Kontroll av russebil og -buss

I april kan russebilen sjekkes gratis flere steder

Mange av bilene og bussene russen kjøper er gamle, og bør derfor kontrolleres skikkelig.

KONTROLL: Russebiler er ofte gamle. Gjensidiges tall viser at risikoen for personskader øker med alder på kjøretøy generelt, og derfor også russebiler.
Derfor er det lurt å få en grundig sjekk av bilen, samt forsikre den. Foto: Kyrre Lien/NTB Scanpix.
KONTROLL: Russebiler er ofte gamle. Gjensidiges tall viser at risikoen for personskader øker med alder på kjøretøy generelt, og derfor også russebiler. Derfor er det lurt å få en grundig sjekk av bilen, samt forsikre den. Foto: Kyrre Lien/NTB Scanpix.Vis mer

Gjennomsnittsalderen på russebiler og -busser er hele 25 år, viser tall fra Gjensidige. Derfor anbefaler forsikringsselskapet russen til å bruke noen tusenlapper ekstra på en ordentlig verkstedkontroll.

Mange russ har budsjett på flere hundretusen kroner for å kjøpe bil eller buss og annet utstyr til russetiden, og da er det vel verdt å bruke et par tusenlapper på en ekstra kontroll av kjøretøyet, mener kommunikasjonsdirektør Øystein Thoresen i Gjensidige.

- Selv om alle bilene er godkjent av Statens Vegvesen, er det likevel stor forskjell på en 25 år gammel bil og en nyere bil. Alle kjøretøy slites med årene, og har behov for tettere oppfølging på særlig det tekniske, sier Thoresen til Dinside.no.

Eksempler på farer ved gamle russebiler og -busser er økt brannfare knyttet til elektriske og tekniske innretninger og ledninger, samt kokepunkt for bremsevæske.

Her kan russebilen sjekkes gratis

En verkstedkontroll kan avsløre feil og mangler, og er dermed en billig investering i trygghet, ifølge Gjensidige.

Og, nå trenger du og dine medruss heller ikke å betale for kontroll av bilen eller bussen. Statens Vegvesen arrangerer nemlig gratis kontroll av russebiler over hele landet i disse dager. Merk likevel at den tekniske kontrollen ikke erstatter EU-kontroll, som kan gjennomføres på et godkjent verksted eller hos Norges Automobilforbund (NAF).

Vegvesenets tekniske kontroll omfatter:

  • Bremser, hjuloppheng og styring
  • Seter og bilbelter
  • Taklast og -rigg
  • Materialer innvendig (brannfare, skarpe kanter og innfesting)
  • Elektrisk anlegg (vise samsvarserklæring)
  • Nødutganger
  • At ulovlig signalhorn ikke er montert
  • Om bilen eller bussen er EU-godkjent

Russen kan, som sagt kontrollere russebil og -buss over hele landet: På Østlandet, Sørlandet, Vestlandet, Nord-Norge og i Midt-Norge. Det er forskjell på hvilke datoer som gjelder, samt om det er timebestilling eller drop-in.

Er det gjort ombygginger som krever egen godkjenning, må det bestilles vanlig time for hallkontroll, som er gebyrbelagt.

forsikres

Russebilforsikring er en lovpålagt ansvarsforsikring som gjelder alle på russebilen eller -bussen.

- Det er ingen egenandel ved skade, og skulle dere være uheldige i russetiden, er det greit å vite at russebilforsikringen blant annet dekker inntil ti millioner kroner ved skade på andres eiendeler. Det er ubegrenset beløp for personskader, som gjelder alle involverte i ulykken, sier Thoresen i Gjensidige

Det er også inntil 100.000 kroner til rettshjelp. Om dere blir part i en tvist, dekkes utgifter til advokat, retten, sakkyndige og vitner. Egenandel da er 4000 kroner, samt 20 prosent av omkostningene, legger han til.

Færre ulykker enn før

Gjensidiges tall viser at risikoen for personskader øker med alder på kjøretøy generelt, og derfor også russebiler.

Forsikringsselskapet If understreker, imidlertid, at det aldri før har det vært så få ulykker med russebiler og -busser på veien. På begynnelsen av 2000-tallet var det i gjennomsnitt over 150 ulykker med russebiler og -busser før 17. mai hvert år. Ulykkestoppen var i 2004 med 174 ulykker, ifølge skadetall fra dem.

De siste årene har det, derimot, vært mellom 50 og 60 ulykker.

- Nedgangen i antallet ulykker de siste årene skyldes særlig at russen er blitt mer opptatt av tryggheten på kjøretøyer selv, og at veimyndighetene og politiet har gjort et godt forebyggende arbeid. Medarbeiderne på trafikkstasjonene landet rundt fortjener skryt, sier informasjonssjef Sigmund Clementz til Dinside.no.

Det finnes ikke samletall for personskader hos russ, men av dem som var forsikret i If ble kun to skadet i trafikkulykker i fjor. Året før var det ingen som ble skadet. Til sammenligning var antallet trafikkulykker med personskade der russ var involvert, 16 ulykkestilfeller i 2002, fortsetter Clementz.

Ved personskade kan det i enkelte tilfeller være snakk om millionbeløp, ifølge forsikringsselskapet.