Hyundai: Ny Atos Prime -- bygutt med nye klær

Hele 700 nordmenn valgte i fjor å kjøpe seg en Hyundai Atos, noe som førte til at Atos ble den suverent mest solgte bilen i mikrobilklassen i Norge. Nå er Hyundai på markedet med oppfølgeren, Atos Prime.

Hyundai: Ny Atos Prime -- bygutt med nye klær

Prime har et helt nytt design i forhold til forgjengeren. Høyden er redusert med 3,5 centimeter og linjene er mykere, noe som er med på å gi bilen et mindre "kassete" preg. Atos Prime har dessuten fått lakkerte støtfangere og dørhåndtak.

Ikke for høye menn

Setter du deg inn i bilen vil du finne et artig og moderne førermiljø med enkel og oversiktlig instrumentering. Hovedmålgruppen for bilen er unge kvinner, noe man merker når man skal justere førersetet. De som liker å sitte med lang avstand til rattet har rett og slett ikke muligheten til å få justert setet langt nok bakover, og setene kunne gjerne hatt mer sidestøtte for lår og rygg. Når det er nevnt, skal det også sies at man har følelsen av å sitte høyt, og at det er mange centimeter over hodet til personer under 190 centimeter.

Fortsatt støy

Vrir du om nøkkelen starter du den samme 1,0-liters motoren som satt i den gamle Atosen. Motoren yter 55 hk/82 Nm. I følge Hyundai er det gjort enkelte endringer for å senke motorstøyen. Endringene kunne gjerne vært mer omfattende, for du hører det godt når du gir gass i Prime. Heller ikke gearkassen er lydløs, noe som er med på å gi et litt simpelt lydbilde. Setter du på viften, lager også den unormalt høy støy allerede på første hakk, noe som burde vært mulig å unngå.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Atos Prime er laget med urbane mennesker i bakhodet, og bilen stortrives i bygatene. 350 centimeter er lett å lukeparkere og der er lett å komme seg fram i trange parkeringshus når du bare er 150 centimeter bred.

Trange bakseter

Det er ikke tilrådelig å plassere svigerforeldre i baksetet, det blir rett og slett for trangt. Barna, derimot, kan glede seg over at de sitter høyt og dermed har mulighet for å følge med på veien.
Sikkerheten i en så liten bil vil alltid være et ankepunkt. Hyundai har satt inn to stålbjelker i dørene, men har ikke spandert kollisjonspute på andre enn føreren. For 2.500 kroner kan imidlertid også forsetepassasjeren få seg en kollisjonspute.

Lav pris

Det beste argumentet for Atos er fortsatt prisen. For 104.000 kroner får du en splitter ny Atos Prime GL. Det er en prisoppgang på drøye 5.000 kroner. Legger du ytterligere 18.000 kroner på bordet, får du en GLS, som er utstyrt med blokkeringsfrie bremser, servostyring, sentrallås, elektriske vinduer foran, tåkelys og setevarmere. Dessuten får du to store oppbevaringsrom under forsetene, noe som kompenserer for det manglende hanskerommet.

Synes du det er slitsomt å gire, får du en firetrinns automatkasse for 7.000 kroner. Holder det med automatisk clutch klarer du deg med 5.000 kroner.

Hyundai kommer fortsatt til å produsere den gamle Atos-modellen, men her i Norge overtar Atos Prime som eneste mikrobilen fra Hyundai.

Les også vår tidligere test Hyundai Atos: som er en del av Den store småbiltesten der Atos ble testvinner mot biler som Seat Arosa, Skoda Felicia og Daewoo Matiz. DinSide var også første bilmagasin i Norge som snappet opp nyheten om Hyundai Atos Prime, omtalen finner du på denne lenken.