Hyundai: Ny Accent i stort format

Accent er foreløpig Hyundais raskeste – i betydningen kort utviklingstid. For bilen er helt ny, og Hyundai har bare brukt 27 måneder på fra skisseblokk til samlebånd, og det er ny rekord for koreanske Hyundai.

Da Hyundai lanserte nye Sonata i 3. generasjon i våres, var det den første modelloppgraderingen i det som etter hvert blir en lang serie. Bare for halvannen måned siden kjørte vi den nye Coupeen – en bil vi har inne til test i skrivende stund. Men nå dreier det seg om det nest minste barnet i familien – Accent – som kort og godt må kunne beskrives som godt voksen etter hvert.

Og bare for å ha nevnt det: Hyundai kommer med mer nytt til neste år. Blant annet dukker det opp en MPV til våren, og en SUV er ventet til høsten. I tillegg dukker Elantra opp i ny versjon om ikke lenge, og signalene vi har fått tyder på at også Elantra har forsynt seg kraftig i grøtfatet og lagt seg ut til å bli en størrelse større.

Flere hakk større

Det mest iøynefallende med den nye Accenten er at den har fått adskillig strammere linjer enn tidligere At den i tillegg har blitt større på alle mulige måter understreker at Hyundai på kort tid har vist at de kan begynne å konkurrere med japansk bilindustri på like vilkår.

I korte trekk har Accent blitt 9,5 cm lengre og 5 cm bredere, den har fått 4 cm lengre akselavstand og 1,5 cm bredere sporvidde, og bagasjerommets volum har økt med 20 liter.

Disse tallene gjelder kombikupeen, som ikke kommer til Norge før i månedsskiftet november/desember. Vi har så vidt fått en liten kjøretur med sedanen. Lovnadene fra Hyundai går ut på at kombiene (3- eller 5-dørs) får en mer sportslig/aggressiv front, mens sedanen -- som du ser av bildene – har en mer klassisk form og muligens derfor tilfredsstiller de litt eldre kundene.

Få tekniske endringer

Selv om Accent i utgangspunktet er en helt ny bil, med et helt nytt karosseri som er adskillig stivere end et forrige, er de tekniske løsningene i bunn og grunn de samme. 1,3-literen har en overliggende kamaksel, og tilhører dermed Hyundais ”Alpha”-serie.

Maksimal effekt (75 hk) og dreiemoment (85 Nm) er uforandret, men ny elektronikk i motorstyringen har sørget for å gi motoren bedre dreiemoment i bunn av turtallsregisteret, slik at bilen blir mer komfortabel i og med at du ikke trenger å bytte gir like hyppig som i den forrige modellen.

Akselerasjonstidene er også kraftig forbedret som følge av dette, tidligere krevde 1,3-literen 16,9 fra 0 – 100 km/t, den samme øvelsen er nå kortet ned til 14,7 sekunder.

Oppgraderte bremser

Automatgearet er imidlertid helt nytt, og skal ha blitt vesentlig bedre enn tidligere – nå har gearkassen 4 trinn og elektronikk som tilpasser Automatgearet til ditt kjøremønster.

I tillegg har bilen fått et nytt gearkasse- og motoroppheng som reduserer støy og vibrasjoner vesentlig, større ventilerte skivebremser foran (13 tommer), og nye, støysvake trommelbremser bak, ABS-bremser er standard og Hyundai har også lagt inn EBD – elektronisk bremsekraftdistributør -- som elektronisk fordeler bremsekraften dit den trengs.

Utfordrer Golfklassen

Selv om en Golfkunde neppe vurderer en Hyundai Accent, kan Hyundai med rette hevde å ha tatt steget opp i denne klassen. For Accent er bare noen knappe centimeter kortere enn for eksempel Astra og Corolla, og tilbyr omtrent like stor innvendig plass. Men fortsatt startet prisene på beskjedne 124.950 kroner – bare 5.000 over dagens modell. Den mest aktuelle bilen – en 5-dørs Hyundai Accent 1.3 GLS er rimelig komplett utstyrt, og koster bare 148.950 kroner.

De første kjøreinntrykkene av bilen etterlater oss med et helt greit inntrykk av bilen. Den er enkel og ukomplisert, den virker litt grå og billig, men finishen virker god.

Det er derfor med god grunn vi gleder oss til å stifte et nærmere bekjentskap med bilen – gjerne i en direkte sammenligning med dyrere biler i samme klasse, for eksempel Astra og Corolla – sjekk lenken ”Priser, data og sammenligning” så forstår du hvorfor…