Hyundai Santa Fe

Hyundai vil være med på kampen om kundene i det populære SUV-segmentet. Markedet for disse bilene er sterkt voksende og stadig flere ser nytten av å ha en bil med firehjulstrekk og høy bakkeklaring.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

De som er på jakt etter ny SUV (Sport Utility Vehicle) har mye å velge i, og mange av modellene er rimelige med tanke på utstyrsnivå og ytelse. Santa Fe, derimot, er forholdsvis solid priset.

Sporty og kraftig

Hyundai Santa Fe henvender seg til mennesker med behov for en sporty stasjonsvogn med lette terrengegenskaper. Designet er forholdsvis svulmende og med grove detaljer. Den har kraftige støtfangere, og fra førerplass ser du forskjermene ruve høyere enn panseret. Innvendig er også Santa Fe grov og stor. Dashbordet er oversiktlig og greit, og betjeningsorganene er enkle å bruke.

4WD

Santa Fe leveres med permanent firehjulstrekk, mekanisk viskosekobling og dobbel differensial. Det fungerer på den måten at kraften er fordelt med 60% foran og 40% bak. Hvis grepet skulle forandre seg vil kraften fordele seg automatisk mellom for- og bakakselen, og også mellom forhjulene. Vi klarte allikevel og sette oss fast under forholdsvis enkle føreforhold på en skogsbilvei med litt snø.

To motorer foreløpig, diesel senere

Hyundai kommer med volummessig store motorer og minste alternativ blir en firesylindret bensinmotor med 2,4-liters slagvolum. Effekten blir på 145 hestekrefter ved 5.500 omdreininger og 200 newtonmeter ved 4.000 omdreininger. Denne motoren leveres med femtrinns manuell girkasse som standard. Ønsker du mer kraft finnes det også en V6-motor. Denne er på 2,7 liter og yter 173 hestekrefter ved 6.000 omdreininger. Dreiemomentet ligger på 250 newtonmeter ved 4.000 omdreininger. Denne motoren blir kun levert med firetrinns automatgir.

Fra i vår blir en toliters dieselmotor også tilgjengelig. Denne yter 111 hester og 250 newtonmeter og motoren benytter Common Rail dieselteknologi. Prisen på denne modellen er ikke helt fastsatt, men vil antagelig ligge på 350.000 kroner.

Noen kjøreinntrykk

Vi kan formidle noen kjøreinntrykk fra den dyreste modellen med V6-motor og automatgir. Santa Fe er større enn sine nærmeste konkurrenter, men det virker ikke som den innvendige plassen har blitt særlig mye større av den grunn. Det er bagasjerommet som mest tjener på den ekstra lengden. Foran er plassen akkurat tilstrekkelig. Støymessig hevder Santa Fe seg ganske bra, bortsett fra dekkstøy. Til tross for at vi kjørte stasjonsvogn med trekk over bagasjerommet ble det vel intenst inne i kupeen. Som varebil vil dette problemet antakelig bli enda verre siden det er mindre skjerming over bakhjulene. 2,7 literen lager fin lyd, men vi ble ikke helt imponert over trekkraften. Maksimalt dreiemoment kommer sent, for sent spør du oss.

Dyr

Vi velger å plukke ut Honda CR-V, Suzuki Gran Vitara, Subaru Forester, Renault Scenic RX4, Toyota Rav 4 og Land Rover Freelander som hovedkonkurrenter. Disse bilene har omtrent de samme målene som Santa Fe og vil være bilene Santa Fe må konkurrere mot. Disse bilene starter på 264.900 kroner for den billigste (Suzuki Gran Vitara) til 314.900 for den dyreste (Renault Scenic RX4).

Prisen for Hyundai Santa Fe starter på 374.950 for billigste modell. Dette er betraktelig mer enn det som har blitt ”malen” i klassen. Toppmodellen med V6 motor og 173 hestekrefter koster ikke mindre enn 449.450 kroner. En Subaru Forester Turbo med 170 hestekrefter koster til sammenligning 389.900 kroner.

Hittil er det solgt cirka 120 Santa Fe i Norge. De fleste av disse er varebiler og etter 1. april, når varebilene forsvinner, regner importøren med å selge omlag 10 biler i måneden.

Relaterte artikler

  • Sammenligningstest av 6 SUV’er