Ukens veteran: Volvo-mannen Fred

I Afrika møtte vi en mann med en helt spesiell Volvo-skatt

I en bakgård i Pretoria fant vi en bilentusiast, hans kone, og et stort stykke Sverige.

BILGAL: 
Fred Eksteen lever av hobbyen sin. Jo eldre Volvoen er, jo bedre. Foto Fred Magne Skillebæk
BILGAL: Fred Eksteen lever av hobbyen sin. Jo eldre Volvoen er, jo bedre. Foto Fred Magne Skillebæk Vis mer

Pretoria: Hva er det som får folk til å like det ene eller det andre, for eksempel et spesielt bilmerke eller modell? På en ferietur i Sør-Afrika hørte vi om en kar som hadde en spesiell forkjærlighet for gamle Volvoer.

Han måtte vi naturligvis møte, og et par dager senere parkerte vi utenfor huset til Fred Eksteen og kona Elaine, i utkanten av Pretoria. Hagen i forkant av huset bar lite preg av at det bodde en bilinteressert på innsiden.

Startet med billøp

Men da Fred åpnet porten til baksiden av huset, var det som å komme over riksgrensen til Sverige for 50 år siden. Det var Volvo så langt øyet kunne se – over alt.

– Det begynte med onkelen min, som kjørte baneløp med Volvo. Av den grunn ble min første bil også en Volvo, og siden har jeg knapt hatt noe annet, forteller Fred.

TIDSKREVENDE: Det går stort sett i Volvo. Jaguaren er bilen til en kompis som trenger litt fiks. Foto: Fred Magne Skillebæk
TIDSKREVENDE: Det går stort sett i Volvo. Jaguaren er bilen til en kompis som trenger litt fiks. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Det er tydelig, for bare inne i hagen teller vi ti-tolv biler av svensk opphav, inkludert konebilen – en Volvo 122S, som de heter i Sør-Afrika. På den tida eide tyske Kreidler rettighetene til navnet Amazon, så bilene i Sør-Afrika hadde bare serienavnet. S stod for Sport.

Artikkelen fortsetter under bildeserien.

BRØDBILEN: Denne er Freds favoritt, og den bilen han eier i dag som han har lagt mest arbeid ned i. Det begynte med minner om de gamle brødbilene, og da han kom over en "panelwagon" var det gjort. Den måtte bli brødbil. Foto: Fred Magne Skillebæk
BRØDBILEN: Denne er Freds favoritt, og den bilen han eier i dag som han har lagt mest arbeid ned i. Det begynte med minner om de gamle brødbilene, og da han kom over en "panelwagon" var det gjort. Den måtte bli brødbil. Foto: Fred Magne Skillebæk
BRØDBILEN: Denne er Freds favoritt, og den bilen han eier i dag som han har lagt mest arbeid ned i. Det begynte med minner om de gamle brødbilene, og da han kom over en "panelwagon" var det gjort. Den måtte bli brødbil. Foto: Fred Magne Skillebæk
BRØDBILEN: Denne er Freds favoritt, og den bilen han eier i dag som han har lagt mest arbeid ned i. Det begynte med minner om de gamle brødbilene, og da han kom over en "panelwagon" var det gjort. Den måtte bli brødbil. Foto: Fred Magne Skillebæk
BRØDBILEN: Denne er Freds favoritt, og den bilen han eier i dag som han har lagt mest arbeid ned i. Det begynte med minner om de gamle brødbilene, og da han kom over en "panelwagon" var det gjort. Den måtte bli brødbil. Foto: Fred Magne Skillebæk
BRØDBILEN: Denne er Freds favoritt, og den bilen han eier i dag som han har lagt mest arbeid ned i. Det begynte med minner om de gamle brødbilene, og da han kom over en "panelwagon" var det gjort. Den måtte bli brødbil. Foto: Fred Magne Skillebæk
BRØDBILEN: Denne er Freds favoritt, og den bilen han eier i dag som han har lagt mest arbeid ned i. Det begynte med minner om de gamle brødbilene, og da han kom over en "panelwagon" var det gjort. Den måtte bli brødbil. Foto: Fred Magne Skillebæk

Gjorde som onkel

Etter hvert begynte også Fred å kjøre billøp, men holdt seg til bakkeløp. Bil var blitt hans store hobby, og Volvo var greia. Med årene har han hatt det meste av de eldre årgangene, og det er ikke mye som mangler nå heller. Etter hvert begynte han å fikse opp Volvoer for andre, som en bigeskjeft, og for noen år siden la han om til å restaurere Volvo på heltid.

Les også: Stasjonsvogner var Audis Paradegren. Men nye Volvo V90 knuser alle i salg!

Men Fred er ikke alene i Sør-Afrika, om å interessere seg for eldre Volvo. De har faktisk en klubb på 170 medlemmer, som har en samling på langt over 1.000 biler av den gamle sorten. En stor andel av medlemmene sitter på mer enn ti biler hver, forteller Fred.

Artikkelen fortsetter under bildeserien.

UTLEIE: Det hender rett som det er at Fred leier ut bilene sine, til alt fra brylllup til filminnspilling. En P1800 er ypperlig til formålet, for i Sør-Afrika er den et sjeldent syn. Foto: Fred Magne Skillebæk
URØRT: Noen biler beholder han så original som mulig, som denne. Foto: Fred Magne Skillebæk
URØRT: Noen biler beholder han så original som mulig, som denne. Foto: Fred Magne Skillebæk
URØRT: Noen biler beholder han så original som mulig, som denne. Foto: Fred Magne Skillebæk
DOBBELT: Fred prøver å ha forskjellige biler, bortsett fra P1800. Den er så spesiell at han har to. Foto: Fred Magne Skillebæk
DOBBELT: Fred prøver å ha forskjellige biler, bortsett fra P1800. Den er så spesiell at han har to. Foto: Fred Magne Skillebæk
GOD TIL Å SKRU: Fred gjør absolutt alt selv, inkludert det meste av lakkering. Han gjør alt fra verkstedet i hagen, som etter hvert er blitt overfylt av både verktøy og deler. Foto: Fred Magne Skillebæk
GOD TIL Å SKRU: Fred gjør absolutt alt selv, inkludert det meste av lakkering. Han gjør alt fra verkstedet i hagen, som etter hvert er blitt overfylt av både verktøy og deler. Foto: Fred Magne Skillebæk
GOD TIL Å SKRU: Fred gjør absolutt alt selv, inkludert det meste av lakkering. Han gjør alt fra verkstedet i hagen, som etter hvert er blitt overfylt av både verktøy og deler. Foto: Fred Magne Skillebæk

Går egne veier

Mange av bilene er potensielle gullgruver, men det er ikke Fred så opptatt av. Han går heller ikke av veien for å være utradisjonell. Han er begeistret for stasjonsvognene, ettersom de er praktiske.

Men så trengte han en pick-up, og det fantes jo ikke. Nå finnes den.

Det samme med en offtoad-er. Da datteren Dolin flyttet ut, i det Fred kaller bushen, måtte han ha firehjulsdrift. Løsningen ble et Volvo-karosseri på en Nissan KingCab-ramme. Nå kan han og kona besøke datteren med æren i behold ...

HEVER BLIKKET: Kona Elaine er svært begeistret for firehjulstrekkeren. Hun elsker oppmerksomheten den skaper når de kommer kjørende. Foto: Fred Magne Skilebæk
HEVER BLIKKET: Kona Elaine er svært begeistret for firehjulstrekkeren. Hun elsker oppmerksomheten den skaper når de kommer kjørende. Foto: Fred Magne Skilebæk
ORIGINAL: Når Volvo ikke har laget en pick-up, måtte Fred ta saga i egen hånd. Den er blitt en uvurderlig delefrakter. Foto: Fred Magne Skillebæk
HEVER BLIKKET: Kona Elaine er svært begeistret for firehjulstrekkeren. Hun elsker oppmerksomheten den skaper når de kommer kjørende. Foto: Fred Magne Skilebæk
ORIGINAL: Når Volvo ikke har laget en pick-up, måtte Fred ta saga i egen hånd. Den er blitt en uvurderlig delefrakter. Foto: Fred Magne Skillebæk
URØRT: Kona trengte en bil til daglig bruk. Denne Amazonen gjør jobben. Foto: Fred Magne Skillebæk
URØRT: Kona trengte en bil til daglig bruk. Denne Amazonen gjør jobben. Foto: Fred Magne Skillebæk

Denne artikkelen har tidligere stått på trykk i magasinet Autofil.