: Rune Korsvoll
19 NYE PROSJEKTER: Ved inngangen til 2018 var det 19 vedtatte bomprosjekter som ennå ikke var satt i drift. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Elbilene må betale

Med 200.000 elbiler på norske veier begynner tapene i bommene å bli godt synlige. I 2017 ble det registrert 48 millioner passeringer av elbiler, som kjørte gratis for 791 millioner kroner.

Tallet for 2018 er ennå ikke klart, men det var betydelig høyere. Derfor har flere byer nå vedtatt at også elbilene må betale. I Bergen innføres 20 kroner i rushtiden og 10 utenfor, i løpet av våren. I Oslo må elbilene betale henholdsvis 10 og 5 kroner når de nye bommene settes i drift 1. juni. I Rogaland har fylkespolitikerne vedtatt halv pris for elbilene, men tidspunkt er ennå ikke nøyaktig fastsatt.

NAF: - Bomringene må fjernes

Medlemsorganisasjonen Norges Automobil-Forbund (NAF) mener bompenger er avleggs som finansieringskilde i 2019.

- Stadig færre bilister, som er et politisk mål, kan ikke ta en stadig høyere regning for fellesskapet. Velfungerende transportløsninger, og da tenker vi både på vei, kollektiv, gang- og sykkelveier, er et fellesskaps-ansvar. Vi mener bomringene må fjernes, sier kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal.

– Regningen er nå veldig høy og bør ikke legges over på bilistene. Trafikk- og kollektivløsninger er noe alle er avhengige av for å få hverdagsreisen vår til å fungere, og derfor noe som burde finansieres av staten, som krever inn skattepenger, slår Sødal fast.

PS: Du kan lese hele rapporten fra Statens vegvesen her.